Gelecekte sürdürülebilir toplumların var olabilmesi için günümüz eğitim sisteminin sürdürülebilirlik açısından ele alınması oldukça önemlidir. Bu sebeple sosyal bilgiler dersi bireyler için sürdürülebilir kalkınma (SKA) bilinci oluşturmada önemli bir role sahiptir. Bu araştırmada 2010-2024 yılları arasında Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında sürdürülebilir kalkınma konulu 19 lisansüstü araştırmanın SKA hedefleri ve boyutları açısından nasıl ele alındığı sistematik bir biçimde analiz edilmiştir. Araştırma kapsamındaki 19 lisansüstü çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olan içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; araştırma konularının sürdürülebilir çevre odaklı ve SKA’ya yönelik algı değer tutum ve inançlar odaklı olduğu görülmüştür. Sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında sürdürülebilir kalkınma içeriği bulunmasına rağmen yeterli bulunmamaktadır. Öğretmen ve öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma farkındalıkları yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Sürdürülebilir kalkınma eğitiminin öğrencilere deneyimler yolu ile öğretilmesi daha etkili olmaktadır. Sosyal bilgiler öğretmenlerinin SKA’nın öğretiminde sosyal bilgiler dersini işlevsel bir rolde gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. SKA boyutlarından çevresel ve sosyal boyutun ekonomi boyutuna göre daha ön planda olduğu söylenebilir. SKA hedeflerinden “SK 12 Sorumlu Üretim ve Tüketim” ve “SK 13 İklim Eylemi” ‘nin araştırmalarla yüksek ilişkisi göze çarpmaktadır. Araştırma bulguları değerlendirildiğinde sosyal bilgiler eğitiminde sürdürülebilir kalkınmanın yeterli olmadığı görülmüştür. Bunun için ders kitaplarının sürdürülebilir kalkınma açısından yeniden ele alınması ve sosyal bilgiler derslerinde öğrencilerin deneyimler yoluyla sürdürülebilirlik bilinci kazanması için yeni düzenlemeler yapılması gerekmektedir.
In order to ensure the existence of sustainable societies in the future, it is essential to address today’s education systems from a sustainability perspective. In this context, the social studies course plays a critical role in fostering individuals’ awareness of sustainable development. This study systematically analyzes how 19 postgraduate theses, written between 2010 and 2024 in the field of social studies education in Türkiye, address the Sustainable Development Goals (SDGs) and their dimensions. The research employs document analysis, a qualitative research method. The findings indicate that most studies focus on environmental sustainability and on perceptions, values, attitudes, and beliefs regarding the SDGs. Although the concept of sustainable development is included in the social studies curriculum and textbooks, it is found to be insufficient in scope and depth. Teacher candidates and in-service teachers demonstrate a high level of awareness of sustainable development. Moreover, teaching sustainability through experiential learning proves to be more effective for students. Social studies teachers regard the course as a functional tool for delivering SDG-related content. Among the dimensions of sustainability, the environmental and social aspects are more emphasized than the economic one. Notably, SDG 12 (Responsible Consumption and Production) and SDG 13 (Climate Action) show strong associations with the analyzed studies. The results reveal that sustainable development is not yet adequately addressed in social studies education. Therefore, textbooks should be revised in terms of sustainability content, and instructional practices should be restructured to enable students to gain sustainability awareness through experiential learning.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Temel Eğitim (Diğer), Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 29 |