Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Identifying Variables Influencing 21st-Century Skills Self-Efficacy Perceptions in Pre-Service Science and Mathematics Teachers

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 3, 1645 - 1677
https://doi.org/10.37217/tebd.1523067

Öz

21st-century skills, becoming increasingly important in modern education systems, not only increase students’ success, but also enable them to become successful, innovative and harmonious individuals personally and professionally. These skills include basic competencies such as critical thinking, problem-solving, collaboration, digital literacy and creativity. The study aims to determine the variables affecting the 21st-century skills self-efficacy perceptions of pre-service elementary mathematics and science teachers. In this way, it is aimed for teacher candidates to be more effective in their educational processes and to be more successful in providing these skills to their students. The study was conducted with 330 pre-service teachers using a cross-sectional survey model. The data were collected using the 21st Century Skills Efficacy Scale. The findings revealed that the level of self-efficacy perceptions of pre-service teachers in 21st-century skills differed based on the variables such as education, grade level, and working style. In contrast, variables such as gender, family income level, and the department did not significantly affect these perceptions. These results may help to identify strategies to support pre-service teachers' professional development.

Kaynakça

  • Agenor, P. R. (2016). Caught in the middle? The economics of middle-income traps. Fondation Pour Les Études Et Recherches Sur Le Développement International. https://ferdi.fr/dl/dfzJ6LRuZ3qAWaGb6ZK17TdGbK/ferdi-p142-caught-in-the-middle-the-economics-of-middle-incometraps.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Albasheer, A., Khasawneh, S., Nabah, A. A., & Hailat, S. (2008). Perceptions of student teachers towards the effectiveness of cooperating teachers, school principals and university supervisors participating in the teacher education program in Jordan. International Journal of Lifelong Education, 27(6), 693-705. https://doi.org/10.1080/02601370802408340
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). The development of a 21st century skills and competences scale directed at teaching candidates: Validity and reliability study. Pamukkale University Journal of Education, 40(40), 160-175.
  • Anderson, J. C. & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155–173. https://doi.org/10.1007/BF02294170
  • Arcuria, P. (2011). Assessing postsecondary students‘ orientation toward lifelong learning (Master’s Thesis). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No: 1502849).
  • Arezki, R., Fan, R. Y., & Nguyen, H. (2020). Technology adoption and the middle-income trap lessons from the Middle East and East Asia. World Bank Group. https://documents1.worldbank.org/curated/en/314521559247613834/pdf/Technology-Adoptionand-the-Middle-Income-Trap-Lessons-from-the-Middle-East-and-East-Asia.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ayaz, C. & Ünal, F. (2016). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of International Social Research, 9(44), 847-856.
  • Aybek, B. & Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının özdüzenleme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(3), 455-470. https://doi.org/10.17244/eku.331938
  • Aydoğan, M., Karatepe, R., & Yelken, T. Y. (2022). Üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalıklarıyla 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1578-1597. https://doi.org/10.17679/inuefd.1132893
  • Ayra, M. & Kösterelioğlu, İ. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleki öz yeterlik algıları ile ilişkisi. Education Sciences, 10(1), 17-28. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0630
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
  • Berkant, H. G. & Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.66329
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. John Wiley & Sons.
  • Bozkurt, F. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 34-64. http://doi.org/10.9779/pauefd.688622
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2. b.). The Guilford.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230–258. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
  • Bulaç, E. & Kurt, M. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 125-161. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/736604 sayfasından erişilmiştir.
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretme motivasyonu düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (14. b.). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. b.). Pegem Akademi.
  • Büyükuslu, A. R. (2020). Dijital üniversiteye geçiş: üniversite 4.0 ve 5.0. Uzaktan Öğrenme ve Eğitimde İnovasyon Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Işık Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Ceylan, B., Ateş-Çobanoğlu, A., Anagün, Ş. S., Arslan-Cansever, B., & Cavas, P. (2023). Self-efficacy perceptions of 21st century skills, teaching skills use and educational technology use of Turkish primary school teachers: A SEM approach. International Journal of Educational Research Review, 8(3), 582-595. https://doi.org/10.24331/ijere.1255432
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2012). Research methods, design, and analysis (12. b.). Pearson Education.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Cresson, C. & Dean, G. (2000). Lifelong learning and adult educators beliefs: implications for theory and practice. PAACE Journal of Lifelong Learning, 9, 87-98.
