Filistin’in önemli şehirlerinden Askalân, Hz. Ömer’in hilâfeti döneminde 19/640 yılında İslâm topraklarına katılmış ve hicrî ilk asırlarda İslâm Devleti’nin sınır hattında stratejik bir merkez konumunda olmuştur. Sahâbe, tâbiîn ve daha sonraki tabakalardan bazı kimseler, Askalân’a gelerek murâbıtlık yapmıştır. Ayrıca önde gelen birçok muhaddis, hadis tahammül etmek için bu şehre rihle yapmıştır. Bu nedenle hadis ilmi bağlamında Askalân’ın rivayet tarihi açısından incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmada Hz. Peygamber ile sahâbe ve tâbiînden gelen rivayetleri nakleden Askalânlı râviler konu edilmektedir. Oysa Filistin’in Askalân şehrinden olan ya da burada ikamet eden râvilerin kimlikleri, güvenilirlik durumları ve hadis kitaplarındaki rivayet sayıları incelenmemiştir. Bu araştırmada Askalânlı râvilerin, hadis kitaplarındaki rivayetlerin senedlerinde aktif rol oynadığı ve bazı önemli muhaddislerin hocaları olarak eserlerinde yer aldığı iddia edilmektedir. Bu problemi çözümlemek için nitel araştırma yöntemlerinden doküman metodu kullanılarak hadis kitaplarında ve rical literatüründe tarama yapılarak Askalânlı râvilerin fihristi çıkarılmış; bu râvilerin biyografik bilgileri, rivayet sayıları ve durumları analiz edilmiştir. Askalânlı râvilere dair bir araştırmanın tespit edilememesi nedeniyle önemli bir boşluğu dolduracağı düşünülen makaledeki amaç, Askalân’ın hadis rivayetinde mühim bir yeri olduğunu belirlemektir. Çalışmada hicrî ilk beş asırda tasnif edilen temel hadis kaynakları esas alınmış; Askalânlı râvilerin biyografilerinde ise tabakât, terâcim, tarih, ensâb türü çeşitli kitaplara ve gerektiğinde başka eserlere de müracaat edilmiştir. Çalışmanın sonucunda şehre birkaç sahâbî ile tâbiîn râvinin geldiği ve onların da az sayıda hadis sahibi oldukları belirlenmiştir. Askalân’a gelme amaçlarının da hadis rivayet etmek yerine daha ziyade murâbıtlık yapmak olduğu görülmüştür. Şehrin hadis rivayet tarihinde aslen Askalânlı değil de Horasân, Hicâz gibi diğer bölgelerden gelerek Askalân’a yerleşen râvilerin daha fazla rol aldığı tespit edilmiştir. Aslen Askalânlı/Askalânî nisbeli râvilerin rivayetlerinin az ve cerh-ta‘dîl açısından eleştirildiği; memleketi farklı ama Askalân’da yaşayan râvilerin rivayetlerinin fazla ve çoğunlukla güvenilir kabul edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Hatta bazı rivayetlerde Askalânlı aile isnadlarının olduğu, aynı aileden hadis rivayet eden birden fazla kimsenin bulunduğu saptanmıştır.
Asqalān, one of the important cities of Palestine, was incorporated into the Islamic territories during the caliphate of ʿUmar in 19/640. In the early centuries of the Hijrī calendar, it served as a strategic frontier center of the Islamic State. Some of the Companions, Successors, and later generations came to Asqalān to establish a military presence. Additionally, many prominent hadīth scholars traveled to the city for the collection of hadīths. However, their identities, reliability assessments, and the frequency of transmitters originating from or residing in Asqalān have not been systematically examined. For this reason, examining Asqalān's role in the history of hadīth transmission is of great importance within the context of hadīth studies. This study investigates Asqalānian narrators in hadīth works who transmitted narrations from the Prophet Muhammad, his companions, and their followers. This research argues that narrators from Asqalān played an active role in the chains of transmission in canonical hadīth collections and were cited as teachers by prominent hadīth scholars. Employing a qualitative research method—specifically, the document method— the study surveys hadīth collections and biographical (rijāl) literature, resulting in the compilation of an index of narrators from Asqalān. Their biographical data, the quantity of their narrations, and their critical assessments were then analyzed. Since no prior research on Asqalānian narrators has been identified, this artcile seeks to fill an important gap by clarifying Asqalān’s role in hadīth transmission. The study relies on major hadīth sources compiled in the first five centuries of the Hijra; while also appealing to the biographical, historical, genealogical, and other relevant works where necessary. The findings demonstrate that a few Companions and their Successors resided in the city and transmitted only a small number of hadīths. It was also observed that their purpose in coming to Asqalān was not primarily to narrate hadīths but rather to engage in military service. The history of hadīth narration in Asqalan was shaped more significantly narrators who were not native to the city but who migrated there from regions such as Khorasān and Hijāz. In conclusion, the narrations of narrators native to Asqalān were few in number and criticized in terms of al-jarh wa al-ta'dīl, while the narrations of narrators who migrated to Asqalān were numerous and generally considered reliable. Notably, it has been determined that some isnads include Asqalān family chains, with multiple members of the same family transmitting hadīths.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 8 |
Tetkik, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
SHERPA ROMEO | Open Citations I4OC | LOCKSS | CLOCKSS | DOAJ | Crossref Üstveri Raporu | DOI | OAI | Open Policy Finder