Bu araştırmada, web tabanlı uzaktan eğitim sistemlerinde öğrenenlere sunulan içerik, sıra ve hız
kontrollerinin öğrenenin akademik başarısı üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma,
bu genel amaç doğrultusunda web tabanlı hazırlanan Bilgisayar Ağ Sistemleri dersi ile Çorum Meslek
Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrenciler üzerinde yapılmıştır. Araştırmanın test yapısı, ön test ve son
test olarak hazırlanmıştır. Araştırmanın örneklemi, Çorum Meslek Yüksekokulu'nda 2005-2006 öğretim
yılında öğrenim gören 30 ar kişilik 3 gruba ayrılmış toplam 90 öğrenciden oluşmaktadır. Birinci gruba
içerik kontrolü, ikinci gruba içerik ve hız kontrolleri, üçüncü ve son gruba da içerik, hız ve sıra
kontrollerinin tümü ile hazırlanan dersler uygulanmıştır. Başarı testleri ile elde edilen bulgularla yapılan
istatistiksel hesaplamalardan, birinci grubun, diğer iki gruptan farklı düzeyde, ikinci ve üçüncü grupların
ise benzer düzeylerde başarıyı artırıcı etkiye sahip olduğu görülmüştür.
Web tabanlı uzaktan eğitim öğrenen kontrolü içerik kontrolü hız kontrolü sıra kontrolü
This research thesis investigates content, pacing and sequence controls offered in web-based
distance learning systems and their effects on the academic success of learners. The research was
performed at Corum Vocational School using prepared web-based courses and volunteer student
participants who took these courses. In this research, test structure was designed using preliminary and
final test models. Sampling of research consists of three equal student groups who had registered for
2005-2006 semester at Corum Vocational School. Each group consists of 30 students; thus entire
sampling contains 90 students. In this study, “Computer Network Systems course” was prepared as a
web-based course with three different control options and applied to three student groups. The courses
are examined as the following ;content control to the first group, content and pace control to the second
group and finally content, pace and sequence controls to the third group. As a result, statistical
calculations were performed using the findings from preliminary and final tests. It is shown that the
second and third group has a similar effect to increase the success. On the other hand, the first group has
a different effect from second and third groups to boost up the success.
Web based distance learning learner control content control pacing control sequence control
Diğer ID | JA89DM99MG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 1 |