BibTex RIS Kaynak Göster

YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMA DAYALI ETKİNLİKLERİN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE KARŞI OLAN TUTUMLARINA ETKİSİ

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 3, 439 - 458, 01.09.2012

Öz

Bu araştırmanın temel amacı ‘yapılandırmacı yaklaşıma dayalı etkinliklerin öğrencilerin
sosyal bilgiler dersine karşı olan tutumlarına etkisini belirlemektir. Çalışma grubu, 2010-
2011 Eğitim-Öğretim yılında Ankara ili Sincan ilçesi Atatürk İlköğretim Okulundaki 6-B
şubesinde öğrenim gören 15 kız ve 10 erkek olmak üzere toplam 25 öğrenciden oluşmuştur.
Araştırmada “Tek Grup Ön Test-Son Test Deneysel Desen”, verilerin analizinde ise frekans,
yüzde ve t testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara ilişkin analizler,
bilgisayarda SPSS 18.00 istatistiksel paket programıyla yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05
olarak kabul edilmiştir. Elde edilen bulgular, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı olarak
hazırlanan etkinlik ve uygulamaların, öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine ilişkin tutumlarını
olumlu biçimde arttırdığını göstermiştir.

Kaynakça

  • Aladağ, E. (2007). Coğrafi bilgi sistemleri kullanımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine karşı tutumlarına etkisi. TSA, 11(2), 43-63.
  • Arslan, A., Orhan, S., Kırbaş, A. (2010). Türkçe dersinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının uygulanmasına ilişkin yönetici görüşleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 85-100.
  • Atıcı, B. (2007). Sosyal bilgi inşasına dayalı sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(143), 41-54.
  • Aydın, G., Balım, A. Günay. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: Enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2), 145-166.
  • Aykaç, N. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde aktif öğretim yöntemlerinin kullanılmasının öğrencilerin derse karşı tutumuna, erişi düzeyine ve kalıcılığa etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, (2007), 24-37.
  • Büyüköztürk, Ş. ve diğerleri. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erden, M. (2009). Eğitim bilimlerine giriş. 4. Baskı. Arkadaş Yayınları.
  • Evrekli, E., İnel, D., Balım, A. Günay. , Kesercioğlu, T. (2009). Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(2), 134-148.
  • Göncüoğlu, Ö. Gülden (2010). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi demokrasinin serüveni ünitesinin öğretiminde drama ve iş birlikli öğretim yöntemlerinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Hein, E. George (1991). Constructivist learning theory ‘The museum and the needs of people. CECA (International Committee of Museum Educators) Conference. Jerusalem, Israel.
  • Hoskins, M. (1995). Constructivist approaches for career counselors. ERİC Digets, Ottawa.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. 11. Baskı. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karakuş, F. (2009). Sosyal Bilgiler öğretiminde oluşturmacı öğrenme ve otantik değerlendirme yaklaşımlarının öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 124-141.
  • Kısa, F. (2007). İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde beyin fırtınası tekniğiyle kavram öğretiminin öğrencilerin akademik başarı düzeylerine etkisi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Mayer, M. (Tarihsiz). Is It Constructivism?.
  • Öktem, G. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan kavramları anlama ve kazanma düzeyleri (Yeni programın pilot uygulaması Samsun ili örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. 7. Baskı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Saygın, Ö., Atılboz, N. Gökben., Salman, S. (2006). Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının Biyoloji dersi konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi: Canlılığın temel birimi-hücre. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 51-64.
  • Teyfur, E. (2010). Yapılandırmacı teoriye göre hazırlanmış bilgisayar destekli öğretimin 9. sınıf coğrafya dersinde öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 85-106.
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS İle veri analizi. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, Ç., Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5. sınıf örneği). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197-212.
  • Yazıcı, K. (2006). Sosyal Bilgiler derslerinde okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde b-b-ö (bildiklerim-bilmek istediklerim-öğrendiklerim) stratejisinin kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse karşı olan tutumlarına etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yönez, S. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı iş birlikli öğrenmenin ilköğretim 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersinde öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yurdabakan, İ. (2011). Yapılandırmacı kuramın değerlendirmeye bakışı: Eğitimde alternatif değerlendirme yöntemleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(1), 51-77.
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2012, 10(3), 454-458

THE EFFECTS OF THE ACTIVITIES BASED ON CONSTRUCTIVIST APPROACH ON STUDENTS BEHAVIORS TOWARDS SOCIAL STUDIES

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 3, 439 - 458, 01.09.2012

Öz

The main objective of this research is to determine the influences of the Constructive
Activities on students’ attitudes towards Social Studies. The working group includes 25
students studying at Atatürk primary school in 6-B class in Ankara Sincan during 2010- 2011
Academic year consisting of 15 females and 10 male students. The research was carried out
with the “one-group pre-test post-test experimental design” as for analyzing the results,
frequency, percentage and t test were used. The analyses of the data obtained from the
research were performed with the use of computer SPSS 18:00 Statistic packaged software
The measure of being meaningful is determined as 0,05. The results obtained from the
research showed that the activities and implementations based on Constructivist Approach
have a positive effect on students’ behaviors towards Social Studies.

