Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

8. SINIF ÖĞRENCĠLERĠNĠN OKUMA ALIġKANLIĞINA YÖNELĠK TUTUMLARININ TÜRKÇE DERSĠ ÖZ YETERLĠK ALIGILARI ĠLE ĠLĠġKĠSĠ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 0 - 0, 15.12.2017

Öz

Türkçe dersi dil becerilerinin öğretildiği en temel derstir. Okuma becerisi ise bireyin bilgiye ulaĢmasında kullandığı en hızlı ve ekonomik yoldur. Daha da önemlisi bu beceri bireyin hayatı boyunca edindiği baĢarıların da önemli oranında etkili olacaktır. Bu nedenle bu beceri ve Türkçe dersine yönelik algının incelenmesi önemlidir. ÇalıĢmada 8. sınıf öğrencilerinin okuma alıĢkanlıklarına iliĢkin tutumlarının Türkçe dersi öz yeterlik algıları ile iliĢkisi üzerinde durulmuĢtur. Veriler Gömleksiz tarafından geliĢtirilen ve Balcı tarafından yeniden düzenlenen “Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği” ile Durukan ve Maden tarafından geliĢtirilen “Türkçe Dersi Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” ile toplanmıĢtır. ÇalıĢmanın örneklemini Kars ilinde çeĢitli ortaokullarda 8. sınıfta öğrenim gören 97 öğrenci oluĢturmuĢtur. Elde edilen verilere göre öğrencilerin Türkçe dersi öz yeterlik algıları ile okuma alıĢkanlıklarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiĢtir. Bunlara ek olarak öğrencilerin Türkçe dersi öz yeterlik algıları ile okuma alıĢkanlıkları arasında pozitif ve negatif yönde iliĢkiler olduğu tespit edilmiĢtir. 

Kaynakça

  • ADAL, A. A. ve YAVUZ, Ġ. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öz Yeterlik Algıları ile Matematik Kaygı Düzeyleri Arasındaki ĠliĢki. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3(1), 20-41. BALCI, A. (2009). Ġlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma AlıĢkanlığına Yönelik Tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 265300. BANDURA, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman BATUR, Z., GÜLVEREN, H. ve BEK, H. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma AlıĢkanlıkları Üzerine Bir AraĢtırma: UĢak Eğitim Fakültesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 32-49. BĠRCAN, Ġ., ve TEKĠN, M. (1989). Türkiye’de Okuma AlıĢkanlığının Azalması Sorunu ve Çözüm Yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 393-410. BÜYÜKÖZTÜRK, ġ, ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENĠZ, ġ. ve DEMĠREL, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DURUKAN, E. ve MADEN, S. (2012). Türkçe Dersi Özyeterlik Algısı Ölçeği (TDÖAÖ): Güvenirlik ve Geçerlik ÇalıĢması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 164-173. EPÇAÇAN, C. (2013). Çoklu Zekâya Dayalı Etkinliklerin Öğrencilerin Okuma AlıĢkanlığına ĠliĢkin Tutuma ve Okuduğunu Anlama Öz Yeterlik Algısına Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 209-236. GÖMLEKSĠZ, M. N. (2004). Kitap Okuma AlıĢkanlığına ĠliĢkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195. GÜNDÜZ, O. ve ġĠMġEK, T. (2011). Anlama Teknikleri 1 Uygulamalı Okuma Eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. ĠNNALĠ, H. Ö., ve Aydın, Ġ. S. (2014). Ġlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okur Öz Yeterliklerinin ÇeĢitli DeğiĢkenlere Göre Ġncelenmesi. Turkish Studies, 9(9), 651-682. KAFKAS, M. E., AÇAK, M., ÇOBAN, B., ve KARADEMĠR, T. (2010). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik Algıları ile Mesleki Kaygıları Arasındaki ĠliĢki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93-111. KARASAKALOĞLU, N., SARACALOĞLU, A. S., ve ÖZELÇĠ, S. Y. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının EleĢtirel Okuma Öz-Yeterliklerine ĠliĢkin Algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19). 405-422. KARASAR, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. METE, G. (2012). Ġlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma AlıĢkanlığı Üzerine Bir AraĢtırma (Malatya Ġli Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66. ÖZONAT, Z. (2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 207-220. ÖZSOY GÜNEġ, Z., ÇINGIL BARIġ, Ç., ve KIRBAġLAR, F. G. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Düzeyleri Ġle EleĢtirel DüĢünme Eğilimleri Arasındaki ĠliĢkilerin Ġncelenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 47-64. SARACALOĞLU, A. S., KARASAKALOĞLU, N., ve Gencel, Ġ. E. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin Özyeterlik Düzeylerinin ÇeĢitli DeğiĢkenlere Göre Ġncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 265-283. TOPAL, M., ve AKGÜN, Ö. E. (2015). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı Ġnternet Kullanımı Öz Yeterlik Algılarının Ġncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343-364. UZUNÇAKMAK, P. (2005). Successful and Unsuccessful Readers’ Use of Reading Strategies. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler ve Ekonomi Enstitüsü. ZĠMMERMAN, B. J. (1995). Self-efficacy and Educational Development. A. Bandura (Ed.), Self-Efficacy in Changing Societies (s. 202–231). New York: Cambridge University Press.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 0 - 0, 15.12.2017

