Bu makalede Zeki Demirkubuz’un Fyodor Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar romanından serbest şekilde uyarladığı Yeraltı (2012) filmi Karl Jaspers’in varoluşsal iletişim anlayışı bağlamında ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı Jaspers’in varoluşsal iletişim anlayışını film analizi aracılığıyla örneklendirmektir. Bu bağlamda Yeraltı filmi ve özellikle filmin birkaç sahnesi analiz edilerek Jaspers’in varoluşsal iletişim anlayışının gündelik yaşamdaki karşılığı örneklendirilmeye ve somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda filmin başkahramanı olan Muharrem karakterinin varoluşsal iletişimden yoksun olmasının onun varoluş sancıları yaşamasına neden olduğu iddia edilmektedir. Bununla birlikte Muharrem’in durumu günümüz insanının yalnızlık ve iletişim sorununun önemli bir örneği olarak değerlendirilmektedir. Günümüzde birçok insanın yaşamı Muharrem’in yaşamına benzer şekilde Jaspers’in sosyolojik iletişim türleri olarak adlandırdığı var-olmanın iletişimi, genel bilincin iletişimi ve tinin iletişimi tarafından kuşatılmış bir haldedir. Bu durumun sonunda ise insanlar varoluş sancılarının, bunalımların ve kalabalık yalnızlıkların esirine dönüşmektedir. Buradan hareketle makalede, Muharrem karakteri üzerinden günümüz insanının yalnızlık ve iletişim sorununa Jaspers’in varoluşsal iletişim anlayışı teorik bir çözüm önerisi olarak sunulmaktadır.
In this article, Zeki Demirkubuz’s film Underground, freely adapted from Fyodor Dostoyevsky’s novel Notes from Underground (2012), is discussed in the context of Karl Jaspers’ understanding of existential communication. The aim of this study is to exemplify Jaspers’ understanding of existential communication through film analysis. In this context, the film Underground and especially a few scenes from the film were analyzed to exemplify and concretize the daily life equivalent of Jaspers’ understanding of existential communication. In this regard, it is claimed that the lack of existential communication of the film’s protagonist, Muharrem, causes him to experience existential pain. However, Muharrem’s situation is considered as an important example of today’s people’s loneliness and communication problems. Today, many people’s lives, similar to Muharrem’s life, are surrounded by what Jaspers calls sociological types of communication: communication of Dasein, communication of general consciousness and communication of the spirit. At the end of this situation, people become prisoners of existential pains, depression and crowded loneliness. From this point of view, Jaspers’ existential communication approach is presented as a theoretical solution to the loneliness and communication problems of today’s people through the character of Muharrem.
Jaspers Underground Existential Communication Dasein Existenz
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | 20. Yüzyıl Felsefesi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Nisan 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 23 |