With this study, the effect of the layered curriculum in Science & Technology subject to the
academic achievement for 6th and 7th grade students in primary education was analyzed. The
research was involved 4 different groups of students from a private primary school in
Afyonkarahisar, in the 2008-2009 academic year. Pretest - posttest control group model and
action research were used in this research. The pretest and posttest were used as a
measurement instruments. Also, as well as layered curriculum measurement instruments, the
assessment contains with the received opinions of the students were developed. The results
received from developed measurement instruments were subjected to statistical analyses
individually and the averages of the groups and level of significance were analyzed. The
significance level is assumed as .05. According to this research, layered curriculum is more
successful than conventional teaching methods.
Çalışmada ilköğretim 6 ve 7.sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde basamaklı
öğretim programına dayalı öğretimin akademik başarıya etkisi incelenmiştir. Araştırma
Afyonkarahisar’da bir özel ilköğretim okulunda 2008-2009 eğitim öğretim yılında dört
ayrı grup ile yapılmıştır. Araştırmada öntest - sontest kontrol gruplu model ve eylem
araştırması kullanılmıştır. Öntest ve sontest ölçme aracı olarak kullanılmıştır. Ayrıca,
basamaklı öğretim programı içindeki ölçme araçlarının yanı sıra eylem araştırmasında
kullanılmak üzere öğrencilerin görüşlerinin alındığı değerlendirme (görüşme) formu
geliştirilmiştir. Her bir grup için geliştirilen ölçme araçlarından alınan sonuçlar ayrı ayrı
istatistiksel analizlere tabi tutulmuş ve grupların ortalamaları ve anlamlılık durumları
incelenmiştir. Anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Bu araştırma ile basamaklı öğretim
programına dayalı öğretim yönteminin geleneksel öğretim yöntemlerine göre daha başarılı
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer ID | JA95DE83KM |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 9 Sayı: 2 |