Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİ İÇİN “DİL BİLGİSİ MOTİVASYON ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1070 - 1089, 15.09.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1511396

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin dil bilgisine yönelik motivasyonlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektedir. Araştırmanın çalışma grubu, Kars il merkezindeki çeşitli devlet ortaokullarında 7. sınıfta öğrenim görmekte olan 264 kız ve 236 erkek olmak üzere toplam 500 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin faktör yapısının belirlenmesi ve geçerlilik çalışması için toplanan verilere SPPS 25.0 kullanılarak doğrulayıcı faktör analizi ve LISREL kullanılarak açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin iki faktörlü olduğu belirlenmiş ve temel bileşenler yöntemiyle çözümleme yapılmıştır. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin istatistiğinin (KMO) değeri 0,919, Bartlett Küresellik Testi istatistiğinin değeri ise *χ2=6310.22; sd=1081, p<0.000 ile anlamlı bulunmuş ve faktör analizine uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Madde geçerliğine kanıt olarak madde toplam test korelasyonları hesaplanmıştır. Madde test korelasyonlarının 0,308 ile 0,710 arasında değiştiği saptanmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek için hesaplanan Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı toplam ölçek için 0.948 bulunmuştur. Ölçeğin yüksek motivasyon faktörünün iç tutarlılık katsayısı 0,946, düşük motivasyon faktörünün iç tutarlık katsayısı ise 0,874 bulunarak yüksek bir iç tutarlık elde edilmiştir. Bu bulgular ışığında dil bilgisi motivasyon ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361
  • Ardalani, S. M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde İranlı öğrencilerin motivasyonları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, A. ve Tasgın, A. (2019). Ortaokul öğrencileri için Türkçe dersine yönelik motivasyon ölçeği geliştirme çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 228-249.
  • Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • Bentler, P.M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456.
  • Boiché, J. ve Sarrazin, P. (2007). Motivation autodéterminée, perceptions de conflit et d’instrumentalité et assiduité envers la pratique d’une activité physique : une étude prospective sur six mois. Psychologie Française, 52(4), 417- 430.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Can, F. (2020). Dil bilgisi öğretimi. S. Alyılmaz ve B. Ürün Karahan (Ed.), Dil bilgisi öğretimi içinde (s. 108-127). Kriter Yayınevi.
  • Canıtezer, A. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin yazma motivasyonu ile yazılı anlatım beceri düzeyleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora lisans tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dellal, A. N. ve Günak, B. D. (2009). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenen öğrencilerin öğrenme motivasyonları. Dil Dergisi, (143). 20-41.
  • Demircan, U. ve Aydın, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin dinleme/izleme özyeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1517-1527.
  • Demirtaş, T., Süğümlü, Ü. ve Yaman, H. (2016). Writing motivation scale: A study on validity and reliabitiy. International Journal of Language Academy, 4(1), 283-294.
  • Dölek, O. ve Yıldırım, İ. (2021). Ortaokul öğrencileri için dinleme motivasyonu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Language Academy, 9(2), 1-16.
  • Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language Teaching, 31(3), 117-135.
  • Dörnyei, Z. ve Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation. Harlow: Pearson Education.
  • Durmuş, G. (2014). Okuma motivasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 16-40.
  • Erdem, A. R. ve Gözüküçük, M. (2013). İlköğretim 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik motivasyonları ve tutumları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 13-24.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics using SPSS. Londra: SAGE.
  • Gorsuch, R. L. (1973). Using Bartlett’s significance test to determine the number of factors to extract. Educational and Psychological Measurement, 33(2), 361–364.
  • İşigüzel, B. (2013). Almanca öğretmen adaylarının alman diline yönelik motivasyon düzeylerinin saptanması. Turkish Studies, 8(12), 607-614.
  • Kara, A. (2008). İlköğretim birinci kademede eğitimde motivasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 57-78.
  • Karagüven, H. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(4), 2599-2620.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press
  • Kurnaz, H. (2019). Okuma iç motivasyonu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 234-250.
  • Kuyper, H., Van der Werf, M. P. C. ve Lubbers, M. J. (2000). Motivation, meta-cognition and selfregulation as predictors of long term educational attainment. Educational Research and Evaluation, 6(3), 181-205.
  • Mîndrilă, D. (2010). Maximum likelihood (ML) and diagonally weighted least squares (DWLS) estimation procedures: A comparison of estimation bias with ordinal and multivariate non-normal data. International Journal for Digital Society, 1(1), 60-66.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • Onaran, O. (1981). Çalışma yaşamında güdülenme kuramları. Ankara: Sevinç Matbaa.
  • Otbiçer Acar, T. (2020). Kavramları, ilkeleri ve uygulamalarıyla eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Parantez Eğitim Araştırma Danışmanlık ve Yayıncılık.
  • Ryan, R. M., ve Deci, E. L. (2000a). Intrinsic ve extrinsic motivation: Classic definitions ve new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self‐determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well‐being. American Psychologist, 55(1), 68‐78
  • Tabachnick, B. G. and L. S. Fidell (2001). Using multivariate statistics. New York: Allyn and Bacon.
  • TDK. (2005). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Bursalı, H. (2013). Türkçe öğretmenlerinin motivasyon faktörlerine ilişkin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 7-22.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L.G., Blais, M. R., Briére, N. M., Senécal C., ve Valliéres, E. F. (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and motivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1017.

DEVELOPING A LANGUAGE KNOWLEDGE MOTIVATION SCALE FOR MIDDLE SCHOOL STUDENTS

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1070 - 1089, 15.09.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1511396

Öz

The purpose of this study is to develop a valid and reliable measurement tool to determine the motivation of middle school students towards grammar. The study group consists of a total of 500 7th-grade students, including 264 girls and 236 boys, studying in various middle schools in the city center of Kars. Exploratory factor analysis (EFA) was initially conducted on the data collected to determine the factorial structure and validity study of the scale. As a result of the factor analysis, it was observed that the scale has a twofactor structure. Therefore, the scale data were limited to two factors and analyzed using the principal components method. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) statistic value of the scale was found to be 0.919, and the Bartlett's Test of Sphericity statistic value was χ2=6310.22; df=1081, p=0.000, indicating that it was significant and suitable for factor analysis. Item-total test correlations were calculated as evidence of item validity. It was determined that the item-test correlations ranged from 0.308 to 0.710. The Cronbach's alpha internal consistency coefficient calculated to determine the reliability of the scale was found to be 0.948 for the total scale. The internal consistency coefficient of the high motivation factor of the scale was found to be 0.946, and the internal consistency coefficient of the low motivation factor was found to be 0.874, indicating high internal consistency. In light of these findings, it was concluded that the grammar motivation scale is valid and reliable.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (13), 343-361
  • Ardalani, S. M. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde İranlı öğrencilerin motivasyonları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan, A. ve Tasgın, A. (2019). Ortaokul öğrencileri için Türkçe dersine yönelik motivasyon ölçeği geliştirme çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7(14), 228-249.
  • Baumgartner, H., & Homburg, C. (1996). Applications of structural equation modeling in marketing and consumer research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.
  • Bentler, P.M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Review of Psychology, 31, 419-456.
  • Boiché, J. ve Sarrazin, P. (2007). Motivation autodéterminée, perceptions de conflit et d’instrumentalité et assiduité envers la pratique d’une activité physique : une étude prospective sur six mois. Psychologie Française, 52(4), 417- 430.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Can, F. (2020). Dil bilgisi öğretimi. S. Alyılmaz ve B. Ürün Karahan (Ed.), Dil bilgisi öğretimi içinde (s. 108-127). Kriter Yayınevi.
  • Canıtezer, A. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin yazma motivasyonu ile yazılı anlatım beceri düzeyleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora lisans tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dellal, A. N. ve Günak, B. D. (2009). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenen öğrencilerin öğrenme motivasyonları. Dil Dergisi, (143). 20-41.
  • Demircan, U. ve Aydın, G. (2019). Ortaokul öğrencilerinin dinleme/izleme özyeterliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1517-1527.
  • Demirtaş, T., Süğümlü, Ü. ve Yaman, H. (2016). Writing motivation scale: A study on validity and reliabitiy. International Journal of Language Academy, 4(1), 283-294.
  • Dölek, O. ve Yıldırım, İ. (2021). Ortaokul öğrencileri için dinleme motivasyonu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Language Academy, 9(2), 1-16.
  • Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language Teaching, 31(3), 117-135.
  • Dörnyei, Z. ve Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation. Harlow: Pearson Education.
  • Durmuş, G. (2014). Okuma motivasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 16-40.
  • Erdem, A. R. ve Gözüküçük, M. (2013). İlköğretim 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik motivasyonları ve tutumları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 13-24.
  • Field, A. (2013). Discovering Statistics using SPSS. Londra: SAGE.
  • Gorsuch, R. L. (1973). Using Bartlett’s significance test to determine the number of factors to extract. Educational and Psychological Measurement, 33(2), 361–364.
  • İşigüzel, B. (2013). Almanca öğretmen adaylarının alman diline yönelik motivasyon düzeylerinin saptanması. Turkish Studies, 8(12), 607-614.
  • Kara, A. (2008). İlköğretim birinci kademede eğitimde motivasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 57-78.
  • Karagüven, H. (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(4), 2599-2620.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford Press
  • Kurnaz, H. (2019). Okuma iç motivasyonu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 234-250.
  • Kuyper, H., Van der Werf, M. P. C. ve Lubbers, M. J. (2000). Motivation, meta-cognition and selfregulation as predictors of long term educational attainment. Educational Research and Evaluation, 6(3), 181-205.
  • Mîndrilă, D. (2010). Maximum likelihood (ML) and diagonally weighted least squares (DWLS) estimation procedures: A comparison of estimation bias with ordinal and multivariate non-normal data. International Journal for Digital Society, 1(1), 60-66.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • Onaran, O. (1981). Çalışma yaşamında güdülenme kuramları. Ankara: Sevinç Matbaa.
  • Otbiçer Acar, T. (2020). Kavramları, ilkeleri ve uygulamalarıyla eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Parantez Eğitim Araştırma Danışmanlık ve Yayıncılık.
  • Ryan, R. M., ve Deci, E. L. (2000a). Intrinsic ve extrinsic motivation: Classic definitions ve new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self‐determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well‐being. American Psychologist, 55(1), 68‐78
  • Tabachnick, B. G. and L. S. Fidell (2001). Using multivariate statistics. New York: Allyn and Bacon.
  • TDK. (2005). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Topçuoğlu Ünal, F. ve Bursalı, H. (2013). Türkçe öğretmenlerinin motivasyon faktörlerine ilişkin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 7-22.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L.G., Blais, M. R., Briére, N. M., Senécal C., ve Valliéres, E. F. (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and motivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1003-1017.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemal Üçoğlu 0009-0009-8608-2783

Tazegül Demir 0000-0003-2901-9226

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Üçoğlu, C., & Demir, T. (2024). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİ İÇİN “DİL BİLGİSİ MOTİVASYON ÖLÇEĞİ” GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 13(3), 1070-1089. https://doi.org/10.7884/teke.1511396

27712  27714 27715