  • Cretu, D. (2017). Fostering 21st century skills for future teachers. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, 23, 672–681. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.82
  • Çelik, N. & Gündoğdu, K. (2020). Matematik öğretmen adaylarının öz düzenleme ve öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 3(2), 101-118. https://doi.org/10.47477/ubed.781499
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimle için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., & Akkoyunlu, B. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarinin bakiş açisindan 21. yüzyıl öğrenen ve öğretmen özellikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 215-235.
  • Deveci, T. & Ayish, N. (2017). Correlation between critical thinking and lifelong learning skills of freshman students. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 282-303. https://doi.org/10.14686/buefad.291775
  • Donmuş-Kaya, V. & Akpunar, B. (2018). An investigation of prospective teachers’ 21st century skills effect about digital storytelling events. MANAS Journal of Social Studies, 7(4), 1-10.
  • Eğmir, E. & Çengelci, S. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Journal of History School, 1045-1077. http://doi.org/10.29228/Joh41513
  • Eğmir, E. & Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. yüzyıl öğrenen becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968. https://doi.org/10.24315/tred.755615
  • Engin, A. O. & Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119. https://doi.org/10.17152/gefad.875581
  • Erdoğan, D. & Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 118-148.
  • Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64.
  • Fan, X., Thompson, B., & Wang, L. (1999). Effects of sample size, estimation methods, and model specification on structural equation modeling fit indexes. Structural Equation Modeling, 6(1), 56–83. https://doi.org/10.1080/10705519909540119
  • Fandiño, Y. J. (2013). 21st century skills and the English foreign language classroom: A call for more awareness in Colombia. GIST Education and Learning Research Journal, 7, 190-208.
  • Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. SAGE.
  • George, D. & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Goodrich, A. T. (2015). An investigation of the perceived development of the lifelong learning skills of division I student-athletes. (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No: 5955).
  • Güler, Y. & Tuncel, F. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 70-81. https://doi.org/10.33689/spormetre.981738
  • Güngör, C. & Gül, İ. (2021). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(25), 774-811.
  • Gürer, M. D., Gül, D. & Konyaoğlu, C. (2019). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterlik algıları ile öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 517-529. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019-482589
  • Gürültü, E., Aslan, M., & Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. http://doi.org/10.16986/HUJE.2019051590
  • Gökbulut, B. (2020). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(1), 127-141. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40164
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir Twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436-455.
  • Hamlı, D., Hamlı, S. & Taneri, P. O. (2020). Temel eğitimde 21. yüzyıl becerilerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. A. Ceylan, İ. Durmuş & S. Çeçen (Ed.), Current debates on social sciences 4 multidisciplinary studies içinde (s. 94–107). Bilgin Kültür Sanat.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. Oxford University.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Kabataş, S. & Karaoğlan-Yılmaz, F. G. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumlarının eğitim teknolojileri standartlarına yönelik öz-yeterlikleri açısından değerlendirilmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 588-608. https://doi.org/10.14686/buefad.405661
  • Kağıthaneli-Akın, P. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerilerinin farklı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil.
  • Kara, A., Anagün, Ş. S., Boyacı, Ş. D., & Yaşar, S. (2022). Investigating the link between teachers' perceptions of 21st century skills efficiency and students' perceptions of learning experience: Mediating role of teacher’s self-efficacy. Journal of Pedagogical Research, 6(4), 50-65. https://doi.org/10.33902/JPR.202215268
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2022). 21. yüzyıl insanında olması gereken temel beceriler. Z. Karacagil & M. Bulut (Ed.). Sosyal bilimlerinde güncel tartışmalar içinde (s. 40-53). Bilgin.
  • Karagöz, Y. (2017). Spss ve amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Nobel Akademi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (20. b.). Nobel Akademi.
  • Kavukçu, B. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri düzeylerine ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kharas, H. & Kohli, H. (2011). What is the middle income trap, why do countries fall into it, and how can it be avoided? Global Journal of Emerging Market Economies, 3(3), 281-289. https://doi.org/10.1177/097491011100300302
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling (4. b.). The Guilford.
  • Komşu, U. C. (2017). Halk eğitimi merkezlerinde görev yapan eğiticilerin yaşamboyu öğrenme yeterlikleri: Mersin örneği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 10(1), 117-145. http://dx.doi.org/10.5578/keg.10716
  • Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.293
  • Kozikoğlu, İ. & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Mertler, C. A. & Reinhart, R. V. (2017). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation. Taylor & Francis.
  • Mertler, C. A. & Vannatta, R. A. (2016). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation (6. b.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315266978
  • MYK. (2021). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterliliklercercevesi sayfasından erişilmiştir.
  • Nyiri, R. B. (1997). The relationship between effective teaching, lifelong learning, and the ımplementation of current best practices. (Master’s Thesis). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No. 304393617).
  • Nuhoğlu, H. & Güvercin-Seçkin, G. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten-öğrenen becerileri ile bilişim teknolojisi kullanım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1358- 1388. http://doi.org/10.29299/kefad.952565
  • Orhan-Göksün, D. & Aşkım-Kurt, A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.7089
  • Özçiftçi, M. & Çakır, R. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve eğitim teknolojisi standartları özyeterliklerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/en/download/articlefile/71842 sayfasından erişilmiştir.
  • Özer, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, E. (2015). Tarama yöntemi. M. Metin (Ed.). Kuramdan uygulamaya eğitim bilimlerinde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 77–97). Pegem Akademi.
  • Özdemir, Ü. (2022). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz yeterlik algı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Sakarya örneği). (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Öztürk, B. (2023a). Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 204-219.
  • Öztürk, B. (2023b). Relation of 21st-century skills with science education: Prospective elementary teachers’ evaluation. Educational Academic Research(50), 126-139.
  • Pallant, J. (2016). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (6. b.). McGraw-Hill Education.
  • Preston, C. C. & Colman, A. M. (2000). Optimal number of response categories in rating scales: Reliability, validity, discriminating power, and respondent preferences. Acta Psychologica, 104, 1-15. https://doi.org/10.1016/S0001-6918(99)00050-5
  • Şahin, S. (2021). Teknik-teknolojik olanın dünü-bugünü ve geleceğin toplum 5.0’ı. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi(4), 55-84.
  • Sari, U. & Balkas-Yasar, E. (2024). The relationship between science teachers’ self-efficacy perceptions towards 21st century skills and their STEM attitudes. Journal of Education in Science, Environment and Health, 10(2), 140–154. https://doi.org/10.55549/jeseh.611
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23–74. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi= 10.1.1.509.4258&rep=rep1&type=pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2015). A beginner’s guide to structural equation modeling (4. b.). Routledge.
  • Schunk, D. H. & Pajares, F. (2009). Self-efficacy theory. K. R. Wenzel & A. Wigfield (Ed.), Handbook of motivation at school içinde (s. 35-53). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Sodergren, C. D., Kettler, T., Sulak, T., & Payne, A. (2023). Teacher self-efficacy, innovativeness, and preparation to teach cross-curriculum skills. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(1), 197–209. https://doi.org/10.33200/ijcer.1104747
  • Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An Interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25, 173-180. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2502_4
  • Sulaiman, J. & Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544. http://doi.org/10.13189/ujer.2020.080829
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49–74.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ekinoks.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. Pearson Education.
