BibTex RIS Kaynak Göster

İNKILAP TARİHİ ÖĞRETİMİNDE FOTOĞRAF KULLANIMI

Yıl 2005, Cilt: 3 Sayı: 1, 65 - 78, 01.03.2005

Öz

Bu araştırmada; inkılâp tarihi öğretiminde fotoğraf kullanımının öğrenci başarısına etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın kavramsal çerçevesinde tarih öğretiminde kanıt olarak kullanılan görsel materyallerin yeri ve bu materyallerin kullanımının tarih öğretiminden beklenen amaçların gerçekleşmesindeki rolü incelenmeye çalışılmıştır. Tarihsel kanıt olarak değerlendirilen görsel materyallerin etkili ve güvenilir bir temsilcisi olan fotoğraf bu araştırmanın uygulama safhasında kullanılmıştır. Ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir desenle gerçekleştirilen çalışmada deney grubundaki öğrenciler ile fotoğrafın analitik bir şekilde kullanımına yönelik bir çerçeve geliştirilmeye çalışılmış, kontrol grubundaki öğrencilerle yapılan derslerde ise, geleneksel öğretim yöntemleri (düz anlatım, soru-cevap) kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama safhasında Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinin Toplumsal Hayatın Düzenlenmesi konusu ele alınmıştır. Deneklerin bu konudaki akademik başarıları ölçmek amacıyla hazırlanan testin geçerlik ve güvenirlik çalışması farklı bir okulda yapılmış, madde analizi yapılan test maddelerinden oluşan başarı testi deney ve kontrol grubundaki öğrencilere deneysel çalışmanın başında ve sonunda uygulanmıştır. Üç haftalık bir süre zarfında yapılan uygulama sonucunda inkılâp tarihi öğretiminde fotoğraf kullanımının öğrencilerin akademik başarısı üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ata, B. (2002). Tarih Derslerinde “Dokümanlarla Ö retim” Yakla m . Türk Yurdu, (175), 80-86.
  • Burke, P. (2003). Tarihin Görgü Tan klar . (Çev. Zeynep YELÇE), *stanbul: Kitap Yay nevi.
  • Cooper, H. (1996). History 5-11. H. Bourd llon (Ed.), Teaching History. London: Routledge. 76-86.
  • Danac o lu, E. (2001). Geçmi in $zleri. *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • Dilek, D. (2001). Tarih Derslerinde Ö renme ve Dü ünce Geli imi. Ankara: Pegem A Yay nc l k.
  • Ergüven, M. (2002). Foto raf: Gizemli Kay t. Sanat Dünyam z, (84), 181-187.
  • F nes, J. (1996). Evidence; The Basis of the Disciplin? H. Bourd llon (Ed.), Teaching History. London: Routledge. 122-125.
  • Gezgin, S. (1994). Bas nda Foto rafç l k. *stanbul: Der Yay nlar .
  • Husbands, C. (1996). What is History Teaching ? Buckhingham: Open University Press.
  • Kyv g, D. E. ve Marty, M. A. (2000). Yan ba m zdaki Tarih. (Çev. Nalan ÖZSOY), *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • Levst k, L. S. ve Barton, K. C. (1997). Doing History. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publisshers.
  • N chol, J. (1996). Tarih Ö retimi. (Çev. Mustafa SAFRAN), Ankara.
  • Paykoç, F. (1991). Tarih Ö retimi. Eski ehir: Anadolu Üniversitesi Yay nlar .
  • Ramsden, J. (1996). Teaching and Learning through the Visual Media. A. Booth ve P. Hyland (Ed.), History in
  • Higher Education. Oxford: Blackwell Publishers. 191-207. Safran, M.ve Köksal, H. (1998). Tarih Ö retiminde Yaz l Kan tlar n Kullan lmas . G.Ü.G.E.F. Dergisi, Cilt: ,
  • Stradl ng, R. (2003). 20. Yüzy l Avrupa Tarihi Nas l Ö retilmeli. (Çev. Ayfer ÜNAL), *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • Tekeli, *. (1998). Tarih Bilinci ve Gençlik. *stanbul:Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • ......................(2000). $lkö retim Okullar ve Liselerde Tarih Ö retimi. Tarih Ö retiminin Yeniden
  • Yap land r lmas . *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar . Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakf . (2002). Avrupa Konseyi De i ime Ça r yor. (Çev. Eda
  • Cerraho lu), Toplumsal Tarih, (100), 58-59. V r l o, P. (2002). Fotofini . (Çev. Kemal Atakay), Sanat Dünyam z, (84), 195-202.
Yıl 2005, Cilt: 3 Sayı: 1, 65 - 78, 01.03.2005

