BibTex RIS Kaynak Göster

SORGULAYICI-ARAŞTIRMAYA DAYALI ANALİTİK KİMYA LABORATUVARLARININ KİMYA ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAVRAMSAL DEĞİŞİMLERİNE, BİLİMİ VE BİLİM ÖĞRENME YOLLARINI ALGILAMALARINA ETKİLERİ

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 3, 604 - 626, 01.09.2012

Öz

Bu çalışmanın amacı analitik kimya laboratuvarlarında öğretmen adaylarının kavramsal değişimi,
bilimi ve bilim öğrenme yollarını algılamaları üzerine sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğrenme
yönteminin etkisini geleneksel doğrulama yöntemi ile karşılaştırarak araştırmaktır. Ön test-son test
kontrol gruplu deneysel araştırma deseninin kullanıldığı bu çalışmanın örneklemi Gazi Eğitim
Fakültesi Kimya Eğitimi ABD’nda öğrenim gören ve Analitik Kimya Laboratuvarı-II dersini alan
38 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışma 7 hafta süreyle yürütülmüştür. Elde edilen veriler
ANCOVA ve t-testi kullanılarak değerlendirilmiştir. Kavramsal değişime ilişkin verilerin
değerlendirilmesi için ayrıca frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. İstatistiksel analizler,
sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğrenmenin; öğrencilerin kavramsal değişimlerine, bilimi ve bilim
öğrenme yollarını algılamalarına anlamlı bir katkı sağladığını göstermiştir.

Kaynakça

  • Abraham, M.R. (1982). A descriptive instrument for use in investigating science laboratories. Journal of Research in Science Teaching, 19(2), 155-165.
  • Abraham, M.R. ve Pavelich, M.J. (1999). Inquiry into chemistry (3rd Edition). USA: Waveland Press, Inc.
  • Aikenhead, G.S. (1988). An analysis of four ways of assessing students beliefs about STS topics. Journal of Research in Science Teaching, 25(8), 607-629.
  • Akerson, V.L. ve Hanuscin, D, L. (2007). Teaching nature of science through inquiry: Results of a 3-year professional development program. Journal of Research in Science Teaching, 44(5), 653–680.
  • Allen, J.B., Barker, L.N. ve Ramsden, J.H. (1986). Guided inquiry laboratory. Journal of Chemical Education, 63(6), 533-534.
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ateş, S. (2004). The effects of inquiry-based instruction in developing integrated science process skills of pre-service elementary teaching majors having different piagetian developmental levels. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 275-290.
  • Ausubel, D.P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Bağcaz, E. (2009). Sorgulayıcı öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısı ve Fen ve Teknoloji Dersine yönelik tutumuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Blais, D. M. (1988), Constructivism: A theoretical revolution in teaching. Journal of Developmental Education, 11(3), 2-7.
  • Budak, E. (2001). Üniversite Analitik Kimya Laboratuvarlarında öğrencilerin kavramsal değişimi, başarısı, tutumu ve algılamaları üzerine yapılandırıcı öğretim yönteminin etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bybee, R. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Chang, C.Y. ve Mao, S.L. (1999) Comparison of Taiwan science students’ outcomes with inquiry-group versus traditional instruction. The Journal of Educational Research, 92, 340-346.
  • Carin, A.A. ve Bass, J.E. (2001). Teaching science as inquiry (9th Edition). USA: Merill Prentice Hâll.
  • Driver, R. (1988). Theory into practice II: A constructivist approach to curriculum development in science. In P. Fensham (Ed.), Development and dilemmas in science education (pp. 133-149). London: Falmer Press.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinin sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına göre işlenmesi: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E model. The Science Teacher, 70(6), 56-59.
  • Fensham, P. J. (Ed.). (1988). Development and dilemmas in science education. London: Falmer Press.
  • Geban, Ö., Aşkar, P. ve Özkan, İ. (1992). Effects of computer simulated experiments and problem solving approaches on high school students. Journal of Educational Research, 86, 5-10.
  • Gençtürk, H. A. ve Türkmen, L. (2007). İlköğretim 4. sınıf Fen Bilgisi Dersinde sorgulama yöntemi ve ekinliği üzerine bir çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 277-292.
  • Gibson, H.L. ve Chase, C. (2002). Longitudinal impact of an inquiry-based science program on middle school students’ attitudes toward science. Science Education, 86, 693-705.
  • Gunstone, R.F. ve Champagne, A.B. (1990). Promoting conceptual change in the laboratory. In E. Hegarty-Hazel (Ed.), The student laboratory and the science curriculum. London: Routledge.
  • Gündüz, T. (1999). Kantitatif analiz laboratuvar kitabı (8.Baskı). Ankara: Gazi Büro Kitapevi.
  • Hasan, O.E. (1985). An investigation into factors affecting attitudes toward science secondary school students in Jordan. Science Education, 69(1), 3-18.
  • Haury, D.L. (1993). Teaching science through inquiry.ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education Columbus OH, ERIC No: ED359048.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karplus, R. (1977). Science teaching and the development of reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 14 (2), 169-175.
  • Kaya, B. (2009). Araştırma temelli öğretim ve bilimsel tartışma yönteminin ilköğretim öğrencilerinin asitler ve bazlar konusunu öğrenmesi üzerine etkilerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kula, Ş. G. (2009). Araştırmaya dayalı fen öğrenmenin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, başarıları, kavram öğrenmeleri ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lawson, A.E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Wadworth Publishing Company-Belmont, CA.
  • Lawson, A. E., Abraham, M. R. ve Renner, J. W. (1989). A theory of instruction: Using the learning cycle to teach science concepts and thinking skills [Monograph, Number One]. Kansas State University, Manhattan, Ks: National Association for Research in Science Teaching.
  • Llewellyn, D. (2002). Inquire within implementing inquiry-based science standards. USA: Corwin Press.
  • Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E. ve Geier, R. (2004). Inquiry-based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080.
  • Matthews, M.R. (1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science. New York: Routledge.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Novak, A. (1964). Scientific inquiry. Bioscience, 14, 25-28.
  • National Research Council (NRC). (2000). Inquiry and National Science Educational Standards. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Pavelich, M.J. ve Abraham, M.R. (1977). Guided inquiry laboratories for general chemistry students. Journal of College In Science Teaching, 7(1), 23-26.
  • Pavelich, M.J. ve Abraham, M.R. (1979). An inquiry format laboratory program for general chemistry. Journal of Chemical Education, 56(2), 100-103.
  • Raghubir, K.P. (1979). The laboratory-investigative approach to science instruction. Journal of Research in Science Teaching, 16(1) 13-17.
  • Renner, J.W. ve Marek, E.A. (1997). The learning cycle and elementary school science teaching. Portsmouth, NH: Heinemann Educational.
  • Shulman, L.D. ve Tamir, P. (1973). Research on teaching in the natural sciences. Second Handbook of Research on Teaching. Chicago: Rand McNally.
  • Skoog, D.A., West, D.M. ve Holler, F. J. (1996). Analitik Kimya Temelleri I (7. Baskı) (Çev. Ed. Esma Kılıç ve Fitnat Köseoğlu). Ankara: Bilim Yayınları.
  • Songer N.B., Lee, H.S. ve Kam, R. (2002). Technology-rich inquiry science in Urban Classrooms: What are the barriers to inquiry pedagogy? Journal of Research in Science Teaching, 39(2), 128-150.
  • Songer, N.B., Lee, H.S. ve McDonald, S. (2003). Research towards an expanded understanding of inquiry science beyond one idealized standard. Science Education, 87(4), 490-516.
  • Sunal, Dennis. W.: The Learning Cycle: A Comparison of Models of Strategies for Conceptual Reconstruction: A Review of the Literature. Internet’ten 18 Haziran 2003’te elde edilmiştir: http://astlc.ua.edu/ScienceInElem&MiddleSchool/565LearningCycle- ComparingModels.htm
  • Tobin, K.G. ve Capie, W. (1981). The development and validation of a group test of logical thinking. Educational and Psychological Measurement, 41(2), 413- 424.
  • URL-1: http://www.education.gov.uk/schools/teachingandlearning/curriculum
  • Veath, M.L. (1988). Comparing the effect of different laboratory approaches in bringing about conceptual change in the understanding of physics by university students. Doctoral dissertation, University of Wyoming, Laramie, USA.
  • Venkatachelam, C. ve Rudolph, R.W. (1974). Cookbook versus creative chemistry: A new approach to research-oriented general chemistry laboratory. Journal of Chemical Education, 51(7), 479-482.
  • Wirt, W.T. (1984). Teaching skills in logical thinking in high school chemistry. Doctoral dissertation, Florida Institute of Technology, Florida, USA.
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2012, 10(3), 623-625

THE EFFECTS OF INQUIRY-BASED ANALYTICAL CHEMISTRY LABORATORY ON PROSPECTIVE TEACHERS’ CONCEPTUAL CHANGE, PERCEPTIONS OF SCIENCE AND THE WAYS OF LEARNING SCIENCE

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 3, 604 - 626, 01.09.2012

Öz

The purpose of this study was to explore the effects of inquiry-based learning method compared to
verification method on conceptual change and perceptions of science and ways of learning science.
The samples of study, where pre-test-post-test control group design was employed, consisted of 38
prospective teachers attending Analytical Chemistry Laboratory-II in Gazi Faculty of Education.
The treatment was executed during 7 weeks. Furthermore a measurement instrument applied to
both groups in the middle and at the end of the treatments to monitor them. The data were analyzed
through ANCOVA, t-test, and percentage and frequency value. The results of statistical analysis
indicated that inquiry-based learning method meaningfully contributed on students' concept change
and perceptions of science and the ways of learning of science.

Kaynakça

  • Abraham, M.R. (1982). A descriptive instrument for use in investigating science laboratories. Journal of Research in Science Teaching, 19(2), 155-165.
  • Abraham, M.R. ve Pavelich, M.J. (1999). Inquiry into chemistry (3rd Edition). USA: Waveland Press, Inc.
  • Aikenhead, G.S. (1988). An analysis of four ways of assessing students beliefs about STS topics. Journal of Research in Science Teaching, 25(8), 607-629.
  • Akerson, V.L. ve Hanuscin, D, L. (2007). Teaching nature of science through inquiry: Results of a 3-year professional development program. Journal of Research in Science Teaching, 44(5), 653–680.
  • Allen, J.B., Barker, L.N. ve Ramsden, J.H. (1986). Guided inquiry laboratory. Journal of Chemical Education, 63(6), 533-534.
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ateş, S. (2004). The effects of inquiry-based instruction in developing integrated science process skills of pre-service elementary teaching majors having different piagetian developmental levels. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 275-290.
  • Ausubel, D.P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Bağcaz, E. (2009). Sorgulayıcı öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısı ve Fen ve Teknoloji Dersine yönelik tutumuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Blais, D. M. (1988), Constructivism: A theoretical revolution in teaching. Journal of Developmental Education, 11(3), 2-7.
  • Budak, E. (2001). Üniversite Analitik Kimya Laboratuvarlarında öğrencilerin kavramsal değişimi, başarısı, tutumu ve algılamaları üzerine yapılandırıcı öğretim yönteminin etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bybee, R. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Chang, C.Y. ve Mao, S.L. (1999) Comparison of Taiwan science students’ outcomes with inquiry-group versus traditional instruction. The Journal of Educational Research, 92, 340-346.
  • Carin, A.A. ve Bass, J.E. (2001). Teaching science as inquiry (9th Edition). USA: Merill Prentice Hâll.
  • Driver, R. (1988). Theory into practice II: A constructivist approach to curriculum development in science. In P. Fensham (Ed.), Development and dilemmas in science education (pp. 133-149). London: Falmer Press.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinin sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına göre işlenmesi: Bir eylem araştırması. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Eisenkraft, A. (2003). Expanding the 5E model. The Science Teacher, 70(6), 56-59.
  • Fensham, P. J. (Ed.). (1988). Development and dilemmas in science education. London: Falmer Press.
  • Geban, Ö., Aşkar, P. ve Özkan, İ. (1992). Effects of computer simulated experiments and problem solving approaches on high school students. Journal of Educational Research, 86, 5-10.
  • Gençtürk, H. A. ve Türkmen, L. (2007). İlköğretim 4. sınıf Fen Bilgisi Dersinde sorgulama yöntemi ve ekinliği üzerine bir çalışma. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 277-292.
  • Gibson, H.L. ve Chase, C. (2002). Longitudinal impact of an inquiry-based science program on middle school students’ attitudes toward science. Science Education, 86, 693-705.
  • Gunstone, R.F. ve Champagne, A.B. (1990). Promoting conceptual change in the laboratory. In E. Hegarty-Hazel (Ed.), The student laboratory and the science curriculum. London: Routledge.
  • Gündüz, T. (1999). Kantitatif analiz laboratuvar kitabı (8.Baskı). Ankara: Gazi Büro Kitapevi.
  • Hasan, O.E. (1985). An investigation into factors affecting attitudes toward science secondary school students in Jordan. Science Education, 69(1), 3-18.
  • Haury, D.L. (1993). Teaching science through inquiry.ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education Columbus OH, ERIC No: ED359048.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karplus, R. (1977). Science teaching and the development of reasoning. Journal of Research in Science Teaching, 14 (2), 169-175.
  • Kaya, B. (2009). Araştırma temelli öğretim ve bilimsel tartışma yönteminin ilköğretim öğrencilerinin asitler ve bazlar konusunu öğrenmesi üzerine etkilerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kula, Ş. G. (2009). Araştırmaya dayalı fen öğrenmenin öğrencilerin bilimsel süreç becerileri, başarıları, kavram öğrenmeleri ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lawson, A.E. (1995). Science teaching and the development of thinking. Wadworth Publishing Company-Belmont, CA.
  • Lawson, A. E., Abraham, M. R. ve Renner, J. W. (1989). A theory of instruction: Using the learning cycle to teach science concepts and thinking skills [Monograph, Number One]. Kansas State University, Manhattan, Ks: National Association for Research in Science Teaching.
  • Llewellyn, D. (2002). Inquire within implementing inquiry-based science standards. USA: Corwin Press.
  • Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E. ve Geier, R. (2004). Inquiry-based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080.
  • Matthews, M.R. (1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science. New York: Routledge.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Novak, A. (1964). Scientific inquiry. Bioscience, 14, 25-28.
  • National Research Council (NRC). (2000). Inquiry and National Science Educational Standards. Washington, D.C.: National Academy Press.
  • Pavelich, M.J. ve Abraham, M.R. (1977). Guided inquiry laboratories for general chemistry students. Journal of College In Science Teaching, 7(1), 23-26.
  • Pavelich, M.J. ve Abraham, M.R. (1979). An inquiry format laboratory program for general chemistry. Journal of Chemical Education, 56(2), 100-103.
  • Raghubir, K.P. (1979). The laboratory-investigative approach to science instruction. Journal of Research in Science Teaching, 16(1) 13-17.
  • Renner, J.W. ve Marek, E.A. (1997). The learning cycle and elementary school science teaching. Portsmouth, NH: Heinemann Educational.
  • Shulman, L.D. ve Tamir, P. (1973). Research on teaching in the natural sciences. Second Handbook of Research on Teaching. Chicago: Rand McNally.
  • Skoog, D.A., West, D.M. ve Holler, F. J. (1996). Analitik Kimya Temelleri I (7. Baskı) (Çev. Ed. Esma Kılıç ve Fitnat Köseoğlu). Ankara: Bilim Yayınları.
  • Songer N.B., Lee, H.S. ve Kam, R. (2002). Technology-rich inquiry science in Urban Classrooms: What are the barriers to inquiry pedagogy? Journal of Research in Science Teaching, 39(2), 128-150.
  • Songer, N.B., Lee, H.S. ve McDonald, S. (2003). Research towards an expanded understanding of inquiry science beyond one idealized standard. Science Education, 87(4), 490-516.
  • Sunal, Dennis. W.: The Learning Cycle: A Comparison of Models of Strategies for Conceptual Reconstruction: A Review of the Literature. Internet’ten 18 Haziran 2003’te elde edilmiştir: http://astlc.ua.edu/ScienceInElem&MiddleSchool/565LearningCycle- ComparingModels.htm
  • Tobin, K.G. ve Capie, W. (1981). The development and validation of a group test of logical thinking. Educational and Psychological Measurement, 41(2), 413- 424.
  • URL-1: http://www.education.gov.uk/schools/teachingandlearning/curriculum
  • Veath, M.L. (1988). Comparing the effect of different laboratory approaches in bringing about conceptual change in the understanding of physics by university students. Doctoral dissertation, University of Wyoming, Laramie, USA.
  • Venkatachelam, C. ve Rudolph, R.W. (1974). Cookbook versus creative chemistry: A new approach to research-oriented general chemistry laboratory. Journal of Chemical Education, 51(7), 479-482.
  • Wirt, W.T. (1984). Teaching skills in logical thinking in high school chemistry. Doctoral dissertation, Florida Institute of Technology, Florida, USA.
  • The Journal of Turkish Educational Sciences
  • Summer 2012, 10(3), 623-625
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57RS54JR
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fitnat Köseoğlu Bu kişi benim

Eylem Bayır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2012
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Köseoğlu, F., & Bayır, E. (2012). SORGULAYICI-ARAŞTIRMAYA DAYALI ANALİTİK KİMYA LABORATUVARLARININ KİMYA ÖĞRETMEN ADAYLARININ KAVRAMSAL DEĞİŞİMLERİNE, BİLİMİ VE BİLİM ÖĞRENME YOLLARINI ALGILAMALARINA ETKİLERİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 604-626.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı