Türkler
İslamiyet’i kabul etmeden önce Kök-Türk Alfabesi’ni, Soğd Alfabesi’ni ve bu alfabeden
geliştirdikleri Uygur Alfabesi’ni günlük hayatta kullandıkları gibi asırlar
boyu anıtsal eserlerine nakşetmişlerdir. Kök-Türk kağanlarından Bilge Kağan’ın,
kardeşi Köl Tigin’in vefatı üzerine hazırlattığı anıta nakşettirdiği mDTixT : YTugyb / Bengü taş tokıtdım / Ebedî taş hakkettirdim (Alyılmaz, 2005,
s. 12-13) ifadesi, yazının plastik sanatlarda titizlikle uygulandığını
gösterdiği gibi sonraki yıllarda Orta Asya’dan Anadolu’ya kadar uzanan
coğrafyada ortaya konulacak sayısız ebedî anıtsal eserin başlangıç noktasını da
oluşturmuştur.
Türklerin,
yazı ile bütünleşen sayısız ebedî anıtsal eserlerinden biri de Saltukluların
inşa ettiği Erzurum’daki Tepsi Minare’dir.
Bu
çalışmanın amacı eserlerde yalnızca belirli açılardan çekilmiş fotoğraflarla
görebildiğimiz, Tepsi Minare’nin üzerinde yer alan muhteşem kûfi kaligrafisini
bilişim teknolojisinden yararlanarak bir bütün olarak ele almaktır.
Makalede
kûfî karakterin 3D modelleme tasarımlarıyla minaredeki konumu gösterilmiş; tuğla
yerleştirme düzeni ve tipografik açıdan karakter anatomisi incelenmiş; eserdeki
yazıdan hareketle True Type Font dosyası oluşturulmaya çalışılmıştır.
Erzurum Selçuklular Saltuklular Tepsi Minare kûfî kaligrafi tipografi font
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |