Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bibliometric Analysis of Graduate Theses Titled Religious Education Completed 1986-2024 in Turkey

Yıl 2025, Sayı: 8, 201 - 231, 30.09.2025

Öz

Analysis to understand and evaluate scientific production on a topic or research area is often done using bibliographic data. This article aims, to examine and bibliometrically analyze the graduate theses related to religious education available on the National Thesis Center database of the Council of Higher Education in Turkey based on various parameters such as program type, university, institute, academic discipline, year of publication, research method, research areas, page count, advisor’s academic title, language, and gender of the researcher. The research employed a qualitative method supported by quantitative data. The study, identifies a total of 658 graduate theses, comprising 518 are master's and 140 doctoral theses. It is seen that these studies were completed between 1986-2024. The findings reveal that the majority of studies were master’s theses, with Marmara University and the Institute of Social Sciences being the most prominent institutions. The dominant academic discipline was the Department of Philosophy and Religious Sciences. The peak years for thesis production are 2019 for master’s and 2022 for doctoral theses. In terms of methodology, qualitative research was predominantly used. The thematic analysis showed that master’s thesis frequently focused on the philosophy of religious education, while doctoral dissertations emphasized educational practices in religious education. Turkish was the primary language of composition, and gender analysis indicated a higher representation of female researchers at the master’s level and male researchers at the doctoral level. Most advisors held the title of ‘Professor Doctor’. The results also indicate a quantitative and qualitative increase in graduate-level resesarch on religious education over time. In light of these results, it can be stated that various issues require in-depth investigation, including the relatively low number of doctoral studies, the need for the balance of methodological diversity, increased attention to the historical dimension of religious education, the expansion of academic staff in the field, and the promotion of foreign-language and interdisiplinary theses.

Kaynakça

  • Acuner, Hacı Yusuf - Türkan, Musa. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanı’nda Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Konu Yönelimleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/43 (Nisan 2016), 1334-1343.
  • Akgün, Vahdettin. Sosyolojik Açıdan Din Eğitiminin Önemi ve Mecburi Din Öğretiminin Sebep-Sonuçları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 1990.
  • Aşgın, Halil İbrahim. Din ve Siyaset İlişkisi Bağlamında Millî Görüş Hareketi. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2018.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Y. “Din Eğitimi Bilimi’nin Türkiye’de Bağımsız Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuşu ve Gelişimi”. Diyanet İlmi Dergi 30/3 (1994), 85-92.
  • Aybey, Salih. “Türkiye’deki Din Eğitimi Çalışmaları Bağlamında ‘Uluslararası Yüksek Din Öğretimi Kongresi’ (2017) Üzerine Bibliyometrik Analizler”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/10 (Haziran 2018), 415-430. https://doi.org/10.18498/amauifd.414054
  • Aydın Çakır, Aylin - Türkeş Kılıç, Selin. “Bilimsel Çalışmalarda Karma Yöntem Nasıl Kullanılır?” Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 42 (Şubat 2021), Ö1-Ö15. https://doi.org/10.30794/pausbed.802568
  • Azder, Zeynep. Cumhuriyet Halk Partisi’ndeki İdeolojik Dönüşümün Türkiye’de Din Eğitimine Yansıması (1945-1950). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Badagulova, Zhansaya. Religion, Religious Institutions and Religious Education in Kazakhstan. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Baltacı, Ali. “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?” Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/2 (Aralık 2019), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Baltacı, Ali. “Nitel Veri Analizi”. Bilimsel Araştırma Becerileri ve Araştırmada Güncel Desenler. ed. Abdulkadir Uzunöz. 71-102. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2021.
  • Baltacı, Ali. “Nitel Veri Toplama Araçları”. Bilimsel Araştırma Becerileri ve Araştırmada Güncel Desenler. 41-69. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2021.
  • Başkonak, Mustafa. Türkiye’deki Lise Mezunu İşitme Engellilerin Din Eğitiminde Karşılaştıkları Güçlüklerin Öğrenci ve Eğitimci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2016.
  • Bayburt Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Genel Bilgi”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://bayburt.edu.tr/tr/genel-bilgi-11
  • Bektaş, Yasin. Türkiye’de 2015-2023 Yılları Arasında Yapılmış Din Eğitimindeki Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Bilgin, Beyza. “Dua”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslâm İlimleri Enstitüsü Dergisi 2/2 (1975), 67-70.
  • Bilgin, Beyza. “İmam Hatip Lisesinde Uygulama Dersleri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21/1-4 (1976), 317-322.
  • Bilgin, Beyza. “İslâm’da Muhtesiplik ve Eğitim Yönünden Değeri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19/1-4 (1973), 117-121.
  • Bilgin, Beyza. “Liselerde Din Bilgisi Eğitiminin Bugünkü Durumu”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 273-289.
  • Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Hakkımızda”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lisansustu.ibu.edu.tr/tr/page/hakkimizda/17808
  • Bursa Uludağ Üniversitesi. “Bursa Uludağ Üniversitesi Hakkında”. 04 Kasım 2024. Erişim 04 Kasım 2024. https://www.uludag.edu.tr/konu/view/15/bursa-uludag-universitesi-hakkinda
  • Çanakçı, Ahmet Ali̇. “Türkiye’de Yapılan Din Eğitimi Başlıklı Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri Üzerine Bir Analiz (1986-2019)”. The Journal of Academic Social Science Studies 79 (2020), 277-306. https://doi.org/10.29228/JASSS.41972
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Kurumsal Bilgiler”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lee.comu.edu.tr/kalite-guvencesi/kurumsal-bilgiler-r65.html
  • Çoban, Ahmet. “Bilimsel Araştırma Yöntemleri ile İlgili Temel Kavramlar”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 1-28. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
  • Çoştu, Kamil. 1924-1949 Yılları Arasında Din Eğitimine Yönelik Yayınlanan Eserlerin Değerlendirilmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Çoştu, Kamil. 1924-1949 Yılları Arasında Din Eğitimine Yönelik Yayınlanan Eserlerin Değerlendirilmesi. Ankara: Gece Kitaplığı, 2018.
  • Çoştu, Yakup. “O.M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalında Tamamlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Araştırma”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22/22 (Mayıs 2006), 231-245.
  • Çubukçu, Zühal. “Bilimsel Araştırmalarda Temel Paradigmalar”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 29-45. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
  • Duman, Orhan. Web Of Science’ta Listelenen Kodlama Konulu Eğitim Araştırmalarının Vosvıewer İle Bibliyometrik Analizi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Eminoğlu, Selma. Din Eğitiminde Fen Bilimleri Kavram ve Konularının Kullanılması. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Erden, Mualla. Okul Öncesi Eğitime Temel Yaklaşımlar ve Din Eğitimi. Ankara: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Eroğlu, Seyide - Nacaroğlu, Oğuzhan. “Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik”. Nitel Araştırma Süreci ve Uygulamaları. ed. Oktay Bektaş - Tuğrul Gökmen Şahin. 317-338. Ankara: Asos Yayınları, 1. Basım, 2023.
  • Gül, Ali. “Türkiye’de Hazırlanan Kur’an-ı Kerim ve İlgili Konuları Esas Alan Din Eğitimi Tezlerinin Değerlendirilmesi”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2023), 722-737. https://doi.org/10.17859/pauifd.1397022
  • Gültekin, Mehmet vd. “Karma Araştırma Yöntemi”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel AraştırmaYöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 317-355. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2020.
  • Güneş, Adem. “Akademik Dergilerde Yayınlanan Din Eğitimi Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi (1925-2020)”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 12 (Aralık 2021), 199-222. https://doi.org/10.53112/tudear.980143
  • Güneş, Adem. “Türkiye’de İlahiyat Fakülteleri Tarafından Yayınlanan Dergilerde Yer Alan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Analiz”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 22/3 (Aralık 2018), 1537-1561.
  • Güneş, Adem. “Türkiye’de İlahiyat Fakültesi Dergileri Dışında Yayınlanan Dergilerde Yer Alan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Analiz”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 18/3 (Aralık 2018), 175-200.
  • Gürçel, Tuğba. Religious Education as an Indıcator of State-Religion Relations Within The Scope of Europeanization Theories: Case Studies of Turkey and Poland. Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2013.
  • Hendek, Abdurrahman. A Comparative Study of Religious Education in State Schools in England and Turkey: The Partnership between State and Religion, Laws regarding Religious Education and Religious Education Curricula. Londra: King’s College London, Yurtdışı Enstitü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Hendek, Abdurrahman. A Comparative Study of Religious Education Policy in Turkey and England. Oxford: University of Oxford, Yurtdışı Enstitü, Doktora Tezi, 2018.
  • Hitit Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Tarihçe”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lee.hitit.edu.tr/tr/detay/tarihce
  • Karadağ, Mecnun. Okul Öncesi Din Eğitiminde Kavram Öğretimi. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 14. Basım, 2005.
  • Kayar Arvasi, Zeynep. 4-6 Yaş Çocukların Din Eğitiminde Ailelerin Kullandıkları Kaynaklar Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ankara: Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi, İslami Araştırmalar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Kaymakcan, Recep - Ünsal, Bilal. “İlahiyat Fakülteleri Dergilerinde Yayımlanan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Değerlendirme”. Değerler Eğitimi Dergisi 2/6 (Nisan 2004), 51-76.
  • Kızılabdullah, Yıldız. “İlahiyat Fakültelerinin Kuruluşundan Bugüne Din Eğitimi Bilimi Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (Şubat 2009), 305-314.
  • Korkmaz, Mehmet. “Kur’an Kurslarını Konu Edinen Tezler Üzerine Bir İnceleme”. Değerler Eğitimi Dergisi 8/19 (Haziran 2010), 151-176.
  • Kozak, Metin. Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 3. Basım, 2017.
  • Köroğlu, Pakizeebru. Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Kur’an Merkezli Lisansüstü Çalışmaların Konu ve Yöntem Açısından Değerlendirilmesi. Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Kula, Mustafa Naci. Ergenlerde Kimlik Bunalımı ve Din Eğitiminin Etkisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1986.
  • Manisa Celal Bayar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Hakkımızda”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lee.mcbu.edu.tr/enstitu/enstitu-hakkimizda.61827.tr.html
  • Mukhsen, Fadiah. Early Childhood Islamic Religious Education in Indonesia: “The case of Raudhatul Athfal”. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Okumuşlar, Muhiddin. “Din Eğitimi’nin Biimselleşmesi/Neliği”. Din Eğitimi. ed. Recai Doğan - Remziye Ege. 59-84. Ankara: Grafiker Yayınları, 7. Basım, 2020.
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Hakkımızda”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lisansustu.omu.edu.tr/tr/enstitumuz/hakkimizda
  • Oturakdaş, Azize. Türkiye’de İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Programlarıyla Bağlantılı Yüksek Lisans Tezlerinin Konu ve Yöntem Açısından Değerlendirilmesi (2000-2021). Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Öcal, Mustafa. “Türkiye’de Din Eğitimi Tarihi Literatürü”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 6/12 (Eylül 2008), 399-430.
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Genel Bilgiler”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lisansustu.erdogan.edu.tr
  • Saçlı Uzunöz, Fatma. “Karma Desen”. Bilimsel Araştırma Becerileri ve Araştırmada Güncel Desenler. ed. Abdulkadir Uzunöz. 293-314. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2021.
  • Sezen, Ayça Nur. Web Of Science Veri Tabanında Bilgi Okuryazarlığı Konulu Yayınların Bibliyometrik Analizi. Çankırı: Çankırı Karatekin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Sözer, Yusuf - Aydın, Mehmet. “Nitel Veri Toplama Teknikleri ve Nitel Veri Analiz Süreci”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 250-283. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2020.
  • Şahin, Gülsüm. Din Eğitiminde Dijital Materyal Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi (İmam Hatip Lisesi Örneği). Muş: Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Şenol, Şanslı. Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 1. Basım, 2012.
  • T.C. Mardin Artuklu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Tarihçe”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://www.artuklu.edu.tr
  • Teker, Soner. Korunmaya ve Bakıma Muhtaç Çocukların Din Eğitimi ve Manevi Bakım Hizmetleri. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Torun, Tuğba. Türk Aydınlarının Dine ve Din Eğitimine Bakışları (Türk Basınında Din-Ahlak Öğretimi Ve İmam Hatip Liseleri İle İlgili Yazılanlar 1997-2000). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Tosun, Cemal. “Bir Anabilim Dalı Olarak Türkiye’de Din Eğitiminin Doğuşu, Gelişmesi ve Alanına Katkıları”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (Şubat 2009), 293-303.
  • Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2. Basım, 2002.
  • Türkan, Musa. Türkiye’de Din Eğitimi Alanı’nda Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İçerik ve Yöntem Açısından İncelenmesi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
  • Uğurlu, Zeynep. “2015-2021 Yılları Arasında Din Eğitimi Alanına Dair Lisansüstü Tezleri Üzerine Bir Analiz”. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 12/2 (Ağustos 2022), 1319-1338. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1108701
  • Yorulmaz, Ayşe. Din Eğitiminde İnsan Fenomenine Teolojik Antropolojik Yaklaşım. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2022.
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Öneri Dergisi 12/46 (Ağustos 2016), 41-62. https://doi.org/10.14783/od.v12i46.1000010003
  • YÖK. “Ulusal Tez Merkezi”. Kurumsal Web Sitesi. 15 Ekim 2024. Erişim 15 Ekim 2024. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Zan, Burcu Umut. Türkiye’ de Bilim Dallarında Karşılaştırmalı Bibliyometrik Analiz Çalışması. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2012.

Türkiye’de 1986-2024 Yıllarında Tamamlanan Din Eğitimi Başlıklı Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi

Yıl 2025, Sayı: 8, 201 - 231, 30.09.2025

Öz

Bir konu veya araştırma alanı hakkındaki bilimsel üretimi anlamak ve değerlendirmek amacıyla yapılan analizler, ekseriyetle bibliyografik verileri kullanarak yapılmaktadır. Bu makalede, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi web sitesinde yer alan din eğitimi başlıklı lisansüstü tezlerin; program türü, üniversite, enstitü, ana bilim dalı, yıl, yöntem, araştırma alanları, sayfa sayısı, danışman ünvanı, dil, cinsiyet gibi parametreler açısından incelenmesi ve bibliyometrik analizi amaçlanmıştır. Konunun güncel verileri ihtiva etmesi alan açısından önem arz etmektedir. Araştırma, nicel destekli nitel yöntemle yapılmıştır. Çalışmada, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi veri tabanında 658 lisansüstü tezin yer aldığı tespit edilmiştir. Bunların 518’i yüksek lisans, 140’ı doktora tezidir. Bu çalışmaların 1986-2024 yılları arasında tamamlandığı görülmektedir. Araştırma neticesinde din eğitimi başlıklı lisansüstü çalışmalarda program türü değişkenine göre “yüksek lisans”; üniversite değişkenine göre “Marmara Üniversitesi”; enstitü değişkenine göre “Sosyal Bilimler Enstitüsü”, ana bilim dalı değişkenine göre “Felsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı”; yıl değişkenine göre yüksek lisansta “2019”, doktorada “2022”; yöntem değişkenine göre “nitel”; araştırma alanı değişkenine göre yüksek lisansta “din eğitimi felsefesi”, doktorada “din eğitimi uygulamaları”; dil değişkenine göre “Türkçe”; cinsiyet değişkenine göre yüksek lisansta “kadınlar” doktorada “erkekler”; danışman ünvanı değişkenine göre “Prof. Dr.” kategorisi ön plana çıkmaktadır. Bunun yanı sıra, yıllar geçtikçe din eğitimi ile ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların nicelik ve nitelik olarak arttığı gözlemlenmiştir. Elde edilen sonuç ışığında din eğitimi sahasında daha nitelikli araştırmalar yapılabilmesi için çeşitli hususların derinlemesine araştırılması gerektiğini ifade etmek mümkündür. Bu hususlar; doktora çalışmalarının yüksek lisansa göre oldukça az olmasının sebepleri üzerine araştırma yapılması, lisansüstü çalışmalarda yöntem çeşitliliğinde dengenin sağlanması, araştırma alanı olarak din eğitimi tarihi ile ilgili çalışmaların niceliğinin artırılması, din eğitimi akademisyen sayısının artırılması, yabancı dilde hazırlanmış lisansüstü araştırma sayısının artırılması ve disiplinler arası akademik çalışmaların çoğaltılmasının önem arz ettiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Acuner, Hacı Yusuf - Türkan, Musa. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanı’nda Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Konu Yönelimleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/43 (Nisan 2016), 1334-1343.
  • Akgün, Vahdettin. Sosyolojik Açıdan Din Eğitiminin Önemi ve Mecburi Din Öğretiminin Sebep-Sonuçları Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 1990.
  • Aşgın, Halil İbrahim. Din ve Siyaset İlişkisi Bağlamında Millî Görüş Hareketi. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2018.
  • Aşıkoğlu, Nevzat Y. “Din Eğitimi Bilimi’nin Türkiye’de Bağımsız Bir Bilimsel Disiplin Olarak Doğuşu ve Gelişimi”. Diyanet İlmi Dergi 30/3 (1994), 85-92.
  • Aybey, Salih. “Türkiye’deki Din Eğitimi Çalışmaları Bağlamında ‘Uluslararası Yüksek Din Öğretimi Kongresi’ (2017) Üzerine Bibliyometrik Analizler”. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/10 (Haziran 2018), 415-430. https://doi.org/10.18498/amauifd.414054
  • Aydın Çakır, Aylin - Türkeş Kılıç, Selin. “Bilimsel Çalışmalarda Karma Yöntem Nasıl Kullanılır?” Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 42 (Şubat 2021), Ö1-Ö15. https://doi.org/10.30794/pausbed.802568
  • Azder, Zeynep. Cumhuriyet Halk Partisi’ndeki İdeolojik Dönüşümün Türkiye’de Din Eğitimine Yansıması (1945-1950). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Badagulova, Zhansaya. Religion, Religious Institutions and Religious Education in Kazakhstan. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Baltacı, Ali. “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?” Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/2 (Aralık 2019), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Baltacı, Ali. “Nitel Veri Analizi”. Bilimsel Araştırma Becerileri ve Araştırmada Güncel Desenler. ed. Abdulkadir Uzunöz. 71-102. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2021.
  • Baltacı, Ali. “Nitel Veri Toplama Araçları”. Bilimsel Araştırma Becerileri ve Araştırmada Güncel Desenler. 41-69. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2021.
  • Başkonak, Mustafa. Türkiye’deki Lise Mezunu İşitme Engellilerin Din Eğitiminde Karşılaştıkları Güçlüklerin Öğrenci ve Eğitimci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2016.
  • Bayburt Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Genel Bilgi”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://bayburt.edu.tr/tr/genel-bilgi-11
  • Bektaş, Yasin. Türkiye’de 2015-2023 Yılları Arasında Yapılmış Din Eğitimindeki Lisansüstü Çalışmaların İncelenmesi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Bilgin, Beyza. “Dua”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslâm İlimleri Enstitüsü Dergisi 2/2 (1975), 67-70.
