Mehmed Emin Şirvânî (ö. 1036/1627), şer’i, edebi ve felsefi ilimlere olan hakimiyeti ile tanınan Osmanlı dönemi muhakkiklerindendir. Bu çalışma, Osmanlı dönemi felsefe geleneğini takip eden Mehmed Emin Şirvânî’nin kelam, tasavvuf ve İşrâk felsefesi ile mezcedilmiş bir metafizik anlayışa sahip olduğu tespitinden yola çıkmaktadır. Şirvânî’nin metafizik meselelere bakış açısını ortaya koymaya çalıştığımız çalışmamızda temel aldığımız eseri el-Fevâidü’l-Hakâniyye’dir. Çalışmamızın amacı Şirvânî’nin çeşitli ilimlerin tarifini ve öne çıkan meselelerini incelediği el-Fevâidü’l-Hakâniyye adlı eserinde metafiziğin nasıl anlaşıldığını, yorumlandığını ve dönemi itibariyle şerh geleneği içinde bulunan Şirvânî’nin diğer eser ve risalelerinde metafizikle ilgili özgün görüşlerinin olup olmadığını belirlemektir. İlahî hikmet ilmi şeklinde isimlendirdiği metafiziği Şirvânî yöntem ve içerik bakımından başta Meşşâî felsefe olmak üzere İşrâk felsefesi ve İslami ilimlerle bağlantılı bir biçimde incelemiştir. Bununla birlikte bir yöntemden ziyade bir ilim olarak düşündüğü İşrâkî hikmeti Şirvânî, ilahî hikmetten ayrı bir başlık altında incelemektedir. Şirvânî’nin ilahî hikmet (metafizik) ilminde meseleleri ele alırken hükemânın yani Meşşâî filozofların görüşlerini ve yöntemini takip ettiğini ve bunun yanı sıra tümel ilimlerin temsilcileri olan kelamcıların ve sûfîlerin de söz konusu meselelere yaklaşımlarını ele aldığını görmekteyiz. Şirvânî’ye göre, maddeye muhtaç olmayan şeyleri inceleyen metafiziğin temel meselesi Zorunlu Varlık, ayrık akıllar ve umûr-ı ʽâmmedir (varlığa ilişen genel şeyler). Şirvânî’nin umûr-ı ʽâmmeyi varlık-mahiyet, illet-malul, birlik-çokluk, kıdem-hudûs ve zorunluluk-imkân kavramları ile belirlediği ve her birini Zorunlu Varlık ile ilişkisi bağlamında ele aldığı görülmektedir. Mehmed Emin Şirvânî’nin metafizik meselelerde Zorunlu Varlık’ın zatından “varlığın hakikati” (hakîkatü’l-vücûd) olarak bahsetmesi ve metafiziğin diğer bütün meselelerini varlığın hakikati bağlamında incelemesi onun özgün yönünü ortaya koyan bir husustur.
İslam Felsefesi Mehmed Emin Şirvânî Osmanlı Felsefesi Metafizik Zorunlu Varlık Varlığın Hakikati Umûr-ı ʽÂmme
Muḥammad Emin Shirwānī (d. 1036/1627) was an Ottoman period scholar (muḥaqqiq) known for his sharīʽa, literary and philosophical sciences. This study is based on the observation that Muḥammad Emin Shirwānī, who followed the Ottoman period philosophical tradition, had a metaphysical understanding that was combined with theology, mysticism and Illumination (Ishrāq) philosophy. This observation reveals itself in the work of the classification of sciences, which we use as the basis in our study, while trying to reveal Shirwānī’s perspective on metaphysical issues. The aim of our study is to determine how Shirwānī understood and interpreted metaphysics in his work called al-Fawāid al-Khāqāniyya, in which he examined the definition of various sciences and their prominent issues, and to determine whether Shirwānī, who was in the tradition of commentary in his period, had original views on metaphysics in his other works and treatises. Shirwānī examined metaphysics, which he called the science of divine wisdom (ʽilm al-ḥikma al-ilāhī), in terms of method and content, in connection with the Peripatetic philosophy, Ishrāqī philosophy and Islamic sciences. However, Shirwānī examined the Ishrāqī wisdom, which he considered as a science rather than a method, under a separate heading from divine wisdom. We see that Shirwānī followed the views and methods of the ḥukamā, namely the Peripatetic philosophers, while addressing the issues in the science of al-ḥikma al-ilāhī (metaphysics), and in addition, he also addressed the approaches of the theologians and Sûfîs, who are representatives of the universal sciences, to the issues in question. According to Shirwānī, the fundamental issue of metaphysics, which examines things that do not require matter, is the Necessary Being, separate intellects and the al-umūr al-āmma (general concepts/princeples that are attached to existence). It is seen that Shirwānī determined al-umūr al-āmma with the concepts of existence-essence, cause-effect, unity-multiplicity, createdness-eternity and necessity-contingency, and he discussed each of them in the context of their relationship with Necessary Being. Muḥammad Emin Shirwānī's reference to the essence of Necessary Being as “the truth of existence” (ḥaqīqa al-wujūd) in metaphysical matters and his examination of all other matters of metaphysics in the context of the truth of existence is a matter that reveals his originality.
Islamic Philosophy Muḥammad Emin Shirwānī Ottoman Philosophy Metaphysic Necessary Being The Truth of Existence al-Umūr al-ʽĀmma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Felsefesi, 17. Yüzyıl Felsefesi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 22 |