Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAZARDAN ANLATICIYA GEÇİŞ SANCISI: NUN MASALLARI

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 362 - 376, 15.03.2019

Öz

Türk
edebiyatında yazar ile eseri arasındaki ilişki başta fikir akımları olmak üzere
pek çok faktörün tesiriyle giderek değişir. 
Yazarın, dolayısıyla eleştirmenin edebî eser üzerindeki otoritesini
azaltan bu başkalaşım Roland Barthes tarafından “Yazarın Ölümü” olarak nitelendirilir.
Edebî eseri düşünen, planlayan ve yazan yazar fikrinden metnin anlatıcısı ve
karakterinin eşsüremli yazılış anına taşınan yazma uğraşısı kurmacadaki gelişim
olarak değerlendirilir.  Nazan Bekiroğlu’nun
üç bölümden oluşan Nun Masalları adlı
eserinin ilk iki bölümünde anlatıcının yazdığı hikâyenin karakteri hattat,
modern bir yazara dönüşmek ister. Eserini kendi dünyasından hareket ederek
yazmak istemesi, anlatı ve yazar ilişkisini probleme dönüştürür.  Hattatın geleneksel edebiyatın okuru padişah ve
bu edebiyatı besleyen ana zeminden ayrılma girişimi hem metnin anlatıcısı hem
de kendi hikâyelerindeki kahramanlar tarafından yadırganır. Bu çalışmada,
Bekiroğlu’nun ilk eseri, Nun Masalları’nda
geleneksel anlatı-yazar birlikteliğinin dağılması ve modern anlatıcıya
geçişinin diyalojik bir unsura dönüşümü üzerinde durulacaktır. 

Kaynakça

  • Aydoğdu, Y. (2017). Postmodern bir imkân olarak üstkurmaca: Murathan Mungan öykülerine yansımaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 57-68.
  • Aytür, Ü. (2009). Henry James ve roman sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2007). Yazarın ölümü. (çev. Rızvanoğlu, E.). Heves Şiir Eleştiri Dergisi, 14, 55-60.
  • Baş, S. (2007). Türk öykücülüğünde postmodernist eğilimlere bir örnek: Nazan Bekiroğlu’nun nun masalları. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Vol. 1, 309-332.
  • Bekiroğlu, B. (2017). Nun masalları. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Brooks, P. (2005). Realist vision. Yale University Press.
  • Demiryürek, M. (2013). Kurgusal metinlerde ikinci kişili anlatıcı ve bakış açısı. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2, 120-139.
  • Gündüzöz, S. (2011). Geleneksel harf sembolizmin bir yorumu olarak nûn harfi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30, 43-58.
  • Irzık, S. (2014). Karnavaldan romana. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Pamuk, O. (2011). Saf ve düşünceli romancı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ricoeur, P. (2016). Zaman ve anlatı 3. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tevfik Fikret (2001). Bütün şiirleri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topçu, H. (2015). Anlatıcı sorunsalı ışığında Türk romanına dair bir değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Turan, Ö. (2016). Nazan Bekiroğlu ile konuştuk. İzdiham. http://www.izdiham.com/nazan-bekiroglu-ile-konustuk/ (Erişim Tarihi: 21.11.2018).
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 362 - 376, 15.03.2019

Öz

Kaynakça

  • Aydoğdu, Y. (2017). Postmodern bir imkân olarak üstkurmaca: Murathan Mungan öykülerine yansımaları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 57-68.
  • Aytür, Ü. (2009). Henry James ve roman sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2007). Yazarın ölümü. (çev. Rızvanoğlu, E.). Heves Şiir Eleştiri Dergisi, 14, 55-60.
  • Baş, S. (2007). Türk öykücülüğünde postmodernist eğilimlere bir örnek: Nazan Bekiroğlu’nun nun masalları. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Vol. 1, 309-332.
  • Bekiroğlu, B. (2017). Nun masalları. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Brooks, P. (2005). Realist vision. Yale University Press.
  • Demiryürek, M. (2013). Kurgusal metinlerde ikinci kişili anlatıcı ve bakış açısı. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 2, 120-139.
  • Gündüzöz, S. (2011). Geleneksel harf sembolizmin bir yorumu olarak nûn harfi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30, 43-58.
  • Irzık, S. (2014). Karnavaldan romana. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Pamuk, O. (2011). Saf ve düşünceli romancı. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ricoeur, P. (2016). Zaman ve anlatı 3. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tevfik Fikret (2001). Bütün şiirleri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topçu, H. (2015). Anlatıcı sorunsalı ışığında Türk romanına dair bir değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Turan, Ö. (2016). Nazan Bekiroğlu ile konuştuk. İzdiham. http://www.izdiham.com/nazan-bekiroglu-ile-konustuk/ (Erişim Tarihi: 21.11.2018).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlknur Tatar Kırılmış Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2019
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2019
Kabul Tarihi 2 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tatar Kırılmış, İ. (2019). YAZARDAN ANLATICIYA GEÇİŞ SANCISI: NUN MASALLARI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(1), 362-376.

27712  27714 27715