Bu araştırmanın amacı ortaöğretim
kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin siber zorbalık davranışları ile
problemli internet kullanımları ve riskli internet davranışları arasındaki
ilişkiyi incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde bir çalışma olup,
Bolu İli, Gerede İlçesi’nde çeşitli ortaöğretim kurumlarında eğitim gören 523
öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”,
“Siber Zorbalık Ölçeği”, “İnternette Bilişsel Durum Ölçeği” ve “Riskli İnternet
Davranışları Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde,
betimsel istatistikler, Saphiro Wilk’s, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H
Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, siber zorbalık, problemli
internet kullanımı ve riskli internet davranışları arasında pozitif yönde orta
düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ek olarak erkek öğrencilerin riskli internet
davranışlarının kızlardan daha yüksek olduğu, İmam Hatip Lisesinde okuyan, ödev sitelerini kullananan ve ebeveynleri
tarafından süre ve içerik kontrolü yapılan öğrencilerin siber zorbalık,
problemli internet kullanımı ve riskli internet davranışları puanlarının diğer
liselerde okuyan, sosyal medya sitelerini kullananan ve ebeveynleri tarafından
süre ve içerik kontrolü yapılmayan öğrencilerden düşük olduğu görülmüştür.
Öğrencilerin yaşları ile siber zorbalık davranışları, problemli internet
kullanımları ve riskli internet davranışları arasında anlamlı bir fark olmadığı
bulunmuştur.
Siber zorbalık problemli internet kullanımı riskli internet davranışları
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 15 Sayı: 2 |