Günümüzde ülkemizdeki yüksek bina inşaatlarında belirgin bir artış göze çarpmaktadır.
Binalarda yükseklik arttıkça rüzgar etkileri de önemini arttırmaktadır. Rüzgar esnek
binalarla etkileşime girebilmekte, gerek rüzgar kuvvetlerini gerekse rüzgar kaynaklı bina
salınımını ciddi miktarda arttırabilmektedir. Rüzgar tüneli deneyleri binalardaki rüzgar
etkilerinin belirlenmesi için sıkça başvurulan bir yöntemdir. Ancak başarılı bir deney
gerçekleştirmek için tünel içi akış koşullarının gerçeğe oldukça yakın oluşturulması
gerekmektedir. Türkiye’de ilk defa gerçekleştirilen bu çalışmada kısa test kesitine sahip
Ankara Rüzgar Tüneli’nde yönetmeliklerle tanımlanan rüzgar hız profilinin oluşturulması
için yüzey pürüz elemanları tasarlanmış ve bu elemanların başarımları sayısal ve deneysel
olarak sınanmıştır. Daha sonra yüksek frekanslı taban balansı yöntemi kullanılarak
dikdörtgen kesitli yüksek bina modeli üzerindeki rüzgar etkileri incelenmiş, türbülans
yoğunluğu, periyodik girdap etkisi ve rüzgar vuruş açısının rüzgar yüklerini nasıl
değiştirdiği sorgulanmıştır. Son olarak deney sonucu hesaplanan taban momentleri çeşitli
rüzgar yönetmelikleri sonuçlarıyla karşılaştırılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2012 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 23 Sayı: 114 |