Kanto is a stage performance that became significantly popular in 19th-century Istanbul. Kanto may also formally be defined as an actress singing and dancing on stage. Kanto performances gained the attention of many people, and big fan groups gathered around kanto artists. Meanwhile, some groups described kantoas a light banal type of performance and accused these women singers of being meretricious as they stood on stage behaving flirtatiously. The criticisms directed at the kanto performances and artists stemmed from the cultural context that had shaped the Ottoman society of the period. This study will analyze women’s kanto performances between 1880-1920 in tulûat [improvisational] theater with regard to the performance tools and social-cultural context surrounding the artists. The study will discuss the biographies and works of leading names in kanto such as Peruz Terzekyan, Şamram Kelleciyan, Küçük Virjin, and Amelya in terms of the commonly encountered aspects and will reveal the effects artists’ female identities had on kanto’s performance and reception.
Kanto Kantocu Women Tulûat Theater Peruz Terzekyan Şamram Kelleciyan
Kanto 19. yüzyıl İstanbul’unda popülerleşen bir sahne gösterisidir. Biçimsel olarak genellikle bir kadın sanatçının sahnede dans ederek şarkı söylemesi olarak tarif edilir. Kanto halkın büyük bölümünün ilgisini kazanmış ve kanto gösterilerine çıkan kadınlar geniş hayran kitleleri edinmişlerdir. Ancak kanto bazı kesimler tarafından hafif bir gösteri olarak da nitelenmiş, kadınların sahne üzerinde cilveli hareketler icra etmeleri bayağı ve ahlaksızca bulunmuştur. Kanto gösterilerine ve kantoculara yöneltilen eleştiriler, dönemin Osmanlı toplumunu şekillendiren kültürel bağlamdan kaynaklanmaktadır. Bu çalışmada 1880-1920 yılları arasında kadınların tuluat gösterilerinin bir parçası olarak sahneledikleri kanto gösterileri, icra ve kültürel bağlam çerçevesinde incelenecektir. Çalışmada kanto sanatının önde gelen isimlerinden Peruz Terzekyan, Şamram Kelleciyan, Küçük Virjin ve Amelya Hanım’ın yaşam öykülerine ve çalışmalarına odaklanılacaktır. Bu yaşam öykülerindeki ortaklaşan unsurlardan yararlanarak, kanto sanatçılarının kadın kimliklerinin kanto icrasına ve kantonun seyirciler tarafından alımlanmasına etkileri ortaya konacaktır.
Kanto Kantocu Kadınlar Tulûat Tiyatrosu Peruz Terzekyan Şamram Kelleciyan
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı Tiyatro |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 34 |