Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAİT FAİK’İN AYNASINDAN BENLİĞİN YANSIMASI: “PLAJDAKİ AYNA”

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1556 - 1563, 15.09.2017

Öz

Bu çalışmanın temel problemi edebî
metinlerde kullanılan “ayna”yı pratik, simgesel ve imgesel düzlemlerde
çözümleyerek bir anlam alanı oluşturmaktır. Böyle bir anlam alanı
oluşturmaktaki amaç ayna örneğinde nesnelerin dil içindeki işlevsel ve mecaz
anlamlarının, insanın günlük hayatına ve kültürel algısına katkısını göstermeye
çalışmaktır. Bu tür çalışmalar edebî metinlerin modern toplumun ve bireyin
kendisini, insanlığı ve diğer varlıkları anlama ve anlamlandırma çabası için
önemlidir. Çalışmamızın problemini ortaya koymak, amacına ulaşmak ve önemi
gösterebilmek için Sait Faik Abasıyanık’ın Plajda Ayna adlı öyküsü örnek metin
olarak seçilmiştir.  Seçilen metni
çözümleyebilmek için kuramsal ve eleştirel bağlamda bir kısmı kaynakçada
gösterilen literatür taranmış ve çalışmamızın giriş bölümünde kavramsal bir
çerçeve kurulmuştur. Plajdaki Ayna öyküsünde somut bir nesne olarak yer alan
aynanın anlamının imalar, göndermeler ve dilin farklı mecaz düzeylerinde
genişlediği, özellikle sosyal ve psikolojik sonuçlara ulaştırabilecek nitelikler
kazandığı tespit edilmiştir. Bu sınırlı çalışma, edebiyat ve ayna ilişkisinin
türler ve dönemler bağlamında daha geniş olarak çözümlenmesinin gereğini de
işaret eder niteliktedir.

Kaynakça

  • ABASIYANIK, S. F. (2007). Mahalle Kahvesi. Yapı Kredi Yayınları. ASLAN, C. (2007). Sait Faik Abasıyanık’ın Öykülerinde Kurgu ve Anlatım Teknikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. BACHELARD, G. (2006).Su ve Düşler. çev. Olcay KUNAL, Yapı Kredi Yayınları. GÜVEN, O. (2010). Sait Faik'in Hikâye ve Romanlarında Homoerotizm, Erkek İmgesi ve Kadın Temsilleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. KANTER, B. (2016). http://www.ayvakti.net/ayvakti-kitap/item/ahmet-haimin-eb-i-nisan-iirine-bir-yaklam (Erişim tarihi: 21.11.2016) KOCABIYIK, E. (2014).Her Şey ve Hiçbir Şey Olarak Yüz Aynadaki Narkissos. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. MELCHIOR, S. (2007).Aynanın Tarihi. Dost Kitabevi. TURA, S. M. (2008).Şeyh ve Arzu. Metis Yayınları.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1556 - 1563, 15.09.2017

Öz

Kaynakça

  • ABASIYANIK, S. F. (2007). Mahalle Kahvesi. Yapı Kredi Yayınları. ASLAN, C. (2007). Sait Faik Abasıyanık’ın Öykülerinde Kurgu ve Anlatım Teknikleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. BACHELARD, G. (2006).Su ve Düşler. çev. Olcay KUNAL, Yapı Kredi Yayınları. GÜVEN, O. (2010). Sait Faik'in Hikâye ve Romanlarında Homoerotizm, Erkek İmgesi ve Kadın Temsilleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. KANTER, B. (2016). http://www.ayvakti.net/ayvakti-kitap/item/ahmet-haimin-eb-i-nisan-iirine-bir-yaklam (Erişim tarihi: 21.11.2016) KOCABIYIK, E. (2014).Her Şey ve Hiçbir Şey Olarak Yüz Aynadaki Narkissos. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. MELCHIOR, S. (2007).Aynanın Tarihi. Dost Kitabevi. TURA, S. M. (2008).Şeyh ve Arzu. Metis Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şaziye Durukan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2017
Kabul Tarihi 15 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durukan, Ş. (2017). SAİT FAİK’İN AYNASINDAN BENLİĞİN YANSIMASI: “PLAJDAKİ AYNA”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(3), 1556-1563.

27712  27714 27715