Bilgi teknolojilerinde kaydedilen gelişmelerle beraber yeni kavramlar ortaya çıkmıştır. Bu kavramlardan biri de bilgi okuryazarlığıdır. Çalışmada, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat Eğitim Fakültesindeki Türkçe öğretmeni adaylarının bilgi okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 111 öğrenciye Bilgi Okuryazarlığı Ölçeği uygulanmıştır. Tarama modelinin benimsendiği çalışmada elde edilen veriler SPSS 25.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların bilgi ihtiyacını fark etme, bilgiye ulaşma, bilgi kaynaklarını tanıma, bilgiyi kavrama-düzenleme-yapılandırma düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Yapılan analiz sonunda öğretmen adaylarının çoğunun anılan becerilere sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Katılımcıların bilgi ihtiyacını fark etme ve yazılı/dijital kaynakları kullanma konusunda gerekli olan bütün ön koşulların bilincinde oldukları; bilgi sağlama noktasında yasal düzenlemeleri, düşünce ve ifade özgürlüğünü, gizlilik / güvenlik ilkelerini önemsedikleri belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğretmen adaylarının önemli çoğunluğunun; kaynaklardaki temel düşünceleri belirleme, bilgiyi sistemsel biçimde düzenleme, çelişkili bilgileri ayırt etme, ilgili kavramlar arasında sebep-sonuç bağı kurma ve bilgiyi yapılandırma süreçlerinde yeterli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bilgi okuryazarlığı bilgi çağı bilgi toplumu Türkçe öğretmeni adayları bilgi teknolojileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 4 |