Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 2571 - 2590, 15.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz Ün, K. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde yaratıcı drama.Ankara: Pegem Akademi.
  • Akademir, H. ve Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67.
  • Atalay, O. ve Şahin, S. (2012). İlköğretim 5.sınıf bilişim teknolojileri dersinin öğretiminde drama öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 1-9.
  • Aykaç, M. ve Çetinkaya, G. (2013). Yaratıcı drama etkinliklerinin türkçe öğretmen adaylarının konuşma becerilerine etkisi. Turkish Studies, 8(9), 671-682.Boratav, P. N. (2000). Türk halk edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Çam F., Özkan, E. ve Avinç İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Öğretmenlerin masallara ve bunların Türkçe öğretiminde kullanımına ilişkin görüşleri ölçeğinin geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 107-119.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Genç, N. (2003). Eğitimde yaratıcı dramanın alımlanması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 196-205.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 173-184.
  • Kara, T. (2009). Türkçe derslerini yaşamla buluşturan bir yöntem: “Drama”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 111, 16-19.
  • Kara, T. (2011). Dramayla öykü oluşturma yönteminin Türkçe dersi ikinci kademe öğrencilerinin tutumlarına etkisi.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 239-253.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Kemmis, S. ve McTaggart, R. (1992). The action research planner (3 nd edition), Geelong, Vic.: Deakin University Press, Victoria.
  • Kırmızı Susar, F. S. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(7), 51-68.
  • Koshy, V. (2005). Action research for ımproving practice. London: Paul Chapman Publishing.
  • Kuzu A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve meslek gelişiminde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 425-433.
  • Maden, S. (2010).Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği.TÜBAR, XXVII, 503-519.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 259-274.
  • MEB, (2016). Millî Eğitim Bakanlığı bilim ve sanat merkezleri yönergesi.
  • MEB, (2018). Türkçe dersi öğretim programı.Ankara.
  • Öztürk, A. (2001). Eğitimde-öğretimde yeni bir yaklaşım: Yaratıcı drama. Kurgu Dergisi, 18, 251-259.
  • Stringer, E.T. (2007). Action research (3. bs). California: Sage Publications.
  • Şimşek, T., Topal Y., Maden S. ve Şahin A. (2010). ilköğretimII. kademe Türkçe dersinde zarf (belirteç) konusunun drama yöntemi kullanılarak öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, 186, 106-120.
  • Taylor, C., Wilkie, M.& Baser, J. (2006). Doing action research: A guide for school support staff. London: SAGE Publications.
  • Türkel, A. (2013). Yaratıcı dramanın yaratıcı yazma başarısına ve yazmaya karşı tutuma etkisi: Ortaokul 8. sınıf örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 1-11.
  • Ulubey, Ö. ve Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta- analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Yaldız, T. H. (2006). Masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi: Sarayönü örneği.Yayımlanmamış yüksek lisanstezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. bs).Ankara: Seçkin Yayıncılık.

ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE MASALLARI DRAMA YÖNTEMİYLE İŞLEMENİN TÜRKÇE DERSİNE ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 4, 2571 - 2590, 15.12.2018

Öz

Bu
çalışmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde, masalların drama
yöntemiyle Türkçe dersinde kullanımının derse olan etkisini araştırmaktır. Araştırma
eylem araştırması modelinde yürütülmüştür. Araştırma Bilim ve Sanat merkezinde
6. sınıfta öğrenim gören 15 öğrenciyle yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak
Türkçe Tutum Ölçeği, araştırmacı günlüğü, öğrenci günlüğü ve odak grup
görüşmesi kullanılmıştır. Veriler Nvivo 11 nitel veri analiz programıyla analiz
edilmiştir. Veriler okunarak kodlamalar yapılmış, bu kodlar kategorize edilmiş
ve temalar oluşturulmuştur. Nicel verilerden elde edilen ön test ve son test
sonuçları Wilcoxon işaretli sıralar testiyle analiz edilmiştir.  Araştırma sonucunda; ön test ve son test
verileri arasında anlamlı bir farklılık olduğu, masalların drama yöntemi ile
işlenmesinin öğrencilerde yüksek motivasyon sağladığı, uygulama öncesi Türkçe
dersinin öğrencilerde düşük motivasyona sebep olduğu, uygulamaya yönelik pozitif
değerlendirmeler yapıldığı, öğrenmeyi ve öğrenme ortamını olumlu yönde
etkilediği, kişisel gelişimi desteklediği, ders sürecini olumlu yönde
etkilediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Açıkgöz Ün, K. (2003). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde yaratıcı drama.Ankara: Pegem Akademi.
  • Akademir, H. ve Karakuş, M. (2016). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarı üzerine etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Active Learning, 1(2), 55-67.
  • Atalay, O. ve Şahin, S. (2012). İlköğretim 5.sınıf bilişim teknolojileri dersinin öğretiminde drama öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 1-9.
  • Aykaç, M. ve Çetinkaya, G. (2013). Yaratıcı drama etkinliklerinin türkçe öğretmen adaylarının konuşma becerilerine etkisi. Turkish Studies, 8(9), 671-682.Boratav, P. N. (2000). Türk halk edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Çam F., Özkan, E. ve Avinç İ. (2009). Fen ve teknoloji dersinde drama yönteminin akademik başarı ve derse karşı ilgi açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Köy ve merkez okulları örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 459-483.
  • Çetinkaya, Z. (2007). Öğretmenlerin masallara ve bunların Türkçe öğretiminde kullanımına ilişkin görüşleri ölçeğinin geliştirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 107-119.
  • Demirel, Ö. (2006). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Genç, N. (2003). Eğitimde yaratıcı dramanın alımlanması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 196-205.
  • Kaf, Ö. (2000). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 173-184.
  • Kara, T. (2009). Türkçe derslerini yaşamla buluşturan bir yöntem: “Drama”. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 111, 16-19.
  • Kara, T. (2011). Dramayla öykü oluşturma yönteminin Türkçe dersi ikinci kademe öğrencilerinin tutumlarına etkisi.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 239-253.
  • Kara, Y. ve Çam, F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Kemmis, S. ve McTaggart, R. (1992). The action research planner (3 nd edition), Geelong, Vic.: Deakin University Press, Victoria.
  • Kırmızı Susar, F. S. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(7), 51-68.
  • Koshy, V. (2005). Action research for ımproving practice. London: Paul Chapman Publishing.
  • Kuzu A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve meslek gelişiminde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 425-433.
  • Maden, S. (2010).Türkçe öğretiminde drama yönteminin gerekliliği.TÜBAR, XXVII, 503-519.
  • Maden, S. (2010). Türkçe öğretmenlerinin drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlilikleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 259-274.
  • MEB, (2016). Millî Eğitim Bakanlığı bilim ve sanat merkezleri yönergesi.
  • MEB, (2018). Türkçe dersi öğretim programı.Ankara.
  • Öztürk, A. (2001). Eğitimde-öğretimde yeni bir yaklaşım: Yaratıcı drama. Kurgu Dergisi, 18, 251-259.
  • Stringer, E.T. (2007). Action research (3. bs). California: Sage Publications.
  • Şimşek, T., Topal Y., Maden S. ve Şahin A. (2010). ilköğretimII. kademe Türkçe dersinde zarf (belirteç) konusunun drama yöntemi kullanılarak öğretimi. Millî Eğitim Dergisi, 186, 106-120.
  • Taylor, C., Wilkie, M.& Baser, J. (2006). Doing action research: A guide for school support staff. London: SAGE Publications.
  • Türkel, A. (2013). Yaratıcı dramanın yaratıcı yazma başarısına ve yazmaya karşı tutuma etkisi: Ortaokul 8. sınıf örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 1-11.
  • Ulubey, Ö. ve Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: Bir meta- analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Yaldız, T. H. (2006). Masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi: Sarayönü örneği.Yayımlanmamış yüksek lisanstezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. bs).Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Tanrıkulu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2019
Kabul Tarihi 10 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Tanrıkulu, F. (2018). ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN EĞİTİMİNDE MASALLARI DRAMA YÖNTEMİYLE İŞLEMENİN TÜRKÇE DERSİNE ETKİSİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2571-2590.

27712  27714 27715