Kaynakça

  • Aladağ, E. (2007). Coğrafi bilgi sistemleri kullanımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine karşı tutumlarına etkisi. TSA, 11(2), 43-63.
  • Arslan, A., Orhan, S., Kırbaş, A. (2010). Türkçe dersinde yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının uygulanmasına ilişkin yönetici görüşleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 85-100.
  • Atıcı, B. (2007). Sosyal bilgi inşasına dayalı sanal öğrenme çevrelerinin öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 32(143), 41-54.
  • Aydın, G., Balım, A. Günay. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: Enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2), 145-166.
  • Aykaç, N. (2007). Sosyal Bilgiler dersinde aktif öğretim yöntemlerinin kullanılmasının öğrencilerin derse karşı tutumuna, erişi düzeyine ve kalıcılığa etkisi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, (2007), 24-37.
  • Büyüköztürk, Ş. ve diğerleri. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. 8. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erden, M. (2009). Eğitim bilimlerine giriş. 4. Baskı. Arkadaş Yayınları.
  • Evrekli, E., İnel, D., Balım, A. Günay. , Kesercioğlu, T. (2009). Fen öğretmen adaylarına yönelik yapılandırmacı yaklaşım tutum ölçeği: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(2), 134-148.
  • Göncüoğlu, Ö. Gülden (2010). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi demokrasinin serüveni ünitesinin öğretiminde drama ve iş birlikli öğretim yöntemlerinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi. Yüksek lisans tezi. Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Hein, E. George (1991). Constructivist learning theory ‘The museum and the needs of people. CECA (International Committee of Museum Educators) Conference. Jerusalem, Israel.
  • Hoskins, M. (1995). Constructivist approaches for career counselors. ERİC Digets, Ottawa.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. 11. Baskı. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karakuş, F. (2009). Sosyal Bilgiler öğretiminde oluşturmacı öğrenme ve otantik değerlendirme yaklaşımlarının öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarına ve kalıcılığa etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 124-141.
  • Kısa, F. (2007). İlköğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde beyin fırtınası tekniğiyle kavram öğretiminin öğrencilerin akademik başarı düzeylerine etkisi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Mayer, M. (Tarihsiz). Is It Constructivism?.
  • Öktem, G. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan kavramları anlama ve kazanma düzeyleri (Yeni programın pilot uygulaması Samsun ili örneği). Yüksek lisans tezi, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. 7. Baskı. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Saygın, Ö., Atılboz, N. Gökben., Salman, S. (2006). Yapılandırmacı öğretim yaklaşımının Biyoloji dersi konularını öğrenme başarısı üzerine etkisi: Canlılığın temel birimi-hücre. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 51-64.
  • Teyfur, E. (2010). Yapılandırmacı teoriye göre hazırlanmış bilgisayar destekli öğretimin 9. sınıf coğrafya dersinde öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 85-106.
  • Ural, A., Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS İle veri analizi. Genişletilmiş 2. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, Ç., Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5. sınıf örneği). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197-212.
  • Yazıcı, K. (2006). Sosyal Bilgiler derslerinde okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde b-b-ö (bildiklerim-bilmek istediklerim-öğrendiklerim) stratejisinin kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse karşı olan tutumlarına etkisi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yönez, S. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı iş birlikli öğrenmenin ilköğretim 5. sınıf Fen ve Teknoloji dersinde öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yurdabakan, İ. (2011). Yapılandırmacı kuramın değerlendirmeye bakışı: Eğitimde alternatif değerlendirme yöntemleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(1), 51-77.
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2012, 10(3), 454-458
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA38BZ35VC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Kürşat Gökkaya Bu kişi benim

Ayşegül Tural Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gökkaya, A. K., & Tural, A. (2012). YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMA DAYALI ETKİNLİKLERİN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE KARŞI OLAN TUTUMLARINA ETKİSİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 439-458.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı