Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 3, 39 - 52, 15.07.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı,
2009-2019 yılları arasında Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında yürütülen
lisansüstü tezleri yıllara, tez türüne, enstitü türüne, üniversiteye, hedef
kitleye, yönteme, tez konularına göre sınıflandırma yaparak değerlendirmektir. Araştırma
desen olarak tarama modelinde nitel yöntem kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada
YÖK’ün ulusal veri tabanı kullanılarak ulaşılan 55 lisansüstü tez belirlenen
temalar içerisinde doküman analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmanın
verileri ilgili temalar altında spss programı kullanılarak kodlanmıştır.
Kodlama sonucunda ulaşılan sonuçlar yüzde ve frekans olarak tablolar halinde
ifade edilmiştir. Buna göre, Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında, eğitim bilimleri
enstitüsünde çok sayıda lisansüstü tezin yürütüldüğü, en çok tez çalışmasının
Gazi Üniversitesinde üretildiği, yapılan çalışmalarda hedef kitle olarak en çok
yabancı uyruklu öğrencilerin ve Türkçe öğretim setlerinin seçildiği, alanda en
çok çalışılan konunun Yabancılara Türkçe Öğretimi setleri üzerine olduğu, çalışmaların
ağırlıklı olarak nitel yöntem ile yapıldığı, doktora tezlerinin konu olarak
yüksek lisans tezlerine göre sınırlı ve az sayıda olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlardan hareketle alan uzmanlarına,
araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu Bildirisi. Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü, Lefkoşa.
  • Arslan, N (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarında söz varlığı unsurlarının incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1, 19-30.
  • Bayraktar, N. (2003). Yabancılara Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi. Dil Dergisi. 119: 58-71.
  • Biçer, N. (2012). Hunlardan günümüze yabancılara Türkçe öğretimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(4), 107-133.
  • Biçer, N. (2017). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında yayınlanan makaleler üzerine bir analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 237-245.
  • Bölükbaş, F. (2004). Yansıtıcı öğretim ile yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Dil Dergisi, (126), 19-28.
  • Büyükaslan, A. (2007). Yabancı dil Türkçenin öğretilmesinde yeni yöntemler: Bilişim uygulamaları, çözüm önerileri. Department D‟etudes Turques Turcologue u-strasbourg, Strasbourg.
  • Büyükikiz, K. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler üzerine bir inceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(25), 203-213.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • Çevirme, H., & Koçak, S. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde 2015-2017 yılları arasında yapılan akademik makalelerdeki eğilimler.
  • Demircan, Ö. (1982). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ve bir kaynakça denemesi: Yabancı dil öğretim sorunları, gözlemler, öneriler, s. 115-125, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Durmuş, M., Okur., A. (2018). Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ercan, A. N. (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenler açısından analizi. 19-21 Haziran, 7. Uluslararası Türkçenin Eğitimi Öğretimi Kurultayı, 2-12.
  • Erdem, İ. (2009). Yabancılara Türkçe öğretimiyle ilgili bir kaynakça denemesi. Turkish Studies, 4(3), 888-937.
  • Gülay, N. (1988). Yabancılara Türkçe öğretiminin politik önemi. Dünyada Türkçe Öğretimi Dergisi, AÜ. TÖMER Yayınları, 34-36.
  • Göçer, A. & Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış, Electronic Turkish Studies, 6(3).
  • Göçer, A., Tabak, G. ve Coşkun, A. (2012). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi kaynakçası. Tübar, 32, 73-126.
  • Hengirmen, M. (1993). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. Dil Dergisi, 10, 5-9.
  • Kahriman, R., Dağtaş, A., Çapoğlu, E., & Ateşal, Z. (2013). Yabancılara Türkçe öğretimi kaynakçası. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 80-132.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mert, O. (2002). Türkçe'nin eğitim ve öğretimi üzerine bir bibliyografya denemesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 349-381.
  • Türkben, T. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2464-2479.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ebru Ergül 0000-0002-0298-7035

Melis Mutlu 0000-0002-6633-3428

Büşra Usta Bu kişi benim 0000-0003-3652-1118

Ceylan Çelebi Bu kişi benim 0000-0002-5835-9492

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ergül, E., Mutlu, M., Usta, B., Çelebi, C. (2019). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretimi Alanında Hazırlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Meta-Analiz Çalışması. Temel Eğitim, 1(3), 39-52.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions