Bu
çalışma Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değer eğitimine ilişkin görüşlerini
ortaya koymak adına yapılmıştır. Öğretmenlerin değer eğitiminde kullandıkları
uygulamalar, değer öncelikleri, değer eğitiminde yaşadıkları sorunlar ve çözüm
önerileri araştırmanın alt problemlerdir. Çalışma nitel araştırma yöntemi
kapsamında, olgubilim deseni kullanılarak yürütülmüştür. Veri toplama aracı
olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmaya 46 Sosyal
bilgiler öğretmeni katılmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi
yöntemi kullanılarak bulguya dönüştürülmüştür. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin
değer eğitiminde ağırlıklı olarak telkin yöntemi, okul panosu hazırlama ve
drama tiyatro çalışmalarını kullandığı tespit edilmiştir. Katılımcı
öğretmenlerden az sayıda kişinin çağdaş ve öğrenci merkezli teknikleri (değer
analizi, açıklama, eleştirel düşünme, empati vb.) kullandığı görülmüştür. Sosyal
bilgiler öğretmenleri okulda öncelikli öğretilecek değer sıralamasında adalet,
dürüstlük ve sevgi değerlerini ilk sırada göstermiştir. Öğretmenlerin son üç
sıraya bıraktığı değerler ise; estetik, tasarruf ve bilimselliktir.
Öğretmenlerin görüşlerine göre değer eğitiminde en belirgin sorunlar; aile,
müfredat, çevre, medya, öğrenciler ve okulların maddi imkânları başlıkları
altında toplanmaktadır. Değer eğitiminin başarıya ulaşması için devlet, aile,
çevre ve öğretmenlerin birlikte hareket etmesi en önemli husus olarak
belirtilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 |