  • Bilgin, Beyza. “İmam Hatip Lisesinde Uygulama Dersleri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21/1-4 (1976), 317-322.
  • Bilgin, Beyza. “İslâm’da Muhtesiplik ve Eğitim Yönünden Değeri”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19/1-4 (1973), 117-121.
  • Bilgin, Beyza. “Liselerde Din Bilgisi Eğitiminin Bugünkü Durumu”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 273-289.
  • Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Hakkımızda”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lisansustu.ibu.edu.tr/tr/page/hakkimizda/17808
  • Bursa Uludağ Üniversitesi. “Bursa Uludağ Üniversitesi Hakkında”. 04 Kasım 2024. Erişim 04 Kasım 2024. https://www.uludag.edu.tr/konu/view/15/bursa-uludag-universitesi-hakkinda
  • Çanakçı, Ahmet Ali̇. “Türkiye’de Yapılan Din Eğitimi Başlıklı Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri Üzerine Bir Analiz (1986-2019)”. The Journal of Academic Social Science Studies 79 (2020), 277-306. https://doi.org/10.29228/JASSS.41972
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Kurumsal Bilgiler”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lee.comu.edu.tr/kalite-guvencesi/kurumsal-bilgiler-r65.html
  • Çoban, Ahmet. “Bilimsel Araştırma Yöntemleri ile İlgili Temel Kavramlar”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 1-28. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
  • Çoştu, Kamil. 1924-1949 Yılları Arasında Din Eğitimine Yönelik Yayınlanan Eserlerin Değerlendirilmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Çoştu, Kamil. 1924-1949 Yılları Arasında Din Eğitimine Yönelik Yayınlanan Eserlerin Değerlendirilmesi. Ankara: Gece Kitaplığı, 2018.
  • Çoştu, Yakup. “O.M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalında Tamamlanmış Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Araştırma”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 22/22 (Mayıs 2006), 231-245.
  • Çubukçu, Zühal. “Bilimsel Araştırmalarda Temel Paradigmalar”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 29-45. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
  • Duman, Orhan. Web Of Science’ta Listelenen Kodlama Konulu Eğitim Araştırmalarının Vosvıewer İle Bibliyometrik Analizi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Eminoğlu, Selma. Din Eğitiminde Fen Bilimleri Kavram ve Konularının Kullanılması. Ağrı: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Erden, Mualla. Okul Öncesi Eğitime Temel Yaklaşımlar ve Din Eğitimi. Ankara: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2016.
  • Eroğlu, Seyide - Nacaroğlu, Oğuzhan. “Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenirlik”. Nitel Araştırma Süreci ve Uygulamaları. ed. Oktay Bektaş - Tuğrul Gökmen Şahin. 317-338. Ankara: Asos Yayınları, 1. Basım, 2023.
  • Gül, Ali. “Türkiye’de Hazırlanan Kur’an-ı Kerim ve İlgili Konuları Esas Alan Din Eğitimi Tezlerinin Değerlendirilmesi”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2023), 722-737. https://doi.org/10.17859/pauifd.1397022
  • Gültekin, Mehmet vd. “Karma Araştırma Yöntemi”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel AraştırmaYöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 317-355. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2020.
  • Güneş, Adem. “Akademik Dergilerde Yayınlanan Din Eğitimi Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi (1925-2020)”. Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 12 (Aralık 2021), 199-222. https://doi.org/10.53112/tudear.980143
  • Güneş, Adem. “Türkiye’de İlahiyat Fakülteleri Tarafından Yayınlanan Dergilerde Yer Alan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Analiz”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 22/3 (Aralık 2018), 1537-1561.
  • Güneş, Adem. “Türkiye’de İlahiyat Fakültesi Dergileri Dışında Yayınlanan Dergilerde Yer Alan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Analiz”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi 18/3 (Aralık 2018), 175-200.
  • Gürçel, Tuğba. Religious Education as an Indıcator of State-Religion Relations Within The Scope of Europeanization Theories: Case Studies of Turkey and Poland. Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2013.
  • Hendek, Abdurrahman. A Comparative Study of Religious Education in State Schools in England and Turkey: The Partnership between State and Religion, Laws regarding Religious Education and Religious Education Curricula. Londra: King’s College London, Yurtdışı Enstitü, Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Hendek, Abdurrahman. A Comparative Study of Religious Education Policy in Turkey and England. Oxford: University of Oxford, Yurtdışı Enstitü, Doktora Tezi, 2018.
  • Hitit Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Tarihçe”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lee.hitit.edu.tr/tr/detay/tarihce
  • Karadağ, Mecnun. Okul Öncesi Din Eğitiminde Kavram Öğretimi. Çorum: Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 14. Basım, 2005.
  • Kayar Arvasi, Zeynep. 4-6 Yaş Çocukların Din Eğitiminde Ailelerin Kullandıkları Kaynaklar Üzerine Nitel Bir Araştırma. Ankara: Ankara Sosyal Bilimler Üniversitesi, İslami Araştırmalar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Kaymakcan, Recep - Ünsal, Bilal. “İlahiyat Fakülteleri Dergilerinde Yayımlanan Din Eğitimi Konulu Makaleler Üzerine Bir Değerlendirme”. Değerler Eğitimi Dergisi 2/6 (Nisan 2004), 51-76.