Öz

In this study, the effect of using photographs in revolution history education on the students’ success was tried to be identified. In the conceptual frame of the research, the place of the visual materials that are used as the proof in teaching history and the role of using these materials in realizing of the desired aims in history teaching have been emphasized. Photographs, which are regarded as reliable and effective representative of the visual materials accepted as historical proof, were used in the practice stage of the research. The study was realized through a pre-post test control group experimental design. A frame was tried to be developed on the experimental group students and the analytic usage of photographs. The courses of the control group were carried out with traditional teaching methods (narrative, question-answer). “Organizing Society Life” within Turkish Republic Revolution History and Kemalizm course was emphasized at the application stage of the study. The reliability and validity of the test that is prepared in order to evaluate the academic achievement of the students in this subject have been controlled in another school and the achievement test, consisting of item- analysis-made items, was applied to the students in the experimental and control group at the begining and at the end of the experimental study.

Kaynakça

  • Ata, B. (2002). Tarih Derslerinde “Dokümanlarla Ö retim” Yakla m . Türk Yurdu, (175), 80-86.
  • Burke, P. (2003). Tarihin Görgü Tan klar . (Çev. Zeynep YELÇE), *stanbul: Kitap Yay nevi.
  • Cooper, H. (1996). History 5-11. H. Bourd llon (Ed.), Teaching History. London: Routledge. 76-86.
  • Danac o lu, E. (2001). Geçmi in $zleri. *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • Dilek, D. (2001). Tarih Derslerinde Ö renme ve Dü ünce Geli imi. Ankara: Pegem A Yay nc l k.
  • Ergüven, M. (2002). Foto raf: Gizemli Kay t. Sanat Dünyam z, (84), 181-187.
  • F nes, J. (1996). Evidence; The Basis of the Disciplin? H. Bourd llon (Ed.), Teaching History. London: Routledge. 122-125.
  • Gezgin, S. (1994). Bas nda Foto rafç l k. *stanbul: Der Yay nlar .
  • Husbands, C. (1996). What is History Teaching ? Buckhingham: Open University Press.
  • Kyv g, D. E. ve Marty, M. A. (2000). Yan ba m zdaki Tarih. (Çev. Nalan ÖZSOY), *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • Levst k, L. S. ve Barton, K. C. (1997). Doing History. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publisshers.
  • N chol, J. (1996). Tarih Ö retimi. (Çev. Mustafa SAFRAN), Ankara.
  • Paykoç, F. (1991). Tarih Ö retimi. Eski ehir: Anadolu Üniversitesi Yay nlar .
  • Ramsden, J. (1996). Teaching and Learning through the Visual Media. A. Booth ve P. Hyland (Ed.), History in
  • Higher Education. Oxford: Blackwell Publishers. 191-207. Safran, M.ve Köksal, H. (1998). Tarih Ö retiminde Yaz l Kan tlar n Kullan lmas . G.Ü.G.E.F. Dergisi, Cilt: ,
  • Stradl ng, R. (2003). 20. Yüzy l Avrupa Tarihi Nas l Ö retilmeli. (Çev. Ayfer ÜNAL), *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • Tekeli, *. (1998). Tarih Bilinci ve Gençlik. *stanbul:Tarih Vakf Yurt Yay nlar .
  • ......................(2000). $lkö retim Okullar ve Liselerde Tarih Ö retimi. Tarih Ö retiminin Yeniden
  • Yap land r lmas . *stanbul: Tarih Vakf Yurt Yay nlar . Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakf . (2002). Avrupa Konseyi De i ime Ça r yor. (Çev. Eda
  • Cerraho lu), Toplumsal Tarih, (100), 58-59. V r l o, P. (2002). Fotofini . (Çev. Kemal Atakay), Sanat Dünyam z, (84), 195-202.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA47DH92NG
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Akbaba Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2005
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akbaba, B. (2005). İNKILAP TARİHİ ÖĞRETİMİNDE FOTOĞRAF KULLANIMI. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 65-78.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı