This study aims to determine the opinions of Turkish teachers about the 6th grade Turkish common exams. A case study, one of the qualitative research designs, was used in the research. The research was conducted with 32 Turkish teachers working in Türkiye in the 2023-2024 academic year. A semi-structured interview form was used to collect data, and content analysis method was used for analyzing. According to the findings of the study, most of the participants found the common exam implementation to be beneficial, and they stated that the positive aspects of the implementation outweighed the negative aspects. Teachers, who generally did not see any problems regarding the quality of the questions, mostly stated that the exam was not suitable for the students' levels and all the exam topics could not be completed. Participants suggested that the exams should be held by teachers as before, common exams should be held in all classes and lessons, questions should be more distinctive and selected from the question pool prepared by teachers, the type and number of questions should be increased, the exam should be done by local governments, the workload of teachers should be reduced, common exams should be held at the end of the year or semester, the questions in the excuse exams should be more qualified, and the exam should be online. As a result, collecting feedback from students, teachers and administrators and making improvements in the examination process based on this feedback are the fundamental steps in designing and implementing more effective and fair examination processes. In this way, the quality of the educational system can be improved, and students' success can be measured more accurately.
Turkish lesson Common exam Assesment and evaluation Teacher opinions
Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf Türkçe dersi ortak sınavlarıyla ilgili Türkçe öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan 32 Türkçe öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu, verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre katılımcıların çoğu ortak sınav uygulamasını faydalı bulduğunu, uygulamanın olumlu yönlerinin olumsuz yönlerinden daha fazla olduğunu belirtmiştir. Soruların niteliği ile ilgili genel olarak herhangi bir sorun görmeyen katılımcılar, çoğunlukla sınavın öğrencilerin seviyelerine göre olmadığını ve sınav konularının yetiştirilemediğini belirtmişlerdir. Katılımcılar, sınavların önceden olduğu gibi öğretmenler tarafından yapılması, ortak sınavların tüm sınıf ve derslerde yapılması, daha ayırt edici soruların sorulması, öğretmenlerin hazırladığı soru havuzundan soru seçilmesi, soru tipi ve sayısının artırılması, sınavın yerel yönetimlerce yapılması, öğretmenin sınava yönelik iş yükünün azaltılması, ortak sınavların yıl veya dönem sonunda yapılması, mazeret sınavı sorularının daha nitelikli olması, sınavın çevrim içi olması gibi önerilerde bulunmuşlardır. Sonuç olarak öğrenci, öğretmen ve yöneticilerden gelen geri bildirimlerin toplanması ve bunlardan hareketle sınav sürecinde iyileştirmeler yapılması, daha etkili ve adil sınav süreçlerinin tasarlanması ve uygulanması için temel bir adımdır. Bu şekilde, eğitim sisteminin kalitesi artırılabilir ve öğrencilerin başarısı daha doğru bir şekilde ölçülebilir.
Türkçe dersi Ortak sınav Ölçme ve değerlendirme Öğretmen görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 17 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 1 |