Türkçe
öğretiminde öğrencilerin yetkin bir okur olabilmeleri, metin türüne uygun okuma
yöntem-tekniklerini kullanarak metin türünün gerektirdiği üstbilişsel okuma
stratejilerini içselleştirmeleriyle olanaklıdır. Türkçe öğretiminin bu açıdan
değerlendirildiği bir çalışmaya rastlanmamıştır. Araştırmanın amacı, metin türü bağlamında okuma yöntem-teknikleriyle
üstbilişsel okuma stratejilerini ilişkilendirmektir. Çalışmada öncelikle
alanyazın taranarak okuma yöntem-teknikleri ile üstbilişsel okuma stratejileri
belirlenmiştir. Daha sonra Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (2018) yer alan
metin türleri, okuma yöntem-teknikleri ve üstbilişsel okuma stratejileri ile
ilişkilendirilmiştir. Oluşturulan çizelge, okuma becerisi konusunda çalışmaları
bulunan dört alan uzmanına gönderilerek yapılan öneriler dâhilinde yeniden
düzenlenmiştir. Bu araştırmanın Türkçe öğretiminde metin türüne uygun okuma
etkinlikleri hazırlamaya ve metin türüne uygun okuma yöntem-tekniklerini
işleterek üstbilişsel okuma stratejileri kullanımı bağlamında okuma becerisini
geliştirmeye dayanak sağlayacağı düşünülmektedir.
Türkçe öğretimi, metin türü, okuma yöntem-teknikleri, okuma stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |