Bu çalışmada, okul müdürlerinin destekleyici ve geliştirici liderlik özellikleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları
arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, Ankara ilinin, Çubuk ilçesinde devlete bağlı ilköğretim ve
ortaöğretim okullarında görev yapmakta olan 509 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma, basit tesadüfi örneklem yoluyla
seçilen 9 okuldan 180 öğretmen üzerinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında okul müdürlerinin destekleyici ve
geliştirici liderlik düzeylerini belirlemek amacıyla “Destekleyici ve Geliştirici Liderlik Özellikleri Ölçeği” ve
öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarını ölçmeyi amaçlayan “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde, Pearson Momentler Çarpım Korelâsyon Katsayısı, Basit Doğrusal Regresyon Analizi, Bağımsız
gruplar için t-testi, frekans ve yüzde dağılımlarından yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin
örgütsel bağlılıkları ve destekleyici ve geliştirici liderlik özelliklerine ait algıları, cinsiyet değişkenine göre farklılık
göstermemektedir. Okul türü ile örgütsel bağlılığın uyum ve içselleştirme boyutları arasında ilişki görülmezken,
özdeşleşme bağlılığı ile destekleyici ve geliştirici liderlik yaklaşımlarına dair algılamada okul türüne göre anlamlı
farklılıklar görülmüştür. Ortaöğretimde çalışan öğretmenlerin özdeşleşme bağlılıklarının ve destekleyici ve geliştirici
liderlik algılarının, ilköğretimde çalışan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Destekleyici ve
geliştirici lider özellikleri, örgütsel bağlılığın uyum boyutunu negatif yönde anlamlı olarak yordamaktadır. Destekleyici
ve geliştirici liderlik özellikleri, örgütsel bağlılığın özdeşleşme ve içselleştirme boyutlarını ise pozitif yönde anlamlı
olarak etkilemektedir.
Destekleyici Liderlik Geliştirici liderlik Örgütsel Bağlılık
This study aims to research and to evaluate the impact of supporting and improving leadership approach of school
principals on organizational loyalty of teachers according to the teachers’ perception. The gender and the school types
are taken into consideration in the evaulation. The population of the research consists of 509 teachers working at the
primary and secondary schools in Çubuk province, Ankara. The sample of the research is made up of the 180 teachers
chosen randomly from 9 schools. “Survey on Supporting and Improving Leadership Features” for designating
supporting and improving leadership levels of school principals and “Scale of Organizational Loyalty” aiming to
measure the organizational loyalty of teachers are used to retrieve data. In analysis of data, Pearson Product-Moment
Correlation Coefficient, Simple Linear Regression Analysis, Independent t-test and Frequency and Percent Distribution
tests are used. According to research results, organizational loyalty and perceptions for supporting and improving
leadership features of teachers do not vary due to gender parameter. While there is no relationship between type of
school and adaptation and adoption scope of organizational loyalty, there are ignificant differences between sense of
identification and perception for supporting and improving leadership approach in accordance with type of school. It is
determined that sense of identification and perception for supporting and improving leadership approach of teachers
working at secondary schools are higher than those of working at primary schools. Supporting and improving leadership
approach significantly affects the adaptation of organizational loyalty in the negative direction, on the other hand, it
affects sense of identification and adoption scope of loyalty in the positive direction.
Supportive leadership developer leadership organizational commitment
Diğer ID | JA33YA33MK |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 2 |