Bu araştırma, rutin olmayan açık uçlu matematik maddelerini içeren matematik başarı testinin puanlanmasında analitik ve bütünsel dereceli puanlama anahtarı kullanımının puanlayıcı davranışlarına etkisini çok yüzeyli Rasch modeli ile incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, açık uçlu rutin olmayan matematik problemlerinden oluşan başarı testinin uygulandığı, devlet okulunda sekizinci sınıfta öğrenim gören 20 öğrenci ve cevaplanan başarı testini değerlendiren 16 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Bu çalışmada, betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu çalışmada, Onkun-Özgür (2024) tarafından hazırlanmış, 15 farklı rutin olmayan açık uçlu matematik probleminden oluşan başarı testi, iki farklı oturum şeklinde, iki günde öğrencilere uygulanmıştır. Puanlayıcılardan elde edilen veriler çok yüzeyli Rasch modeli ile değerlendirilmiştir. Çalışmada, puanlayıcılara ait merkeze eğilim, yanlılık ve halo etkisi davranışları incelenmiştir. Çalışmanın bulguları incelendiğinde yapılan tüm puanlamalarda puanlayıcı, birey ve madde yüzeylerinde model veri uyumunun sağlandığı; bununla birlikte, bütünsel dereceli puanlama anahtarı kullanan puanlayıcılarda, analitik dereceli puanlama anahtarı kullanan puanlayıcılara göre daha az puanlayıcı etkisi olduğu belirlenmiştir.
Analitik dereceli puanlama anahtarı Bütünsel dereceli puanlama anahtarı Puanlayıcı davranışları Puanlayıcı yanlılığı Çok yüzeyli Rasch modeli
This research aims to examine the effects of using analytical and holistic rubrics in scoring a mathematics achievement test containing non-routine open-ended mathematics items on rater behaviors using the many-facet Rasch model. The study group of the research consists of 20 eighth-grade students studying in a public school to whom the achievement test consisting of open-ended non-routine mathematics problems was applied and 16 mathematics teachers who evaluated the answered achievement test. In this study, the survey model, one of the descriptive research methods, was used. In this study, the achievement test consisting of 15 different non-routine open-ended mathematics problems prepared by Onkun-Özgür (2024) was applied to the students in two different sessions and on two days. The data obtained from the raters were evaluated using the many-facet Rasch model. In the study, the central tendency, bias and halo effect behaviors of the raters were examined. When the findings of the study were examined, it was seen that model data fit was provided in all scorings on the rater, individual and item surfaces, while raters who used holistic rubrics had less rater effects than raters who used analytical rubrics.
Analytical rubric Holistic rubric Rater behaviors Rater bias Many facet Rasch model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 3 |