BibTex RIS Kaynak Göster

The Style of Magical Realism in the Myths

Yıl 2013, , 219 - 230, 15.06.2013
https://doi.org/10.7884/teke.146

Öz

Magical realism is a type of narration style which appeared different ways in 1950’s and 1960’s that is known as the most prolific term of Latin America’s novel branch until those years. The concept of magical realism reaches to Turkey as a quality of movement in the 1980’s. Magical realism is seen in cooperation with postmodern sense of art significantly in 20’th century. Folkloric narration style is revived with this style. Magical realism is not a new art approach but it is a narration style which has implemented from past to present. It is probable to come across with this style not only in literature but also in every branch of art firstly painting. As to myths, it is a type which narrates the creatiuty of extraordinary powerful heroes. Myths narrate extraordinary powerful people’s being splendid and sacred. In this article, the existence of magical realism in myths will be analysed in folk narration.

Kaynakça

  • AÇA, M. ve ERCAN, A. M. (2006). Anonim Halk Edebiyatı. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 113-168.
  • BARS, M. E. (2012a). Ferhat ile Şirin Hikâyesi’nde Büyülü Gerçekçilik. Turkish Studies, 7(4), 995-1008.
  • BARS, M. E. (2012b). Oğuz Kağan Destanı’nda Büyülü Gerçekçilik. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(6), 27-38.
  • BAYAT, F. (2007a). Türk Mitolojik Sistemi (Ontolojik ve Epistemolojik Bağlamda Türk Mitolojisi) C. 1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • BAYAT, F. (2007b). Türk Mitolojik Sistemi (Kutsal Dişi-Mitolojik Ana, Umay Paradigmasında İlkel Mitolojik Kategoriler- İyeler ve Demonoloji) C. 2. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • BAYAT, F. (2007c). Mitolojiye Giriş. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • ÇOBAN, S. B. (2011). Dede Korkut Kitabı ve Büyülü Gerçekçilik. Millî Folklor, 91, 195-20
  • ÇORUHLU, Y. (2006). Türk Mitolojisinin Anahatları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • DİLEK, E. D. (2011). Efsaneden Büyülü Gerçekçiliğe. Millî Folklor, 91, 204-209.
  • ELİADE, M. (2005). Dinler Tarihi (İnançlar ve İbadetlerin Morfolojisi). (çev. Mustafa Ünal). Konya: Serhat Kitabevi.
  • EMİR, D. ve DİLER, H. E. (2011). Büyülü Gerçekçilik: Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm ve Angela Carter’ın Büyülü Oyuncakçı Dükkânı İsimli Eserlerinin Karşılaştırması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 51-62.
  • ERDEM, S. (2011). Büyülü Gerçekçilik ve Halk Anlatıları. Millî Folklor, 91, 175-188. ERHAT, A. (2007). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • KAŞGARLI MAHMUD. (2005). Dîvânü Lugâti’t-Türk. (çev. Seçkin Erdi, S. Tuğba Yurteser). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • KEKEÇ, N. (2011). Karnavaldan Büyülü Gerçekçiliğe: Berci Kristin Çöp Masalları. Millî Folklor, 91, 210-220.
  • ONAY, E. (2011). Gölgesizler’de Masal, Efsane ve Büyülü Gerçekçilik. Millî Folklor, 91, 221-225.
  • ÖGEL, B. (1998). Türk Mitolojisi 1. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • ÖNAL AKKAŞ, S. (2008). Mit ve Felsefe. Millî Folklor, 77, 83-88.
  • SEYİDOĞLU, B. (2005). Mitoloji Üzerine Araştırmalar Metinler ve Tahliller. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • SEYİDOĞLU, B. (2007). Sel Mitleri. Millî Folklor, 76, 26-29.
  • TOYMAN, Y. Ö. (2006). Nazlı Eray'ın Roman Dünyasında Düşsü ve Büyülü Gerçekliğin Kurgusu ile Fantastik Unsurlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ULUSOY ARANYOSİ, E. (2011). Edebiyatta Büyülü Gerçekçiliğin ‘Büyü’sünün Menşei Üzerine: Sosyal Adaptasyon Araçları Olarak Masallar. Millî Folklor, 91, 189-1
  • URAZ, M. (1967). Türk Mitolojisi. İstanbul: Hüsnütabiat Matbaası.

Mitlerde Büyülü Gerçekçilik Üslûbu

Yıl 2013, , 219 - 230, 15.06.2013
https://doi.org/10.7884/teke.146

Öz

Büyülü gerçekçilik Latin Amerika’nın roman alanında o yıllara kadar en üretken dönemi olarak bilinen 1950’ler ve 1960’larda farklı şekillerde ortaya çıkmış bir anlatım tarzıdır. Büyülü gerçekçilik kavramı, Türkiye'ye bir akım niteliğiyle 1980'li yıllarda ulaşır. Büyülü gerçekçilik, 20. yüzyılda postmodern sanat anlayışıyla önemli ölçüde işbirliği içinde görülür. Bu tarzla birlikte folklorik anlatım tarzı yeniden canlandırılmıştır. Büyülü gerçekçilik yeni bir sanat yaklaşımı değil, folklorik eserlerde geçmişten günümüze kadar uygulanan bir anlatım üslûbudur. Bu üslûba sadece edebiyatta değil sanatın, başta resim olmak üzere, hemen her dalında rastlamak mümkündür. Mitler ise olağanüstü niteliklere sahip kahramanların yaratıcılıklarını anlatan bir türdür. Mitler olağanüstü güce sahip kişilerin kutsal ve olağanüstü oluşlarını anlatır. Bu makalede büyülü gerçekçilik anlatım üslûbunun halk anlatılarından mitlerdeki varlığı incelenecektir.

Kaynakça

  • AÇA, M. ve ERCAN, A. M. (2006). Anonim Halk Edebiyatı. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 113-168.
  • BARS, M. E. (2012a). Ferhat ile Şirin Hikâyesi’nde Büyülü Gerçekçilik. Turkish Studies, 7(4), 995-1008.
  • BARS, M. E. (2012b). Oğuz Kağan Destanı’nda Büyülü Gerçekçilik. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(6), 27-38.
  • BAYAT, F. (2007a). Türk Mitolojik Sistemi (Ontolojik ve Epistemolojik Bağlamda Türk Mitolojisi) C. 1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • BAYAT, F. (2007b). Türk Mitolojik Sistemi (Kutsal Dişi-Mitolojik Ana, Umay Paradigmasında İlkel Mitolojik Kategoriler- İyeler ve Demonoloji) C. 2. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • BAYAT, F. (2007c). Mitolojiye Giriş. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • ÇOBAN, S. B. (2011). Dede Korkut Kitabı ve Büyülü Gerçekçilik. Millî Folklor, 91, 195-20
  • ÇORUHLU, Y. (2006). Türk Mitolojisinin Anahatları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • DİLEK, E. D. (2011). Efsaneden Büyülü Gerçekçiliğe. Millî Folklor, 91, 204-209.
  • ELİADE, M. (2005). Dinler Tarihi (İnançlar ve İbadetlerin Morfolojisi). (çev. Mustafa Ünal). Konya: Serhat Kitabevi.
  • EMİR, D. ve DİLER, H. E. (2011). Büyülü Gerçekçilik: Latife Tekin’in Sevgili Arsız Ölüm ve Angela Carter’ın Büyülü Oyuncakçı Dükkânı İsimli Eserlerinin Karşılaştırması. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 51-62.
  • ERDEM, S. (2011). Büyülü Gerçekçilik ve Halk Anlatıları. Millî Folklor, 91, 175-188. ERHAT, A. (2007). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • KAŞGARLI MAHMUD. (2005). Dîvânü Lugâti’t-Türk. (çev. Seçkin Erdi, S. Tuğba Yurteser). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • KEKEÇ, N. (2011). Karnavaldan Büyülü Gerçekçiliğe: Berci Kristin Çöp Masalları. Millî Folklor, 91, 210-220.
  • ONAY, E. (2011). Gölgesizler’de Masal, Efsane ve Büyülü Gerçekçilik. Millî Folklor, 91, 221-225.
  • ÖGEL, B. (1998). Türk Mitolojisi 1. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
  • ÖNAL AKKAŞ, S. (2008). Mit ve Felsefe. Millî Folklor, 77, 83-88.
  • SEYİDOĞLU, B. (2005). Mitoloji Üzerine Araştırmalar Metinler ve Tahliller. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • SEYİDOĞLU, B. (2007). Sel Mitleri. Millî Folklor, 76, 26-29.
  • TOYMAN, Y. Ö. (2006). Nazlı Eray'ın Roman Dünyasında Düşsü ve Büyülü Gerçekliğin Kurgusu ile Fantastik Unsurlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ULUSOY ARANYOSİ, E. (2011). Edebiyatta Büyülü Gerçekçiliğin ‘Büyü’sünün Menşei Üzerine: Sosyal Adaptasyon Araçları Olarak Masallar. Millî Folklor, 91, 189-1
  • URAZ, M. (1967). Türk Mitolojisi. İstanbul: Hüsnütabiat Matbaası.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Emin Bars Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013

Kaynak Göster

APA Bars, M. E. (2013). Mitlerde Büyülü Gerçekçilik Üslûbu. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(2), 219-230. https://doi.org/10.7884/teke.146

27712  27714 27715