BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN OKUL KORKULARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 1, 49 - 73, 01.03.2012

Öz

Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin ve ebeveynlerin, okul öncesi dönemdeki çocukların
okul korkularına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2009–2010 eğitim-öğretim yılında Kastamonu il merkezinde bulunan 50 okul öncesi
öğretmeni ve 120 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmada bilgi toplamak için; (a) Kişisel Bilgi
Formu (b) Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden
“betimsel analiz” kullanılmış, ayrıca öğretmenlerin ve ebeveynlerin verdikleri cevapların
yüzdesi de sayısal olarak ifade edilip yorumlanmıştır. Araştırma verilerinin analizi
sonucunda, okul öncesi dönemde görülen okul korkusunun temel nedeninin anneden ayrılmak
istememe olduğu görülürken, öğretmenlerin korkuyu yenmek için sevecen davranma, çocukla
konuşma ve eğlenceli etkinlik yapma gibi stratejiler kullandıkları bulunmuştur.

Kaynakça

  • Axelrad, Marni E., Pendley Jennifer Shroff, Miller, Deborah L., Tynan, W. Douglas. (2008). Implementation of effective treatments of preschool behavior problems in a clinic setting. J Clin Psychol Med Settings. 15.120– 126.
  • Bahalı, K., Tahiroğlu, A. Y., Avcı, A. (2009). Okul reddi olan çocuk ve ergenlerin klinik özellikleri. Anatolian Journal of Psychiatry, (10) 310–317.
  • Bahalı, K., Tahiroğlu, A. Y. (2010). Okul reddi: Klinik özellikler, tanı ve tedavi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Current Approaches in Psychiatry, 2(3):362–383.
  • Berger, E. H. (1999). Supporting parents with two essential understandings: attachment and brain development. Early Childhood Education Journal, 26, (4), 267–270.
  • Beydoğan, H.Ömer. (2006). Ailelerin eğitim sürecine katılımına yönelik modeller ve yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 75-90.
  • Birch, S.H And Ladd, G.W. (1998). Children's ınterpersonal behaviors and the teacher-child relationship. Developmental Psychology, 34, 934–946.
  • Carlisle, E., Stanley, L. And Kemple K. M. (2005). Opening Doors: Understanding School And Family Influences On Family Involvement. Early Childhood Education Journal, 33, (3), 155–165.
  • Colwell, M. J. And Lındsey, E. W. (2003). Teacher-child interactions and preschool children’s perceptions of self and pers. Early Child Development And Care, 173, 249–258.
  • Einarsdottir, Johanna. (2003). The role of preschools and preschool teachers: Icelandic preschool educators discourses. Early Years, Vol. 23, No. 2.
  • Erermiş, S. Bellibaş, E., Özbaran, B., Demiral, Büküşoğlu, N., Altıntoprak, E., Bildik, Tezan, Ç., Korkmaz, S. (2009). Ayrılma anksiyetesi bozukluğu olan okul öncesi yaş grubu çocukların annelerinin mizaç özellikleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1): 14–21.
  • Hamre, B. K. And Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72, 625–638.
  • Hughes, J. N., Cavell, T. A. And Jackson, T. (1999). İnfluence of the teacher-student relationship on childhood conduct problems: A prospective study. Journal Of Clinical Child Psychology, 28 (2), 173–184.
  • Kantor, R. (2001). Creating school meaning ın preschool curriculum. Theory İnto Practice Volume Xxvıı, Number 1. 25-35.
  • Kaya, N. Çocuklarda okul fobisi.
  • Http://Www.Depam.Com/Depam/İndex.Php?Option=Com_Content&View=Article &İd=75&Itemid=85 Adresinden 10.08.2010 Tarihinde Alınmıştır.
  • Özcan, Ö., Kılıç, B. G., Aysev, A. (2006). Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi; 17(3):173– 180.
  • Özcan, Ö., Aysev, A. (2009). Okul fobisi olan çocuklarda ruhsal bozuklukların sıklığının araştırılması. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16 (1) 13–17.
  • Puriola, A. M. (2002) The multiple faces of everyday life: frame analysis of early childhood. Practices. European Early Childhood Education Research Journal, 10 (2), pp. 31–47.
  • Rimm-Kaufman, S. E. And Pianta, R. C. (1999). Patterns of family-school contact in preschool and kindergarten. School Psychology Review, 28, (3), 426–438.
  • Spock, B. (1992). Çocuk bakımı ve eğitimi. İstanbul: Bilgi Yayınevi. 363.
  • Soysal, Ş., Bodur, Ş. (2004). Bir büyüme masalı: Okul korkusu. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, Cilt 13, Sayı 6, 234–236.
  • Tüzün, O., Sayar, K. (2006). Bağlanma kuramı ve psikopatoloji. Düşünen Adam, 19(1), 24–39.
  • Umek, Ljubica Marjanovin], Kranjc, Simona, Fekonja, Urska And Bajc , Katja. (2008). The effect of preschool on children’s school readiness. Early Child Development And Care, Vol. 178, No. 6, 569–588.
  • Ünlü, H. (2005). Anne babalar için eğitim rehberi. İstanbul; Morpa Kültür Yayınları. 29, 30.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk psikolojisi. İstanbul; Remzi Kitapevi.
  • Yörükoğlu, A. (2003). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul; Özgür Yayınları.
  • Yurdakul, S. (2001). Ana baba el kitabı. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Dsm-IV-Tr Tanı ölçütleri başvuru elkitabı (Çeviren: Ertuğrul Köroğlu). (2001). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.

THE VIEWS OF PRESCHOOL TEACHERS AND PARENTS ON SCOLIONOPHOBIA AMONG PRESCHOOL CHILDREN

Yıl 2012, Cilt: 10 Sayı: 1, 49 - 73, 01.03.2012

Öz

This study examined the opinions of teachers and parents on the issue of scolionophobia
among preschool children. The study was conducted during the 2009-2010 academic years
and the study group comprised 50 preschool teachers and 120 parents from Kastomonu city
center. Two different tools, (a) Personal Information Form and (b) Interview Form were used
to gather data. In the scope of the present study, descriptive analysis” -one of the qualitative
research methods- was used and the percentage of the answers given by teachers and parents
were expressed and interpreted in numerical terms. Analysis of the data showed that the main
reason for the examples of scolionophobia seen in the preschool period was unwillingness to
be separated from the mother. It was also found that teachers used some strategies to help the
child overcome this fear, such as affectionate behavior, talking to the children and arranging
entertaining activities.

Kaynakça

  • Axelrad, Marni E., Pendley Jennifer Shroff, Miller, Deborah L., Tynan, W. Douglas. (2008). Implementation of effective treatments of preschool behavior problems in a clinic setting. J Clin Psychol Med Settings. 15.120– 126.
  • Bahalı, K., Tahiroğlu, A. Y., Avcı, A. (2009). Okul reddi olan çocuk ve ergenlerin klinik özellikleri. Anatolian Journal of Psychiatry, (10) 310–317.
  • Bahalı, K., Tahiroğlu, A. Y. (2010). Okul reddi: Klinik özellikler, tanı ve tedavi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Current Approaches in Psychiatry, 2(3):362–383.
  • Berger, E. H. (1999). Supporting parents with two essential understandings: attachment and brain development. Early Childhood Education Journal, 26, (4), 267–270.
  • Beydoğan, H.Ömer. (2006). Ailelerin eğitim sürecine katılımına yönelik modeller ve yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 75-90.
  • Birch, S.H And Ladd, G.W. (1998). Children's ınterpersonal behaviors and the teacher-child relationship. Developmental Psychology, 34, 934–946.
  • Carlisle, E., Stanley, L. And Kemple K. M. (2005). Opening Doors: Understanding School And Family Influences On Family Involvement. Early Childhood Education Journal, 33, (3), 155–165.
  • Colwell, M. J. And Lındsey, E. W. (2003). Teacher-child interactions and preschool children’s perceptions of self and pers. Early Child Development And Care, 173, 249–258.
  • Einarsdottir, Johanna. (2003). The role of preschools and preschool teachers: Icelandic preschool educators discourses. Early Years, Vol. 23, No. 2.
  • Erermiş, S. Bellibaş, E., Özbaran, B., Demiral, Büküşoğlu, N., Altıntoprak, E., Bildik, Tezan, Ç., Korkmaz, S. (2009). Ayrılma anksiyetesi bozukluğu olan okul öncesi yaş grubu çocukların annelerinin mizaç özellikleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 20(1): 14–21.
  • Hamre, B. K. And Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and trajectory of children’s school outcomes through eighth grade. Child Development, 72, 625–638.
  • Hughes, J. N., Cavell, T. A. And Jackson, T. (1999). İnfluence of the teacher-student relationship on childhood conduct problems: A prospective study. Journal Of Clinical Child Psychology, 28 (2), 173–184.
  • Kantor, R. (2001). Creating school meaning ın preschool curriculum. Theory İnto Practice Volume Xxvıı, Number 1. 25-35.
  • Kaya, N. Çocuklarda okul fobisi.
  • Http://Www.Depam.Com/Depam/İndex.Php?Option=Com_Content&View=Article &İd=75&Itemid=85 Adresinden 10.08.2010 Tarihinde Alınmıştır.
  • Özcan, Ö., Kılıç, B. G., Aysev, A. (2006). Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar. Türk Psikiyatri Dergisi; 17(3):173– 180.
  • Özcan, Ö., Aysev, A. (2009). Okul fobisi olan çocuklarda ruhsal bozuklukların sıklığının araştırılması. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16 (1) 13–17.
  • Puriola, A. M. (2002) The multiple faces of everyday life: frame analysis of early childhood. Practices. European Early Childhood Education Research Journal, 10 (2), pp. 31–47.
  • Rimm-Kaufman, S. E. And Pianta, R. C. (1999). Patterns of family-school contact in preschool and kindergarten. School Psychology Review, 28, (3), 426–438.
  • Spock, B. (1992). Çocuk bakımı ve eğitimi. İstanbul: Bilgi Yayınevi. 363.
  • Soysal, Ş., Bodur, Ş. (2004). Bir büyüme masalı: Okul korkusu. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, Cilt 13, Sayı 6, 234–236.
  • Tüzün, O., Sayar, K. (2006). Bağlanma kuramı ve psikopatoloji. Düşünen Adam, 19(1), 24–39.
  • Umek, Ljubica Marjanovin], Kranjc, Simona, Fekonja, Urska And Bajc , Katja. (2008). The effect of preschool on children’s school readiness. Early Child Development And Care, Vol. 178, No. 6, 569–588.
  • Ünlü, H. (2005). Anne babalar için eğitim rehberi. İstanbul; Morpa Kültür Yayınları. 29, 30.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk psikolojisi. İstanbul; Remzi Kitapevi.
  • Yörükoğlu, A. (2003). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul; Özgür Yayınları.
  • Yurdakul, S. (2001). Ana baba el kitabı. Adana: Nobel Kitabevi.
  • Dsm-IV-Tr Tanı ölçütleri başvuru elkitabı (Çeviren: Ertuğrul Köroğlu). (2001). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA85YS32NB
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Oğuzhan Kıldan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2012
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kıldan, A. O. (2012). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN VE EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN OKUL KORKULARINA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 49-73.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı