BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSİNDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 2, 255 - 280, 01.06.2011

Öz

Araştırmanın amacı, “Öğretmen adaylarının Öğretmenlik Uygulaması dersinde karşılaştıkları
sorunları” tespit etmek olarak ifade edilmiştir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırma evrenini; Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü 4. sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Örnekleme İlköğretim Bölümünde bulunan 5 ana bilim dalında 8.
yarıyılını okuyan Normal ve II. Öğretimden 1’er şube, toplamda da 360 öğrenci seçilmiş ancak
bunların 260 tanesine ulaşılmıştır. Araştırmada temel veri toplama aracı olarak kullanılan ölçek
araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Veriler çözümlenirken 1. alt amaç için aritmetik ortalama
(  ) ve standart sapma (S), 2. ve 3. alt amaçlar için aritmetik ortalama ve t-testi, 4. alt amaç için
aritmetik ortalama ve tek yönlü varyans analizi; P < 0.05 düzeyinde anlamlı fark bulunduğunda da
çoklu karşılaştırma testi (LSD) yapılmıştır. Araştırmanın son alt problemi için nitel analiz
yapılmıştır. Öğretmen adayları karşılaştıkları sorunlar arasında okul seçimi, ulaşım güçlükleri ve
iletişim gibi sorunlara dikkat çekmişlerdir.

Kaynakça

  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerin yansımaları. Millî Eğitim Dergisi, 159, (181-194).
  • Çetin, Ö.F. ve Bulut, H. (2002). Okul Deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinin, uygulama öğretmenleri ve öğretmen adayları tarafından değerlendirilmesinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:4, Sayı:2.
  • Davran, E. (2006). İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlik uygulamasının öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterliklerini kazanmaları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Van İli Örneği), Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dursun, Ö. Ö. ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 25, (159 - 178).
  • Goodlad, J. (1990). Studying The Education Of Educators: From Conception To Findings. Phi Delta Kappan, 71(9), 699.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 38, Sayı: 1. (43-71).
  • Paker, T. (2005). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
  • Sevim, S. (2002). Eğitim fakültesi-uygulama okulu işbirliği kapsamında yürütülen öğretmenlik uygulaması ve uygulamada karşılaşılan güçlükler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Smith, K. ve Lilach, L. (2005). The place of the practicum ın pre-service teacher education: The voice of the students. Asia Pasific Journal of Teacher Education, Vol. 33, 3, (289-302).
  • Sılay, İ. ve Gök, T. (2004). Öğretmen adaylarının uygulama okullarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunları gidermek amacıyla hazırlanan öneriler üzerine bir çalışma. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Şişman, M. ve Acat, B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 1, (235-250).
  • YÖK/Dünya Bankası. (1998). M.E.G.P., Hizmet öncesi öğretmen eğitim:Fakülte- okul işbirliği. Öğretmen eğitimi dizisi. Ankara.
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007) (öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi) . Ankara.
  • Yıldız, E. (2002). Okul deneyimi-I ve okul deneyimi-II derslerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, H. (2006). YÖK/Dünya Bankası Millî Eğitimi geliştirme projesi kapsamında yer alan okul deneyimi II etkinliklerinin değerlendirilmesi (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

THE PROBLEMS OF PROSPECTIVE TEACHERS DURING TEACHING PRACTICE COURSE

Yıl 2011, Cilt: 9 Sayı: 2, 255 - 280, 01.06.2011

Öz

The objective of this study is to determine what prospective teachers at elementary education
consider about the problems in “Teaching Practice Course”. The population of the descriptive
study consists of fourth grade students in the Department of Elementary Education at Gazi Faculty
of Education, Gazi University. The sample consists of 360 students – 260 of which returned the
survey, including one section from both regular education and evening class education students in
their eighth semester. The main data collecting tool was developed by the researcher. During data
analysis, the arithmetic mean (  ) and the standard deviation (S) for the first sub-objective,
arithmetic mean and t-test for the second and third sub-objectives, and one-way analysis of
variance for the fourth sub-objective was done. Since there was significant difference of p < 0.05,
multiple comparison test (LSD) was also done. For the final question, the qualitative analysis was
used. Prospective teachers reported that they have some other problems such as school selection,
transportation problems and communication problems.

Kaynakça

  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerin yansımaları. Millî Eğitim Dergisi, 159, (181-194).
  • Çetin, Ö.F. ve Bulut, H. (2002). Okul Deneyimi I, II ve öğretmenlik uygulaması derslerinin, uygulama öğretmenleri ve öğretmen adayları tarafından değerlendirilmesinin incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:4, Sayı:2.
  • Davran, E. (2006). İlköğretim kurumlarındaki öğretmenlik uygulamasının öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterliklerini kazanmaları üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi (Van İli Örneği), Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dursun, Ö. Ö. ve Kuzu, A. (2008). Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 25, (159 - 178).
  • Goodlad, J. (1990). Studying The Education Of Educators: From Conception To Findings. Phi Delta Kappan, 71(9), 699.
  • Gökçe, E. ve Demirhan, C. (2005). Öğretmen adaylarının ve ilköğretim okullarında görev yapan uygulama öğretmenlerinin öğretmenlik uygulaması etkinliklerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 38, Sayı: 1. (43-71).
  • Paker, T. (2005). Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adaylarının uygulama öğretmeni ve uygulama öğretim elemanının yönlendirmesiyle ilgili karşılaştıkları sorunlar. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi.
  • Sevim, S. (2002). Eğitim fakültesi-uygulama okulu işbirliği kapsamında yürütülen öğretmenlik uygulaması ve uygulamada karşılaşılan güçlükler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Smith, K. ve Lilach, L. (2005). The place of the practicum ın pre-service teacher education: The voice of the students. Asia Pasific Journal of Teacher Education, Vol. 33, 3, (289-302).
  • Sılay, İ. ve Gök, T. (2004). Öğretmen adaylarının uygulama okullarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunları gidermek amacıyla hazırlanan öneriler üzerine bir çalışma. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Şişman, M. ve Acat, B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 1, (235-250).
  • YÖK/Dünya Bankası. (1998). M.E.G.P., Hizmet öncesi öğretmen eğitim:Fakülte- okul işbirliği. Öğretmen eğitimi dizisi. Ankara.
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007) (öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi) . Ankara.
  • Yıldız, E. (2002). Okul deneyimi-I ve okul deneyimi-II derslerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, H. (2006). YÖK/Dünya Bankası Millî Eğitimi geliştirme projesi kapsamında yer alan okul deneyimi II etkinliklerinin değerlendirilmesi (Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA74DU92KS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kale Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kale, M. (2011). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI DERSİNDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 255-280.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı