Zamanın tanımlanması ilkçağlardan günümüze kadar felsefenin en önemli problemleri arasında gelmiş ve hala tartışılan bir
konudur. Müslüman filozoflar ve mütekellimler de bu tartışmaya dâhil olmuşlardır. Zaman, dinler açısından da önemli bir kavramdır.
Dinlerin yaşadığımız dünyada zamanla ilgili inanç ve ritüelleri bulunmaktadır. Âhiret inancını kabul edilmesi zorunlu
bir öğreti olarak koyan dinler açısından zaman, ayrıca bir öneme sahiptir. Âhiret inancının bir akide olarak zorunlu görüldüğü
İslam dininin kaynakları olan Kur’an ve Sünnette uhrevi âlem anlatılırken zaman ifade eden kelimelerin olduğu görülür. Bu da
âhiret âleminin sonsuzluğu ile sayılan zamanı birlikte düşününce âhirette zaman olup olmadığı problemini akla getirmektedir.
İslam’ın dini metinlerde âhiretle ilgili süreçler ile ilgi bilgi verilirken gün, sabah akşam, yıl, ahkâb gibi zamansal ifadeler telaffuz
edilmiştir. Bu lafızların geçtiği metinlerin zâhir anlamda literal anlaşılması durumunda âhirette zamanın olduğunu kabul etmek
gerekecektir. Bununla birlikte âhiret âleminin dünyadaki düzenin kıyâmetle birlikte yok olmasından sonra gelen yeni bir yaratılış
olması sebebiyle, metinlerde geçen zaman ifadelerini bildiğimiz anlamlarıyla anlamayı imkânsız hale gelmektedir. Âhiret âleminde
zamanın olabileceğine ve olması gerektiğine, nasslarla bildirilen hususları göz önünde bulundurarak aklî yönden de delil
getirmek mümkündür.
The definition of time is one of the most important problems of philosophy from primevald days to the present and it is still an
issue discussed. Muslim philosophers and scholars of Ilmu’l-Kalam have also been involved in this discussion. Time is also an
important concept for religions. Religions have rituals and beliefs concerning the time in the world we live in. Time is of particular
importance for religions that adopt the belief in the Hereafter as an imperative doctrine. In the Qur’an and Sunnah, which are the
sources of the Islamic religion, where belief in the Hereafter is seen as compulsory creed, it is seen that there are words that express
time when the other world is told. This brings to mind the problem of whether there is time in the Hereafter when we consider the
eternity of the Hereafter and the time counted together. In the religious texts of Islam, temporal expressions such as day, morning,
evening, year and ahqâb were pronounced while giving information about the processes related to the hereafter. It is necessary to
accept that there is time in the Hereafter if the texts in which these words are mentioned are literally understood. However, since
the realm of the Hereafter is a new creation after the destruction of the world order with the doomsday, it makes it impossible to
understand the expressions of time in the texts with the meanings we know. It is also possible to bring evidence in the rational sense
by taking into account the fact that time can and should be present in the Hereafter.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 11 |