This article identifies and analyzes Quranic recitations (qirā’āt) considered as “ghalat” and “khata” mistake by Ibn Mujāhid's (d. 324/936) in his work Kitāab al-Sab'a. The primary objective of this study is to reveal Ibn Mujāhid’s (d. 324/936) assessments of recitations and his approach toward these narrations given his, pioneering role in systematizing the science of Quranic recitation (ʿilm al-qirāʾāt). Within this framework, we aim to examine the nature of the recitations he labeled as “ghalat” in his work, their transmission chain isnād status, and justifications for the designation. Quranic recitations have been meticulously preserved, both literally and semantically, and transmitted to the present day through the companions. In this historicla trajectory Kitāb al-Seb'a, which changed the course of the science of recitation during this period, occupies a pivotal position, not only as one of the earlies surviving works that brings together the seven canonical recitations, but also a foundational source for many recitation works written after it. Ibn Mujāhid’s categorization of certain recitations as “ghalat” and “khata” in addition to his transmission of the narrations of the seven Imams makes a significant contribution to understanding the systematization of the science of discipline. In this context, this study aims to identify the recitations considered “ghalat” and “khata” in Ibn Mujāhid’s Kitāb al-Sab'a, and determine their number, sources, and transmission chains. The rationale for these recitations being considered “ghalat” is then analyzed, and Ibn Mujāhid’s distinction between errors related to transmission chains and those pertaining o word pronunciations is explored. A particular problem arises from the fact that ʿIbn Mujāhid occasionally applied the term “ghalat” to authentic recitations raising the question of whether the classification was directed at the chain of transmission or at the mode of pronounciation. As a result, findings indicate that Ibn Mujāhid’s employed the notion of not only for faulty attributions within isnad chains to the seven imams but also for what he regarded as incorrect pronunciations of words. However, his use of the term ghalat in reference to the pronunciation of a word sometimes led him to include authentic recitations within this scope. At the same time, the fact that he did not specify whether the word “ghalat” in the recitations he reported and labeled “ghalat” referred to the recitation itself or the pronunciation of the word left these views open to interpretation thereby becaminge a subject of later scrutiny. It also suggests that he may have avoided directly labeling recitations attributed to one of the seven recitation imams as "shaz" and softened his assessment with the term “ghalat” In this conclusion the number, sources, and attributions of the recitations mentioned in the work were determined, and the reasons for Ibn Mujāhid’s considering them as “ghalat” were subsequently revealed.
Bu makalede, İbn Mücâhid’in (öl. 324/936) Kitâbü’s-Seb‘a adlı eserinde galat ve hata olarak değerlendirilen kıraatler tespit ve tahlil edilmiştir. Çalışmanın temel amacı, kıraat ilminin sistemik bir hale gelmesinde öncü bir şahsiyet olan İbn Mücâhid’in eserinde kıraatlere yönelik değerlendirmelerini ve bu rivayetlere yaklaşımını ortaya koymaktır. Bu çerçevede, onun eserinde galat olarak nitelendirdiği kıraatlerin mahiyetini, isnad durumunu ve bu nitelemelerin gerekçelerini incelemek hedeflenmiştir. Kur’an kıraatleri hem lafzî hem de anlam yönü ile büyük bir titizlikle korunmuş ve sahabeler vasıtası ile günümüze kadar aktarılmıştır. Bu süreç içerisinde kıraat ilminin seyrini değiştiren Kitâbü’s-Seb‘a adlı eser, sadece yedi kıraati bir araya getiren ve günümüze ulaşan en eski eserlerden biri olması yönüyle değil, aynı zamanda kendisinden sonra yazılan birçok kıraat eserine kaynaklık etmesi açısından da oldukça önemlidir. İbn Mücâhid’in yedi imamın rivayetlerini aktarmasının yanı sıra bazı kıraatlere yönelik galat ve hata nitelemeleri sergilemiş olması, kıraat ilminin sistemleşmesi anlamında önemli bir katkı sunmaktadır. Bu bağlamda çalışma, İbn Mücâhid’in Kitâbü’s-Seb‘a adlı eserinde yer alan galat ve hata olarak değerlendirilen kıraatleri tespit etmeyi, bu kıraatlerin sayısını, kaynaklarını ve isnatlarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Ardından bu kıraatlerin hangi gerekçelerle galat kabul edildiği tahlil edilmiş, İbn Mücâhid’in değerlendirmelerinde kıraat silsileleri ile kelime telaffuzları arasında nasıl bir ayrım yaptığı sorgulanmıştır. Ayrıca, galat ifadesinin kimi zaman sahîh kıraatleri de içine alabilecek şekilde kullanılması bir problematik oluşturmuş ve bu rivayetlere karşı yapılan bu nitelemenin senede mi yoksa kelimenin okunuşuna mı ait olduğunu yapıldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak İbn Mücâhid, sadece kıraat silsilelerinde yedi imama yapılan hatalı atıfları değil, aynı zamanda kelimenin yanlış okunuşlarına dair ifadeleri de galat kavramı içerisinde değerlendirdiği görülmüştür. Ancak kelimenin okunuşuna ilişkin olarak galat ifadesini kullanması, kimi zaman sahîh kıraatleri de bu kapsama dahil etmesine neden olmuştur. Aynı zamanda nakletmiş olduğu ve galat olarak nitelendirmiş olduğu kıraat rivayetlerinde galatın kıraate mi yoksa kelimenin okunuşuna mı ait olduğunu belirtmemesi, bu görüşlerin yoruma açık kalmasına sebep olmuş ve sonraki dönemlerde inceleme konusu haline gelmiştir. Yedi kıraat imamından birine ait olan okuyuşlar için, bu kıraati doğrudan şâz olarak nitelemekten kaçınmış ve değerlendirmesini “galat” şeklinde yumuşatmış olabilir düşüncesi de akla gelmektedir. Bu bağlamda eserde bahsedilen bu kıraatlerin sayısı, kaynak ve isnatları tespit edilmiş, daha sonra bunların hangi gerekçeler ile galat olarak görüldüğü ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 8 |
Tetkik, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
SHERPA ROMEO | Open Citations I4OC | LOCKSS | CLOCKSS | DOAJ | Crossref Üstveri Raporu | DOI | OAI | Open Policy Finder