This study investigates the effect of peritextual reading on the reading comprehension skills of students whose first language is not Turkish. research was conducted with 40 second-grade students from Diyadin, Ağrı. These students were divided into two groups: 20 students in the experimental group and 20 students in the control group. A quantitative research method was used, employing a pre-test and post-test control group quasi-experimental design.
Data were collected through reading comprehension tests at the end of the students' reading books and analyzed using SPSS software. The analysis revealed a significant improvement in the reading comprehension skills of the students in the experimental group after the peritextual reading activities. The mean post-test score of the experimental group showed a notable increase compared to the control group's post-test score. Mann-Whitney U test results indicated a statistically significant difference in favor of the experimental group (p < .01). Furthermore, the effect size was calculated as d = .88, indicating a strong effect of peritextual reading on the reading comprehension skills of students whose first language is not Turkish. Additionally, the average words read per minute by the students in the experimental group increased from 71.75 to 95.85 after the peritextual reading practice.
In conclusion, this study demonstrates that peritextual reading activities are effective in enhancing the reading comprehension skills of students whose first language is not Turkish. Therefore, it is recommended that teachers incorporate this method more frequently in their classrooms.
Peristextual reading Turkish language teaching extensive reading reading skills reading comprehension second language
Bu çalışma, peritekstual okumanın, ana dili Türkçe olmayan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisini araştırmaktadır. Araştırma, Ağrı'nın Diyadin ilçesindeki ikinci sınıf öğrencileri arasında yapılmış ve 40 öğrenci seçilmiştir. Öğrenciler, 20 kişilik deney grubu ve 20 kişilik kontrol grubu olarak iki gruba ayrılmıştır. Araştırma, nicel yöntemle, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel bir tasarım kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Veriler, öğrencilerin okuma kitaplarındaki okuduğunu anlama testleri aracılığıyla toplanmış ve SPSS programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, deney grubundaki öğrencilerin peritekstual okuma faaliyetleri sonrasında okuduğunu anlama becerilerinde önemli bir artış gözlemlenmiştir. Deney grubunun son test puan ortalaması, kontrol grubunun son test ortalamasına göre belirgin bir fark göstermektedir. Mann Whitney U testi sonuçlarına göre, deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p<.01) saptanmıştır. Ayrıca etki büyüklüğü d=.88 olarak hesaplanmış olup, bu da peritekstual okumanın ana dili Türkçe olmayan öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerinde güçlü bir etkisi olduğunu ortaya koymaktadır. Deney grubundaki öğrencilerin dakikada okudukları kelime sayısı başlangıçta 71,75 iken, peritekstual okuma uygulaması sonrasında 95,85’e yükselmiştir.
Sonuç olarak, bu çalışma, peritekstual okuma yöntemlerinin, ana dili Türkçe olmayan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini artırmada etkili olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, öğretmenlerin bu tekniği sınıflarında daha yaygın bir şekilde kullanmaları önerilmektedir.
Peristekstual okuma Türkçe öğretimi etraflı okuma okuma becerisi okuma-anlama ikinci dil
Etik Kurul İzin Bilgisi: Bu çalışma Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu’nun 30/11/2023 tarihli 288 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür. Yazar Çıkar Çatışması Bilgisi: u araştırma için herhangi bir çıkar çatışması bulunmamaktadır. Yazar Katkısı: Makale yazarlarının çalışmada katkısı eşit orandadır. Katılım Onayı: Ebeveynlerden ve çocuklardan yazılı ve sözlü onay alınmıştır. Yayın Onayı: Bütün haklarımı temel eğitim dergisine devrettiğimi onaylarım. Makalede geçen ifade ve açıklamalar yazarlara aittir. Bilgilendirilmiş Onam: Tüm katılımcılardan bilgilendirilmiş onam alınmıştır. Tüm katılımcılar ve aileleri çalışmanın amacı, veri toplama araçları ve yöntemi hakkında bilgilendirilmiştir. Katılımcılardan ve ailelerinden hem yazılı hem de sözlü katılım onayı alınmıştır. Tüm katılımcılar gönüllülük esasına göre çalışmaya dahil edilmiştir. Katılımcılar ve aileleri istedikleri zaman çalışmadan ayrılabileceklerinin farkındadır. Başvuru ve veri toplama süreci boyunca katılımcıların mahremiyetini ihlal edecek hiçbir davranış veya sözlü eylemde bulunulmamıştır. Veri işleme sırasında katılımcıların kimlikleri tamamen anonim tutulmuş ve katılımcıların mahremiyeti dikkate alınmıştır. Finansman: Bu çalışmanın yürütülmesinde herhangi bir kurum veya kuruluştan fon kullanılmadı.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sınıf Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 2 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 26 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 5 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 29 |