Öz

Kaynakça

  • ADAL, A. A. ve YAVUZ, Ġ. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öz Yeterlik Algıları ile Matematik Kaygı Düzeyleri Arasındaki ĠliĢki. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3(1), 20-41. BALCI, A. (2009). Ġlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Kitap Okuma AlıĢkanlığına Yönelik Tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 265300. BANDURA, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman BATUR, Z., GÜLVEREN, H. ve BEK, H. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma AlıĢkanlıkları Üzerine Bir AraĢtırma: UĢak Eğitim Fakültesi Örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 32-49. BĠRCAN, Ġ., ve TEKĠN, M. (1989). Türkiye’de Okuma AlıĢkanlığının Azalması Sorunu ve Çözüm Yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 393-410. BÜYÜKÖZTÜRK, ġ, ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENĠZ, ġ. ve DEMĠREL, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DURUKAN, E. ve MADEN, S. (2012). Türkçe Dersi Özyeterlik Algısı Ölçeği (TDÖAÖ): Güvenirlik ve Geçerlik ÇalıĢması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 164-173. EPÇAÇAN, C. (2013). Çoklu Zekâya Dayalı Etkinliklerin Öğrencilerin Okuma AlıĢkanlığına ĠliĢkin Tutuma ve Okuduğunu Anlama Öz Yeterlik Algısına Etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 209-236. GÖMLEKSĠZ, M. N. (2004). Kitap Okuma AlıĢkanlığına ĠliĢkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195. GÜNDÜZ, O. ve ġĠMġEK, T. (2011). Anlama Teknikleri 1 Uygulamalı Okuma Eğitimi. Ankara: Grafiker Yayınları. ĠNNALĠ, H. Ö., ve Aydın, Ġ. S. (2014). Ġlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okur Öz Yeterliklerinin ÇeĢitli DeğiĢkenlere Göre Ġncelenmesi. Turkish Studies, 9(9), 651-682. KAFKAS, M. E., AÇAK, M., ÇOBAN, B., ve KARADEMĠR, T. (2010). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlik Algıları ile Mesleki Kaygıları Arasındaki ĠliĢki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 93-111. KARASAKALOĞLU, N., SARACALOĞLU, A. S., ve ÖZELÇĠ, S. Y. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının EleĢtirel Okuma Öz-Yeterliklerine ĠliĢkin Algıları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19). 405-422. KARASAR, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları. METE, G. (2012). Ġlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma AlıĢkanlığı Üzerine Bir AraĢtırma (Malatya Ġli Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 43-66. ÖZONAT, Z. (2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 207-220. ÖZSOY GÜNEġ, Z., ÇINGIL BARIġ, Ç., ve KIRBAġLAR, F. G. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Düzeyleri Ġle EleĢtirel DüĢünme Eğilimleri Arasındaki ĠliĢkilerin Ġncelenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 47-64. SARACALOĞLU, A. S., KARASAKALOĞLU, N., ve Gencel, Ġ. E. (2010). Türkçe Öğretmenlerinin Özyeterlik Düzeylerinin ÇeĢitli DeğiĢkenlere Göre Ġncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 265-283. TOPAL, M., ve AKGÜN, Ö. E. (2015). Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Eğitim Amaçlı Ġnternet Kullanımı Öz Yeterlik Algılarının Ġncelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343-364. UZUNÇAKMAK, P. (2005). Successful and Unsuccessful Readers’ Use of Reading Strategies. YayınlanmamıĢ Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Bilkent Üniversitesi Sosyal Bilimler ve Ekonomi Enstitüsü. ZĠMMERMAN, B. J. (1995). Self-efficacy and Educational Development. A. Bandura (Ed.), Self-Efficacy in Changing Societies (s. 202–231). New York: Cambridge University Press.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berna Ürün Karahan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 25 Ocak 2018
Kabul Tarihi 25 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ürün Karahan, B. (2017). 8. SINIF ÖĞRENCĠLERĠNĠN OKUMA ALIġKANLIĞINA YÖNELĠK TUTUMLARININ TÜRKÇE DERSĠ ÖZ YETERLĠK ALIGILARI ĠLE ĠLĠġKĠSĠ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(4).

27712  27714 27715