  • Kızılabdullah, Yıldız. “İlahiyat Fakültelerinin Kuruluşundan Bugüne Din Eğitimi Bilimi Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (Şubat 2009), 305-314.
  • Korkmaz, Mehmet. “Kur’an Kurslarını Konu Edinen Tezler Üzerine Bir İnceleme”. Değerler Eğitimi Dergisi 8/19 (Haziran 2010), 151-176.
  • Kozak, Metin. Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık, 3. Basım, 2017.
  • Köroğlu, Pakizeebru. Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Kur’an Merkezli Lisansüstü Çalışmaların Konu ve Yöntem Açısından Değerlendirilmesi. Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Kula, Mustafa Naci. Ergenlerde Kimlik Bunalımı ve Din Eğitiminin Etkisi. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1986.
  • Manisa Celal Bayar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Hakkımızda”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lee.mcbu.edu.tr/enstitu/enstitu-hakkimizda.61827.tr.html
  • Mukhsen, Fadiah. Early Childhood Islamic Religious Education in Indonesia: “The case of Raudhatul Athfal”. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2022.
  • Okumuşlar, Muhiddin. “Din Eğitimi’nin Biimselleşmesi/Neliği”. Din Eğitimi. ed. Recai Doğan - Remziye Ege. 59-84. Ankara: Grafiker Yayınları, 7. Basım, 2020.
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Hakkımızda”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lisansustu.omu.edu.tr/tr/enstitumuz/hakkimizda
  • Oturakdaş, Azize. Türkiye’de İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Programlarıyla Bağlantılı Yüksek Lisans Tezlerinin Konu ve Yöntem Açısından Değerlendirilmesi (2000-2021). Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2023.
  • Öcal, Mustafa. “Türkiye’de Din Eğitimi Tarihi Literatürü”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 6/12 (Eylül 2008), 399-430.
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Genel Bilgiler”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://lisansustu.erdogan.edu.tr
  • Saçlı Uzunöz, Fatma. “Karma Desen”. Bilimsel Araştırma Becerileri ve Araştırmada Güncel Desenler. ed. Abdulkadir Uzunöz. 293-314. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2021.
  • Sezen, Ayça Nur. Web Of Science Veri Tabanında Bilgi Okuryazarlığı Konulu Yayınların Bibliyometrik Analizi. Çankırı: Çankırı Karatekin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Sözer, Yusuf - Aydın, Mehmet. “Nitel Veri Toplama Teknikleri ve Nitel Veri Analiz Süreci”. Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. ed. Behçet Oral - Ahmet Çoban. 250-283. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 1. Basım, 2020.
  • Şahin, Gülsüm. Din Eğitiminde Dijital Materyal Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Kalıcılığına Etkisi (İmam Hatip Lisesi Örneği). Muş: Muş Alparslan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2024.
  • Şenol, Şanslı. Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 1. Basım, 2012.
  • T.C. Mardin Artuklu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü. “Tarihçe”. 12 Kasım 2024. Erişim 12 Kasım 2024. https://www.artuklu.edu.tr
  • Teker, Soner. Korunmaya ve Bakıma Muhtaç Çocukların Din Eğitimi ve Manevi Bakım Hizmetleri. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2015.
  • Torun, Tuğba. Türk Aydınlarının Dine ve Din Eğitimine Bakışları (Türk Basınında Din-Ahlak Öğretimi Ve İmam Hatip Liseleri İle İlgili Yazılanlar 1997-2000). İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2003.
  • Tosun, Cemal. “Bir Anabilim Dalı Olarak Türkiye’de Din Eğitiminin Doğuşu, Gelişmesi ve Alanına Katkıları”. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi 2/1 (Şubat 2009), 293-303.
  • Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2. Basım, 2002.
  • Türkan, Musa. Türkiye’de Din Eğitimi Alanı’nda Yapılan Lisansüstü Çalışmaların İçerik ve Yöntem Açısından İncelenmesi. Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
  • Uğurlu, Zeynep. “2015-2021 Yılları Arasında Din Eğitimi Alanına Dair Lisansüstü Tezleri Üzerine Bir Analiz”. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 12/2 (Ağustos 2022), 1319-1338. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1108701
  • Yorulmaz, Ayşe. Din Eğitiminde İnsan Fenomenine Teolojik Antropolojik Yaklaşım. Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2022.
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Öneri Dergisi 12/46 (Ağustos 2016), 41-62. https://doi.org/10.14783/od.v12i46.1000010003
  • YÖK. “Ulusal Tez Merkezi”. Kurumsal Web Sitesi. 15 Ekim 2024. Erişim 15 Ekim 2024. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Zan, Burcu Umut. Türkiye’ de Bilim Dallarında Karşılaştırmalı Bibliyometrik Analiz Çalışması. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2012.
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Adnan Sevmezler 0009-0009-3607-7353

Kamil Çoştu 0000-0003-0467-7142

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2025
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 8

Kaynak Göster

ISNAD Sevmezler, Adnan - Çoştu, Kamil. “Türkiye’de 1986-2024 Yıllarında Tamamlanan Din Eğitimi Başlıklı Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. Tetkik 8 (Eylül2025), 201-231. https://doi.org//tetkik.1618994.