Educational institutions / schools are organizations with formal and informal characteristics created to achieve predetermined goals. Due to their flexible and multifaceted nature, the conceptual structure of educational institutions has been influenced by many disciplines. Many disciplines have fed the field of education and it can be said that fields such as sociology, psychology, economics, political science and law are influential in the conceptual structure of educational sciences. One of these disciplines is law. This study aims to decipher the philosophical, social and conceptual orientation of legal rules that impact education and its concepts in Turkey. Content analysis, one of the qualitative research methods, was used in the study. In this direction, the legislation in force regarding education was scanned. The basic level ones were selected, and the predominant thematic orientation of educational concepts was revealed through conceptual frequency analysis. Based on the results of the conceptual analysis, three themes, namely academic, socio-cultural and cognitive, were formed deductively. As a result of the research, it was seen that the thematic orientation of the educational legislation is more oriented towards academic achievement.
Eğitim kurumları / okullar, önceden belirlenmiş amaçları gerçekleştirmek amacıyla oluşturulmuş, formel ve enformel özellikleri olan örgütlerdir. Eğitim kurumlarının, esnek ve çok yönlü doğaları itibarıyla kavramsal yapısı birçok disiplinden etkilenmiştir. Bu bakımdan sosyoloji, psikoloji, iktisat, siyaset bilimi ve hukuk gibi alanların eğitim bilimlerinin kavramsal yapısına katkıda bulunduğu söylenebilir. Bu alanlardan biri de hukuktur. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de eğitim ve kavramları üzerinde etkisi olan hukuk kurallarının felsefi, sosyal ve kavramsal yönelimini deşifre etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Bu doğrultuda eğitime ilişkin yürürlükte olan mevzuat taranarak temel düzeyde olanlar seçilmiş olup kavramsal sıklık analizi ile eğitim kavramlarının ağırlıklı tematik yönelimi ortaya konmaya çalışmıştır. Kavramsal analiz sonuçlarından hareketle tüme varımsal olarak akademik, sosyokültürel ve bilişsel olmak üzere üç tema oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda eğitim mevzuatının tematik yöneliminin, daha çok başarı ve sınav gibi akademik doğrultuda olduğu görülmüştür.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 13 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 2 |