Analysis to understand and evaluate scientific production on a topic or research area is often done using bibliographic data. This article aims, to examine and bibliometrically analyze the graduate theses related to religious education available on the National Thesis Center database of the Council of Higher Education in Turkey based on various parameters such as program type, university, institute, academic discipline, year of publication, research method, research areas, page count, advisor’s academic title, language, and gender of the researcher. The research employed a qualitative method supported by quantitative data. The study, identifies a total of 658 graduate theses, comprising 518 are master's and 140 doctoral theses. It is seen that these studies were completed between 1986-2024. The findings reveal that the majority of studies were master’s theses, with Marmara University and the Institute of Social Sciences being the most prominent institutions. The dominant academic discipline was the Department of Philosophy and Religious Sciences. The peak years for thesis production are 2019 for master’s and 2022 for doctoral theses. In terms of methodology, qualitative research was predominantly used. The thematic analysis showed that master’s thesis frequently focused on the philosophy of religious education, while doctoral dissertations emphasized educational practices in religious education. Turkish was the primary language of composition, and gender analysis indicated a higher representation of female researchers at the master’s level and male researchers at the doctoral level. Most advisors held the title of ‘Professor Doctor’. The results also indicate a quantitative and qualitative increase in graduate-level resesarch on religious education over time. In light of these results, it can be stated that various issues require in-depth investigation, including the relatively low number of doctoral studies, the need for the balance of methodological diversity, increased attention to the historical dimension of religious education, the expansion of academic staff in the field, and the promotion of foreign-language and interdisiplinary theses.
Religious Education Graduate Thesis Bibliometric Analysis Master Thesis Doctoral Dissertation
Bir konu veya araştırma alanı hakkındaki bilimsel üretimi anlamak ve değerlendirmek amacıyla yapılan analizler, ekseriyetle bibliyografik verileri kullanarak yapılmaktadır. Bu makalede, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi web sitesinde yer alan din eğitimi başlıklı lisansüstü tezlerin; program türü, üniversite, enstitü, ana bilim dalı, yıl, yöntem, araştırma alanları, sayfa sayısı, danışman ünvanı, dil, cinsiyet gibi parametreler açısından incelenmesi ve bibliyometrik analizi amaçlanmıştır. Konunun güncel verileri ihtiva etmesi alan açısından önem arz etmektedir. Araştırma, nicel destekli nitel yöntemle yapılmıştır. Çalışmada, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi veri tabanında 658 lisansüstü tezin yer aldığı tespit edilmiştir. Bunların 518’i yüksek lisans, 140’ı doktora tezidir. Bu çalışmaların 1986-2024 yılları arasında tamamlandığı görülmektedir. Araştırma neticesinde din eğitimi başlıklı lisansüstü çalışmalarda program türü değişkenine göre “yüksek lisans”; üniversite değişkenine göre “Marmara Üniversitesi”; enstitü değişkenine göre “Sosyal Bilimler Enstitüsü”, ana bilim dalı değişkenine göre “Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı”; yıl değişkenine göre yüksek lisansta “2019”, doktorada “2022”; yöntem değişkenine göre “nitel”; araştırma alanı değişkenine göre yüksek lisansta “din eğitimi felsefesi”, doktorada “din eğitimi uygulamaları”; dil değişkenine göre “Türkçe”; cinsiyet değişkenine göre yüksek lisansta “kadınlar” doktorada “erkekler”; danışman ünvanı değişkenine göre “Prof. Dr.” kategorisi ön plana çıkmaktadır. Bunun yanı sıra, yıllar geçtikçe din eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların nicelik ve nitelik olarak arttığı gözlemlenmiştir. Elde edilen sonuç ışığında din eğitimi sahasında daha nitelikli araştırmalar yapılabilmesi için çeşitli hususların derinlemesine araştırılması gerektiğini ifade etmek mümkündür. Bu hususlar; doktora çalışmalarının yüksek lisansa göre oldukça az olmasının sebepleri üzerine araştırma yapılması, lisansüstü çalışmalarda yöntem çeşitliliğinde dengenin sağlanması, araştırma alanı olarak din eğitimi tarihi ile ilgili çalışmaların niceliğinin artırılması, din eğitimi akademisyen sayısının artırılması, yabancı dilde hazırlanmış lisansüstü araştırma sayısının artırılması ve disiplinler arası akademik çalışmaların çoğaltılmasının önem arz ettiğini göstermektedir.
Din Eğitimi Lisansüstü Tez Bibliyometrik Analiz Yüksek Lisans Doktora
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 8 |
Tetkik, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
SHERPA ROMEO | Open Citations I4OC | LOCKSS | CLOCKSS | DOAJ | Crossref Üstveri Raporu | DOI | OAI | Open Policy Finder