  • Toomey, R., Chapman, J., Gaff, J., McGilp, J., Walsh, M., Warren, E., & Williams, I. (2005). Lifelong learning and the reform of the teaching practicum in Australia. AsiaPacific Journal of Teacher Education, 33(1), 23- 34. https://doi.org/10.1080/1359866052000341106
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tunagür, M. & Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. http://doi.org/10.30703/cije.877013
  • Tutkun, C. (2023). 21st century skills in early childhood. N. Ramo-Akgün (Ed.). Education & science 2023-II içinde (s. 7-24). Efe Academic.
  • Tutkun, C. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 13(2), 478-488.
  • Uyar, A. & Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 1- 11. http://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Valtonen, T., Sointu, E. T., Kukkonen, J., Häkkinen, P., Järvelä, S., Ahonen, A., Näykki, P., Pöysä-Tarhonen, J., & Mäkitalo-Siegl, K. (2017). Insights into Finnish first-year pre-service teachers’ twenty-first century skills. Education and Information Technologies, 22(5), 2055-2069. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9529-2
  • Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Näykki, P., Virtanen, A., Pöysä- Tarhonen, J., ... & Kukkonen, J. (2021). How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions: A longitudinal perspective. Computers in Human Behavior, 116, 106643. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643
  • Vatansever-Bayraktar, H. & Çelik, O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 3(6), 98-127. https://doi.org/10.46423/izujed.841318
  • Yacan, İ. (2021). Endüstri 4.0 teknolojileri ve toplum 5.0 kavramı. Yeni Fikir Dergisi, 13(27), 31-39.
  • Yalçın-İncik, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yıldırım, R., Utkugün, C., & Yurtseven, R. (2022). Teachers' perceptions of self-efficacy in teaching 21st-century skills. E-International Journal of Educational Research, 13(6), 28-44. https://doi.org/10.19160/e- ijer.1159560
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yy. öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Wakita, T. (2004). The distance between categories in rating-scale method: Applying item response model to the assessment process. Japanese Journal of Psychology, 75, 331-338.
  • Wakita, T., Ueshima, N., & Noguchi, H. (2012). Psychological distance between categories in the Likert scale: comparing different numbers of options. Educational and Psychological Measurement, 72(4), 533–546. https://doi.org/10.1177/0013164411431162

Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Öz Yeterlik Algılarını Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 3, 1645 - 1677
https://doi.org/10.37217/tebd.1523067

Öz

Modern eğitim sistemlerinde giderek daha fazla önem kazanan 21. yüzyıl becerileri, yalnızca öğrencilerin akademik başarılarını artırmakla kalmamakta, aynı zamanda onların bireysel ve profesyonel yaşamlarında başarılı, yenilikçi ve uyumlu bireyler olmalarını da sağlamaktadır. Bu beceriler, eleştirel düşünme, problem çözme, iş birliği, dijital okuryazarlık ve yaratıcılık gibi temel yetkinlikleri içerir. Çalışmanın amacı, ilköğretim matematik ve fen bilgisi öğretmen adaylarının bu kritik 21. yüzyıl becerileri konusundaki öz yeterlik algılarına etki eden çeşitli değişkenleri belirlemek ve bu algıların gelişimini destekleyen faktörleri ortaya koymaktır. Bu sayede, öğretmen adaylarının eğitim süreçlerinde daha etkili olmaları ve öğrencilerine bu becerileri kazandırmada daha başarılı olmaları hedeflenmektedir. Çalışma, 330 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiş olup, kesitsel tarama modeline dayanmaktadır. Veriler, ‘21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Ölçeği’ kullanılarak toplanmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz yeterlik algı düzeylerinin eğitim alma, sınıf düzeyi ve çalışma stili gibi değişkenlere göre farklılık gösterdiğini ortaya koyarken, cinsiyet, ailenin gelir düzeyi ve öğrenim gördükleri program gibi değişkenlerin bu algılar üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermiştir. Bu sonuçlar, öğretmen adaylarının mesleki gelişimlerini destekleyecek stratejilerin belirlenmesine yardımcı olabilir.

Kaynakça

  • Agenor, P. R. (2016). Caught in the middle? The economics of middle-income traps. Fondation Pour Les Études Et Recherches Sur Le Développement International. https://ferdi.fr/dl/dfzJ6LRuZ3qAWaGb6ZK17TdGbK/ferdi-p142-caught-in-the-middle-the-economics-of-middle-incometraps.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Albasheer, A., Khasawneh, S., Nabah, A. A., & Hailat, S. (2008). Perceptions of student teachers towards the effectiveness of cooperating teachers, school principals and university supervisors participating in the teacher education program in Jordan. International Journal of Lifelong Education, 27(6), 693-705. https://doi.org/10.1080/02601370802408340
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., & Yaşar, S. (2016). The development of a 21st century skills and competences scale directed at teaching candidates: Validity and reliability study. Pamukkale University Journal of Education, 40(40), 160-175.
  • Anderson, J. C. & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155–173. https://doi.org/10.1007/BF02294170
  • Arcuria, P. (2011). Assessing postsecondary students‘ orientation toward lifelong learning (Master’s Thesis). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No: 1502849).
  • Arezki, R., Fan, R. Y., & Nguyen, H. (2020). Technology adoption and the middle-income trap lessons from the Middle East and East Asia. World Bank Group. https://documents1.worldbank.org/curated/en/314521559247613834/pdf/Technology-Adoptionand-the-Middle-Income-Trap-Lessons-from-the-Middle-East-and-East-Asia.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ayaz, C. & Ünal, F. (2016). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of International Social Research, 9(44), 847-856.
  • Aybek, B. & Aslan, S. (2017). Öğretmen adaylarının özdüzenleme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 13(3), 455-470. https://doi.org/10.17244/eku.331938
  • Aydoğan, M., Karatepe, R., & Yelken, T. Y. (2022). Üniversite öğrencilerinin kariyer farkındalıklarıyla 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1578-1597. https://doi.org/10.17679/inuefd.1132893
  • Ayra, M. & Kösterelioğlu, İ. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleki öz yeterlik algıları ile ilişkisi. Education Sciences, 10(1), 17-28. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.1.1C0630
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
  • Berkant, H. G. & Varki, E. (2022). Öğretmen adaylarının çok boyutlu 21. yüzyıl becerileri ile yaratıcı düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58), 1661-1680. http://dx.doi.org/10.29228/JOSHAS.66329
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. John Wiley & Sons.
  • Bozkurt, F. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 34-64. http://doi.org/10.9779/pauefd.688622
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2. b.). The Guilford.
  • Browne, M. W. & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230–258. https://doi.org/10.1177/0049124192021002005
  • Bulaç, E. & Kurt, M. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 125-161. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/736604 sayfasından erişilmiştir.
  • Bulut, D. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri ile öğretme motivasyonu düzeylerinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (14. b.). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. b.). Pegem Akademi.
  • Büyükuslu, A. R. (2020). Dijital üniversiteye geçiş: üniversite 4.0 ve 5.0. Uzaktan Öğrenme ve Eğitimde İnovasyon Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri. Işık Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Ceylan, B., Ateş-Çobanoğlu, A., Anagün, Ş. S., Arslan-Cansever, B., & Cavas, P. (2023). Self-efficacy perceptions of 21st century skills, teaching skills use and educational technology use of Turkish primary school teachers: A SEM approach. International Journal of Educational Research Review, 8(3), 582-595. https://doi.org/10.24331/ijere.1255432
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2012). Research methods, design, and analysis (12. b.). Pearson Education.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Cresson, C. & Dean, G. (2000). Lifelong learning and adult educators beliefs: implications for theory and practice. PAACE Journal of Lifelong Learning, 9, 87-98.
  • Cretu, D. (2017). Fostering 21st century skills for future teachers. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, 23, 672–681. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.82
  • Çelik, N. & Gündoğdu, K. (2020). Matematik öğretmen adaylarının öz düzenleme ve öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 3(2), 101-118. https://doi.org/10.47477/ubed.781499
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimle için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Dağhan, G., Kibar, P. N., Çetin, N. M., Telli, E., & Akkoyunlu, B. (2017). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarinin bakiş açisindan 21. yüzyıl öğrenen ve öğretmen özellikleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 215-235.
  • Deveci, T. & Ayish, N. (2017). Correlation between critical thinking and lifelong learning skills of freshman students. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 282-303. https://doi.org/10.14686/buefad.291775
  • Donmuş-Kaya, V. & Akpunar, B. (2018). An investigation of prospective teachers’ 21st century skills effect about digital storytelling events. MANAS Journal of Social Studies, 7(4), 1-10.
  • Eğmir, E. & Çengelci, S. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğretim becerilerinin yansıtıcı düşünmeyi uygulama becerilerini yordama gücü. Journal of History School, 1045-1077. http://doi.org/10.29228/Joh41513
  • Eğmir, E. & Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. yüzyıl öğrenen becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968. https://doi.org/10.24315/tred.755615
  • Engin, A. O. & Korucuk, M. (2021). Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 1081-1119. https://doi.org/10.17152/gefad.875581
  • Erdoğan, D. & Eker, C. (2020). Türkçe öğretmen adaylarının 21. yy becerileri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 118-148.
  • Erten, P. (2020). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ve bu becerilerin kazandırılmasına yönelik görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64.
  • Fan, X., Thompson, B., & Wang, L. (1999). Effects of sample size, estimation methods, and model specification on structural equation modeling fit indexes. Structural Equation Modeling, 6(1), 56–83. https://doi.org/10.1080/10705519909540119
  • Fandiño, Y. J. (2013). 21st century skills and the English foreign language classroom: A call for more awareness in Colombia. GIST Education and Learning Research Journal, 7, 190-208.
  • Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. SAGE.
  • George, D. & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 26 step by step: A simple guide and reference. Routledge.
  • Goodrich, A. T. (2015). An investigation of the perceived development of the lifelong learning skills of division I student-athletes. (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No: 5955).
  • Güler, Y. & Tuncel, F. (2022). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 70-81. https://doi.org/10.33689/spormetre.981738
  • Güngör, C. & Gül, İ. (2021). Öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(25), 774-811.
  • Gürer, M. D., Gül, D. & Konyaoğlu, C. (2019). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretmen adaylarının mesleki öz-yeterlik algıları ile öz-düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 517-529. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019-482589
  • Gürültü, E., Aslan, M., & Alcı, B. (2020). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798. http://doi.org/10.16986/HUJE.2019051590
  • Gökbulut, B. (2020). Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişki. Turkish Studies, 15(1), 127-141. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40164
  • Günüç, S., Odabaşı, H. F., & Kuzu, A. (2013). 21. yüzyıl öğrenci özelliklerinin öğretmen adayları tarafından tanımlanması: Bir Twitter uygulaması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 436-455.
  • Hamlı, D., Hamlı, S. & Taneri, P. O. (2020). Temel eğitimde 21. yüzyıl becerilerinin sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. A. Ceylan, İ. Durmuş & S. Çeçen (Ed.), Current debates on social sciences 4 multidisciplinary studies içinde (s. 94–107). Bilgin Kültür Sanat.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. Oxford University.
  • Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1–55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Kabataş, S. & Karaoğlan-Yılmaz, F. G. (2018). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme tutumlarının eğitim teknolojileri standartlarına yönelik öz-yeterlikleri açısından değerlendirilmesi. Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(2), 588-608. https://doi.org/10.14686/buefad.405661
  • Kağıthaneli-Akın, P. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerilerinin farklı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil.
  • Kara, A., Anagün, Ş. S., Boyacı, Ş. D., & Yaşar, S. (2022). Investigating the link between teachers' perceptions of 21st century skills efficiency and students' perceptions of learning experience: Mediating role of teacher’s self-efficacy. Journal of Pedagogical Research, 6(4), 50-65. https://doi.org/10.33902/JPR.202215268
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2022). 21. yüzyıl insanında olması gereken temel beceriler. Z. Karacagil & M. Bulut (Ed.). Sosyal bilimlerinde güncel tartışmalar içinde (s. 40-53). Bilgin.
  • Karagöz, Y. (2017). Spss ve amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği. Nobel Akademi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (20. b.). Nobel Akademi.
  • Kavukçu, B. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri düzeylerine ilişkin görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Kharas, H. & Kohli, H. (2011). What is the middle income trap, why do countries fall into it, and how can it be avoided? Global Journal of Emerging Market Economies, 3(3), 281-289. https://doi.org/10.1177/097491011100300302
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling (4. b.). The Guilford.
  • Komşu, U. C. (2017). Halk eğitimi merkezlerinde görev yapan eğiticilerin yaşamboyu öğrenme yeterlikleri: Mersin örneği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 10(1), 117-145. http://dx.doi.org/10.5578/keg.10716
  • Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 522-531. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.293
  • Kozikoğlu, İ. & Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290. http://dx.doi.org/10.30703/cije.579925
  • Metin, M. (2014). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Mertler, C. A. & Reinhart, R. V. (2017). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation. Taylor & Francis.
  • Mertler, C. A. & Vannatta, R. A. (2016). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation (6. b.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315266978
  • MYK. (2021). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. https://www.myk.gov.tr/index.php/tr/turkiye-yeterliliklercercevesi sayfasından erişilmiştir.
  • Nyiri, R. B. (1997). The relationship between effective teaching, lifelong learning, and the ımplementation of current best practices. (Master’s Thesis). Available from ProQuest Dissertations and Theses database (UMI No. 304393617).
  • Nuhoğlu, H. & Güvercin-Seçkin, G. (2021). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten-öğrenen becerileri ile bilişim teknolojisi kullanım düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1358- 1388. http://doi.org/10.29299/kefad.952565
  • Orhan-Göksün, D. & Aşkım-Kurt, A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2017.7089
  • Özçiftçi, M. & Çakır, R. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve eğitim teknolojisi standartları özyeterliklerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 1-19. https://dergipark.org.tr/en/download/articlefile/71842 sayfasından erişilmiştir.
  • Özer, M. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerine yönelik yeterlik algıları ile dijital okuryazarlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Özdemir, E. (2015). Tarama yöntemi. M. Metin (Ed.). Kuramdan uygulamaya eğitim bilimlerinde bilimsel araştırma yöntemleri içinde (s. 77–97). Pegem Akademi.
  • Özdemir, Ü. (2022). Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz yeterlik algı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Sakarya örneği). (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Öztürk, B. (2023a). Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 204-219.
  • Öztürk, B. (2023b). Relation of 21st-century skills with science education: Prospective elementary teachers’ evaluation. Educational Academic Research(50), 126-139.
  • Pallant, J. (2016). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (6. b.). McGraw-Hill Education.
  • Preston, C. C. & Colman, A. M. (2000). Optimal number of response categories in rating scales: Reliability, validity, discriminating power, and respondent preferences. Acta Psychologica, 104, 1-15. https://doi.org/10.1016/S0001-6918(99)00050-5
  • Şahin, S. (2021). Teknik-teknolojik olanın dünü-bugünü ve geleceğin toplum 5.0’ı. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi(4), 55-84.
  • Sari, U. & Balkas-Yasar, E. (2024). The relationship between science teachers’ self-efficacy perceptions towards 21st century skills and their STEM attitudes. Journal of Education in Science, Environment and Health, 10(2), 140–154. https://doi.org/10.55549/jeseh.611
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23–74. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi= 10.1.1.509.4258&rep=rep1&type=pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2015). A beginner’s guide to structural equation modeling (4. b.). Routledge.
  • Schunk, D. H. & Pajares, F. (2009). Self-efficacy theory. K. R. Wenzel & A. Wigfield (Ed.), Handbook of motivation at school içinde (s. 35-53). Routledge/Taylor & Francis Group.
  • Sodergren, C. D., Kettler, T., Sulak, T., & Payne, A. (2023). Teacher self-efficacy, innovativeness, and preparation to teach cross-curriculum skills. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(1), 197–209. https://doi.org/10.33200/ijcer.1104747
  • Steiger, J. H. (1990). Structural model evaluation and modification: An Interval estimation approach. Multivariate Behavioral Research, 25, 173-180. https://doi.org/10.1207/s15327906mbr2502_4
  • Sulaiman, J. & Ismail, S. N. (2020). Teacher competence and 21st century skills in transformation schools 2025 (TS25). Universal Journal of Educational Research, 8(8), 3536-3544. http://doi.org/10.13189/ujer.2020.080829
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49–74.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve lisrel uygulamaları. Ekinoks.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. Pearson Education.
  • Toomey, R., Chapman, J., Gaff, J., McGilp, J., Walsh, M., Warren, E., & Williams, I. (2005). Lifelong learning and the reform of the teaching practicum in Australia. AsiaPacific Journal of Teacher Education, 33(1), 23- 34. https://doi.org/10.1080/1359866052000341106
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk-Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tunagür, M. & Aydın, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerilerini kullanım yeterlikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. http://doi.org/10.30703/cije.877013
  • Tutkun, C. (2023). 21st century skills in early childhood. N. Ramo-Akgün (Ed.). Education & science 2023-II içinde (s. 7-24). Efe Academic.
  • Tutkun, C. (2024). Okul öncesi öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve öz düzenleme becerileri arasındaki ilişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 13(2), 478-488.
  • Uyar, A. & Çiçek, B. (2021). Farklı branşlardaki öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 1- 11. http://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Valtonen, T., Sointu, E. T., Kukkonen, J., Häkkinen, P., Järvelä, S., Ahonen, A., Näykki, P., Pöysä-Tarhonen, J., & Mäkitalo-Siegl, K. (2017). Insights into Finnish first-year pre-service teachers’ twenty-first century skills. Education and Information Technologies, 22(5), 2055-2069. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9529-2
  • Valtonen, T., Hoang, N., Sointu, E., Näykki, P., Virtanen, A., Pöysä- Tarhonen, J., ... & Kukkonen, J. (2021). How pre-service teachers perceive their 21st-century skills and dispositions: A longitudinal perspective. Computers in Human Behavior, 116, 106643. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106643
  • Vatansever-Bayraktar, H. & Çelik, O. (2021). Öğretmenlerin öz yeterlilikleri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 3(6), 98-127. https://doi.org/10.46423/izujed.841318
  • Yacan, İ. (2021). Endüstri 4.0 teknolojileri ve toplum 5.0 kavramı. Yeni Fikir Dergisi, 13(27), 31-39.
  • Yalçın-İncik, E. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve 21. yüzyıl öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1099-1112. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • Yıldırım, R., Utkugün, C., & Yurtseven, R. (2022). Teachers' perceptions of self-efficacy in teaching 21st-century skills. E-International Journal of Educational Research, 13(6), 28-44. https://doi.org/10.19160/e- ijer.1159560
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yy. öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ sayfasından erişilmiştir.
  • Wakita, T. (2004). The distance between categories in rating-scale method: Applying item response model to the assessment process. Japanese Journal of Psychology, 75, 331-338.
  • Wakita, T., Ueshima, N., & Noguchi, H. (2012). Psychological distance between categories in the Likert scale: comparing different numbers of options. Educational and Psychological Measurement, 72(4), 533–546. https://doi.org/10.1177/0013164411431162
Toplam 107 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atilla Özdemir 0000-0003-4775-4435

Merve Lütfiye Şentürk 0000-0001-9201-2006

Erken Görünüm Tarihi 8 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 9 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özdemir, A., & Şentürk, M. L. (2024). Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Öz Yeterlik Algılarını Etkileyen Değişkenlerin Belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(3), 1645-1677. https://doi.org/10.37217/tebd.1523067

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı