Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN EĞİTİMDEN YÜZ YÜZE EĞİTİME GEÇİŞ SIRASINDA YAŞANAN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINDAKİ DEĞİŞİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1146 - 1162, 15.09.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1454102

Öz

Türkiye’de Kovid-19 pandemi sürecinin sonunda (2021-2022 eğitimöğretim yılı) yüz yüze eğitim- öğretime devam edilmesine yönelik karar almıştır. Öğrencilerin yüz yüze eğitim öğretime dönmesiyle pandemi öncesine göre bazı davranışlarda değişiklikler olduğu görülmüştür. Bu çalışmada öğretmenlerin görüşlerine göre uzaktan eğitimden yüz yüze eğitime geçiş sırasında öğrencide gözlenen davranış değişikliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma nitel araştırma yöntemi kullanılarak planlanmış ve nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada maksimum çeşitlilik sağlanarak 25 öğretmenden oluşan bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubunu oluşturan öğretmenler ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kurumlarında görev yapmaktadırlar. Öğretmenlerin gözlemlediği öğrencilerin yaşı 7 ile 17 arasında değişmektedir. Çalışma grubunda yer alan öğretmenlerle çevrimiçi uygulama üzerinden yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşmeler yapılarak elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile
incelenmiştir. Elde edilen verilere göre katılımcıların hepsi öğrencilerde davranış değişikliği olduğunu ve bu değişikliklerin olumsuz olduğunu belirtmiştir. Katılımcılar bu davranışların sebebi olarak ise doğrudan veya dolaylı olarak pandemi sürecini işaret etmişlerdir.

Kaynakça

  • Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230.
  • Aybek, B. ve Göktaş, D. (2022). Çevrim içi canlı derslerde öğrencilerin etik dışı davranışlarının ve bu davranışlara yönelik çözüm önerilerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2669-2690.
  • Bayrakçı, M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 198-210.
  • Ceylan-Arpacı, F. (2021). Sınıf yönetiminde anne baba tutumlarından kaynaklanan istendik ve istenmedik öğrenci davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yozgat: Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Crooks, C. V., Smith, A. C., Robinson-Link, N., Orenstein, S. ve Hoover, S. (2020). Psychosocial interventions in schools with newcomers: A structured conceptualization of system, design, and individual needs. Children and Youth Services Review, 112, 104894.
  • Çankaya, İ. H. (2011). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve başa çıkma yolları. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 307-316.
  • Dirik, M. Z. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eirdosh, D. ve Hanisch, S. (2021). Evolving schools in a post-pandemic context. In COVID-19: Paving the way for a more sustainable world (ss. 465-480). Cham: Springer International Publishing.
  • Erol, M. ve Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynleri gözünden ilkokul öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 529-551.
  • Estrellado, C. J. (2021). Transition to post-pandemic education in the philippines: Unfolding insights. International Journal of Scientific and Research Publications, 11(12).
  • Heimlich, J. E. ve Ardoin, N. M. (2008). Understanding behavior to understand behavior change: A literature review. Environmental Education Research, 14(3), 215-237.
  • Hews, R., McNamara, J. ve Nay, Z. (2022). Prioritising lifeload over learning load: understanding post-pandemic student engagement. Journal of University Teaching and Learning Practice, 19(2), 128-145.
  • Kızıl, A. (2019). Öğretmenlerin görüşlerine göre istenmeyen öğrenci davranışları ve geliştirdikleri çözüm önerileri. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Magomedov, I. A., Khaliev, M. S. ve Khubolov, S. M. (2020, November). The negative and positive impact of the pandemic on education. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1691, No. 1, p. 012134). IOP Publishing.
  • Murphy M. P. A. (2020). COVID 19 and emergency e-Learning: consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy, 41(3), 492-505.
  • Narvaez, D. (2006). Integrative ethical education. In Handbook of moral development (pp. 721-750). Psychology Press.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 167-187.
  • Tarlakazan, E. ve Tarlakazan, B. E. (2021). Covıd-19 pandemi sürecinin öğrenci davranışları üzerine etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 52-64.
  • Radina, N. K. and Balakina, J. V. (2021). Challenges for education during the pandemic: an overview of literature. Вопросы образования, (1 (eng)), 178-194.
  • Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L. ve Koole, M. (2021). Balancing technology, pedagogy and the new normal: Post-pandemic challenges for higher education. Postdigital Science and Education, 3(3), 715-742.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Williamson, B. (2021). Education technology seizes a pandemic opening. Current History, 120(822), 15-20.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz-İnce, E., Kabul, N. ve Kabul, A. (2022). Opinions of high school students about distance education in pandemic process. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(2), 192-199.
  • Yılmaz, M. (2020). Uzaktan eğitimin iyileştirilmesi: Salgın kaynaklı eğitim krizini aşmak için öneriler (Politika Notu: 2020/12). İstanbul: İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı.

INVESTIGATION OF THE CHANGE IN STUDENT BEHAVIOR EXPERIENCED DURING THE TRANSITION FROM DISTANCE DUCATION TO FACE-TO-FACE EDUCATION ACCORDING TO THE VIEWS OF TEACHERS

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1146 - 1162, 15.09.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1454102

Öz

At the end of the Covid-19 pandemic process in Turkey (2021-2022 academic year), it was decided to continue face-to-face education and training. With the return of students to face-to-face education, it was observed that there were changes in some behaviors compared to before the pandemic. In this study, it was aimed to determine the behavioral changes observed in students during the transition from distance education to face-toface education according to the opinions of teachers. This study was planned using qualitative research method and case study design, one of the qualitative research designs, was used. A study group consisting of 25 teachers was formed by ensuring maximum diversity in the research. The teachers constituting the study group work in primary, secondary and secondary education institutions. The age of the students observed by the teachers varied between 7 and 17. The data obtained by conducting semistructured interviews consisting of open-ended questions with the teachers in the study group through the online application were analyzed by content analysis method. According to the data obtained, all of the participants stated that there were behavioral changes in students and that these changes were negative. The participants pointed directly or indirectly to the pandemic process as the reason for these behaviors.

Kaynakça

  • Arslan, Y. ve Şumuer, E. (2020). Covid-19 döneminde sanal sınıflarda öğretmenlerin karşılaştıkları sınıf yönetimi sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 201-230.
  • Aybek, B. ve Göktaş, D. (2022). Çevrim içi canlı derslerde öğrencilerin etik dışı davranışlarının ve bu davranışlara yönelik çözüm önerilerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2669-2690.
  • Bayrakçı, M. (2007). Sosyal öğrenme kuramı ve eğitimde uygulanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 198-210.
  • Ceylan-Arpacı, F. (2021). Sınıf yönetiminde anne baba tutumlarından kaynaklanan istendik ve istenmedik öğrenci davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yozgat: Bozok Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Crooks, C. V., Smith, A. C., Robinson-Link, N., Orenstein, S. ve Hoover, S. (2020). Psychosocial interventions in schools with newcomers: A structured conceptualization of system, design, and individual needs. Children and Youth Services Review, 112, 104894.
  • Çankaya, İ. H. (2011). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve başa çıkma yolları. Turkish Studies (Elektronik), 6(2), 307-316.
  • Dirik, M. Z. (2015). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Eirdosh, D. ve Hanisch, S. (2021). Evolving schools in a post-pandemic context. In COVID-19: Paving the way for a more sustainable world (ss. 465-480). Cham: Springer International Publishing.
  • Erol, M. ve Erol, A. (2020). Koronavirüs pandemisi sürecinde ebeveynleri gözünden ilkokul öğrencileri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 529-551.
  • Estrellado, C. J. (2021). Transition to post-pandemic education in the philippines: Unfolding insights. International Journal of Scientific and Research Publications, 11(12).
  • Heimlich, J. E. ve Ardoin, N. M. (2008). Understanding behavior to understand behavior change: A literature review. Environmental Education Research, 14(3), 215-237.
  • Hews, R., McNamara, J. ve Nay, Z. (2022). Prioritising lifeload over learning load: understanding post-pandemic student engagement. Journal of University Teaching and Learning Practice, 19(2), 128-145.
  • Kızıl, A. (2019). Öğretmenlerin görüşlerine göre istenmeyen öğrenci davranışları ve geliştirdikleri çözüm önerileri. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Magomedov, I. A., Khaliev, M. S. ve Khubolov, S. M. (2020, November). The negative and positive impact of the pandemic on education. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1691, No. 1, p. 012134). IOP Publishing.
  • Murphy M. P. A. (2020). COVID 19 and emergency e-Learning: consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy, 41(3), 492-505.
  • Narvaez, D. (2006). Integrative ethical education. In Handbook of moral development (pp. 721-750). Psychology Press.
  • Sarı, T. ve Nayır, F. (2020). Pandemi dönemi eğitim: sorunlar ve fırsatlar. Turkish Studies, 15(4), 959-975.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirmelerine göre sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarını değiştirmek ve düzeltmek amacıyla yararlanılan stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 167-187.
  • Tarlakazan, E. ve Tarlakazan, B. E. (2021). Covıd-19 pandemi sürecinin öğrenci davranışları üzerine etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 52-64.
  • Radina, N. K. and Balakina, J. V. (2021). Challenges for education during the pandemic: an overview of literature. Вопросы образования, (1 (eng)), 178-194.
  • Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L. ve Koole, M. (2021). Balancing technology, pedagogy and the new normal: Post-pandemic challenges for higher education. Postdigital Science and Education, 3(3), 715-742.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Williamson, B. (2021). Education technology seizes a pandemic opening. Current History, 120(822), 15-20.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz-İnce, E., Kabul, N. ve Kabul, A. (2022). Opinions of high school students about distance education in pandemic process. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(2), 192-199.
  • Yılmaz, M. (2020). Uzaktan eğitimin iyileştirilmesi: Salgın kaynaklı eğitim krizini aşmak için öneriler (Politika Notu: 2020/12). İstanbul: İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Hazırbulunuşluluk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsel Aybek 0000-0001-5846-9838

Duygu Göktaş 0000-0003-3920-1347

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2024
Kabul Tarihi 11 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aybek, B., & Göktaş, D. (2024). UZAKTAN EĞİTİMDEN YÜZ YÜZE EĞİTİME GEÇİŞ SIRASINDA YAŞANAN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARINDAKİ DEĞİŞİMİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 13(3), 1146-1162. https://doi.org/10.7884/teke.1454102

27712  27714 27715