Son yıllarda giderek artan sayıda araştırmacı, sosyal aktörler olarak çocuk kavramına daha fazla odaklanmaktadır. Çocukların kendi yaşamlarının öznesi olduğu ve onların pasif araştırma nesneleri olarak konumlandırılmaması gerektiği argümanı daha çok kabul görmeye başlamıştır. Değişen çocukluk kavramı ve çocuk hakları gündemi, çocukların araştırmadaki rolleri konusunda yeni tartışmalara yol açmıştır. Bu çalışma, çocuk katılımlı araştırma kavramını etraflıca incelemeyi amaçlayan kuramsal bir çözümlemedir. Çalışmada çocuk katılımlı araştırma kavramı, çocuğun katılım hakkı perspektifinden incelenmektedir. Bu yönde, çocuklarla yapılan katılımlı araştırmaların mevcut durumunu, çeşitli sorunlarını, önemini ve önündeki bazı engelleri tartışmaya açarak konu ile ilgili genel bir perspektif sunmayı amaçlamaktadır. Çocuk katılımlı araştırmaların gündeme getirdiği konular ulusal ve uluslararası alanyazın incelenerek tartışılmıştır. Yerli ve yabancı alanyazın taranarak çocuk katılımlı araştırma kavramının bileşenleri ortaya konulmuştur. Araştırmanın felsefi arka planında pragmatizm ve bu felsefenin eğitime uyarlanmış hali olan demokratik eğitim olgusu yatmaktadır. Araştırma, sahada çocuklarla çalışan araştırmacıların uygulamalarına katkıda bulunabilecek bir analiz niteliği taşımaktadır.
In recent years, an increasing number of researchers have focused more and more on the concept of children as social actors. The argument that children are the subjects of their own lives and should not be positioned as passive objects of research has become more widely accepted. The changing concept of childhood and the child rights agenda has led to new debates about the role of young children in research. This study is a theoretical analysis that aims to examine the concept of child participatory research in detail. In the study, the concept of child participatory research is analysed from the perspective of the child's right to participation. In this direction, it aims to provide a general perspective on the subject by discussing the current situation, various problems, importance, and some obstacles to participatory research with children. The issues raised by the research with child participation were discussed by analysing national and international literature. The components of the concept of child participatory research were revealed by reviewing domestic and foreign literature. The philosophical background of the research is based on pragmatism and the phenomenon of democratic education, which is the adaptation of this philosophy to education. The research has the characteristics of an analysis that can contribute to the practices of researchers working with children in the field.
Child participation Right to participation Child participatory research
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 3 |