BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN İLKÖĞRETİM 6. SINIF RESİM-İŞ DERSİNDE ÖĞRENCİ TUTUMUNA ETKİSİ

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 3, 497 - 518, 01.09.2011

Öz

Bu çalışmada çoklu zekâ kuramı etkinlikleriyle öğretiminin; öğrencilerin resim-iş dersine
ilişkin tutumlarına etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada, ilköğretim 6. sınıf resimiş
dersine ilişkin renkli çalışmalar konusu, iki farklı yöntem kullanılarak öğretilmiştir.
Gruplardan birine (kontrol grubu) geleneksel öğretim, diğerine (deney grubu) ise çoklu zekâ
kuramı’na dayalı öğretim tekniği uygulanarak, öğrencilerin sanata yönelik tutumları
kullanılan yöntemler açısından incelenmiştir. Yöntemin etkisini belirlemek amacıyla çok
denekli tek faktörlü deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucu olarak;
öğrencilerin geleneksel öğretime oranla, çoklu zekâ kuramına dayalı öğretim etkinlikleri
sonunda akademik başarılarının daha yüksek düzeyde ve öğrenilenlerin daha kalıcı olduğu,
ancak tutumları arasında anlamlı bir fark olmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Armstrong, T. (1994a). Multiple intelligences in the classroom. ASCD Publishing Alexandria, USA.
  • Artut, K. (2001). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Beykal, F. (2002). Günümüz koşullarında sanat eğitimcisinin özellikleri nelerdir ve hangi niteliklere sahip olmalıdır? Sanat Eğitimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı), Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Binbaşıoğlu, C.(1994). Genel öğretim bilgisi (7.Baskı). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Boydaş, N. (1996). Sanat kültürü yansıtır. Milli Eğitim Dergisi, (131), 8.
  • Bümen, N. T. (2002). Okulda çoklu zekâ kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Campbell, L., B. Campbell and D. Dıckınson. (1999). Teaching and Learning Through Multiple Intelligences. Printed in The States of America.
  • Checkley, K. (1997). The first seven ... And the eight. Educational Leadership 55, (1), 8-13.
  • Çakır, A. (1990). Ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları (Sempozyum, Yay. Haz.İnci San) Ankara:Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Published by Basic Books.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: multiple intelligences For The 21st Century. New York, NY:Basic Books.
  • Gökaydın, N. (1996). Amaç, çocuğun ve gencin yaratıcı gücünü ve estetik sezgisini geliştirmek olmalıdır. Milli Eğitim, (131), 27,28.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta eğitim, görmek öğrenmek yaratmak. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Mager, R.F. (1967). Öğretim amaçlarının hazırlanması. Ankara: Ajans-Türk Matbaası.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları resim-iş programı 6–7–8. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özsoy, V. (1998). Yetmiş beşinci yılda sanat eğitimi ve öğretimi (resim-iş eğitimi). Milli Eğitim, (139), 58–65.
  • San, İ. (1995). Sanat eğitiminin geleceği. Ankara: Mert Matbaası.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., Okut, L. (2002). Çoklu zekâ uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Vıckers, C. J. (1999). Çoklu zekâ: görüşmeler ve makaleler (Çev: Meral Tüzel). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Vural, B. (2004). Öğrenci merkezli eğitim ve çoklu zekâ. Ankara: Hayat Yayınları
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdakul, İ. (1990). Ortaöğretimde sanat eğitimi sorunları, ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Zessoules, R., D.P.Wolf, H.Gardner. (1993). A better blance: arts propel as an alternative to discipline-based art education, Discipline-Based Art Education and Culturel Diversity, Printed in United States of America.

THE EFFECT OF MULTIPLE INTELLIGENCES THEORY BASED ART EDUCATION IN 6TH GRADE CLASSES ON ATTITUDES

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 3, 497 - 518, 01.09.2011

Öz

This study is aimed at researching through the activities of Multiple Intelligence Theory
affects the students’ attitudes towards the art education lessons. In the study, the activities of
Colorful Works were taught to the sixth grade art class by using two different methods. One
of the groups was thought through traditional instruction; while the other one was subjected
to Multiple Intelligences Theory based art education. Following this, the attitudes of the
students were examined. As a result of the research, academic achievement of the students
through education based on Multiple Intelligence Theory is higher and more permanent than
through the one based on traditional education however there is not any meaningful
difference between their attitudes.

Kaynakça

  • Armstrong, T. (1994a). Multiple intelligences in the classroom. ASCD Publishing Alexandria, USA.
  • Artut, K. (2001). Eğitim fakülteleri ve ilköğretim öğretmenleri için sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Beykal, F. (2002). Günümüz koşullarında sanat eğitimcisinin özellikleri nelerdir ve hangi niteliklere sahip olmalıdır? Sanat Eğitimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı), Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Binbaşıoğlu, C.(1994). Genel öğretim bilgisi (7.Baskı). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Boydaş, N. (1996). Sanat kültürü yansıtır. Milli Eğitim Dergisi, (131), 8.
  • Bümen, N. T. (2002). Okulda çoklu zekâ kuramı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Campbell, L., B. Campbell and D. Dıckınson. (1999). Teaching and Learning Through Multiple Intelligences. Printed in The States of America.
  • Checkley, K. (1997). The first seven ... And the eight. Educational Leadership 55, (1), 8-13.
  • Çakır, A. (1990). Ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları (Sempozyum, Yay. Haz.İnci San) Ankara:Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2001). Eğitim sözlüğü. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: the theory in practice. New York: Published by Basic Books.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: multiple intelligences For The 21st Century. New York, NY:Basic Books.
  • Gökaydın, N. (1996). Amaç, çocuğun ve gencin yaratıcı gücünü ve estetik sezgisini geliştirmek olmalıdır. Milli Eğitim, (131), 27,28.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta eğitim, görmek öğrenmek yaratmak. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Mager, R.F. (1967). Öğretim amaçlarının hazırlanması. Ankara: Ajans-Türk Matbaası.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu ders programları resim-iş programı 6–7–8. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özsoy, V. (1998). Yetmiş beşinci yılda sanat eğitimi ve öğretimi (resim-iş eğitimi). Milli Eğitim, (139), 58–65.
  • San, İ. (1995). Sanat eğitiminin geleceği. Ankara: Mert Matbaası.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., Okut, L. (2002). Çoklu zekâ uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Uçan, A. (1996). İnsan ve müzik insan ve sanat eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Vıckers, C. J. (1999). Çoklu zekâ: görüşmeler ve makaleler (Çev: Meral Tüzel). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Vural, B. (2004). Öğrenci merkezli eğitim ve çoklu zekâ. Ankara: Hayat Yayınları
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdakul, İ. (1990). Ortaöğretimde sanat eğitimi sorunları, ortaöğretim kurumlarında resim-iş öğretimi ve sorunları. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Zessoules, R., D.P.Wolf, H.Gardner. (1993). A better blance: arts propel as an alternative to discipline-based art education, Discipline-Based Art Education and Culturel Diversity, Printed in United States of America.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA69YK54FC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Ayaydın Bu kişi benim

Vedat Özsoy Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2011
Gönderilme Tarihi 1 Eylül 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ayaydın, A., & Özsoy, V. (2011). ÇOKLU ZEKÂ KURAMI’NA DAYALI ÖĞRETİMİN İLKÖĞRETİM 6. SINIF RESİM-İŞ DERSİNDE ÖĞRENCİ TUTUMUNA ETKİSİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 497-518.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı