Bu araştırmada görsel algı eğitimi uygulanan ve uygulanmayan çocukların görsel-motor koordinasyon
gelişimlerinin incelenmesi, görsel algı eğitiminin çocukların görsel-motor koordinasyon gelişimi üzerinde
etkili olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ön test, son test, kalıcılık testi kontrol
gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma, Edirne İl Merkezinde bulunan iki ilköğretim okulundaki
anasınıflarından basit tesadüfi örnekleme ile belirlenen dört anasınıfına devam eden 78 çocuk üzerinde
yürütülmüştür. Bu sınıflardaki 39 çocuk deney, 39 çocuk kontrol grubunu oluşturmuştur. Deney
grubundaki çocuklara üç ay süreyle haftada üç kez görsel algı eğitim programı uygulanmıştır.
Araştırmada Beery (1967) tarafından geliştirilen Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor
Koordinasyon Testi (GMK-5)Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmada karışık ölçümler için iki
faktörlü ANOVA, İlişkisiz Örneklemler İçin t Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda deney ve kontrol
grubundaki çocukların görsel-motor koordinasyon gelişim puanları arasında deney grubu lehine anlamlı
bir farklılık olduğu (p < .001) belirlenmiştir.
Algı görsel algılama görsel-motor koordinasyon okul öncesi eğitimi
In this research, it was aimed to investigate the visual-motor integration development of children who
received visual perception education and who did not, and to determine whether the visual perception
education is affected on visual-motor integration development or not. The design of the research was
pretest-posttest, following test, control group experimental design. The sampling of the research
constituded of 78 children who attending to four kindergarten of two primary school in center of Edirne.
The subject were assigned two groups, involving children selected randomly. The experimental group
was consist of 39 children and control group was consist of 39 children. During three-month, visual
perception education was applied to the experimental group three times a week. In this research “The
Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration (VMI-5th)” was used to obtain data.
This test was developed by Beery (1967) and, it was adapted to Turkısh language by the researchers.
Data was analyzed by Two Way ANOVA for Mixed Measures and Independent Samples T test were used.
At the end of visual perception education, a meaningful difference was found between experimental and
control group (p < .001). It was found that the visual perception education had positive effect on the
experimental group.
Perception visual perception visual-motor integration preschool education
Diğer ID | JA59KN83UZ |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 3 |