With the deepening of theological and political differences among the Islamic sects, the firāq literature formed an important corpus, aiming both to record sectarian views and to critique the rival factions. However, these works, particularly those written by Sunni authors, contained incomplete, misleading or distorted information about other sects, most notably the Mu’tazila, as a result of sectarian prejudice and the political influences of the period. This situation has also hindered an accurate understanding of the thought of Mu’tazilī theologian Hishām b. 'Amr al-Fuwatī. In this study, the views attributed to al-Hishām b. 'Amr al-Fuwatī are comparatively analyzed through both Sunnī firāq works -particularly those of Ash'arī, Baghdādī, Isfarāyīnī, Ibn Ḥazm, and Shahristānī- and Mu’tazilī sources, especially al-Hayyāt and al-Qā'bī. The reliability of firāq authors’ reports on al-Fuwatī is critically examined, and by taking into account the explanations of Mu’tazilī authors, the study discusses potential distortions in transmission, sectarian biases, and the impact of the political circumstances of the time. This method aims to develop a more equitable and accurate perspective on al-Fuwatī's intellectual world. This research concludes that Hishām b. 'Amr al-Fuwatī's views on issues such as the attribution of the name “Wakīl” to God, the indication of God's existence through accidents (a‘rād), and the nature of God’s eternal knowledge, were, in various ways, distorted or taken out of context by Sunnī Sunnī firāq authors. It is particularly evident that the accusations leveled against the Mu’tazila by Ibn al-Rāwandī - after his departure from the school- had a decisive impact on the firāq literature. This, in turn, has obscured not only of al-Fuwatī's personal views but also a proper understanding of Mu’tazilī theology in general. The study shows that the perception of the sect are shaped not only by scholarly concerns but also by historical and political conjunctures. It underscores the necessity of consulting noth only opponents’ sources on a sect but also the primary works of the given sect, in order to attain a sound comprehension of its intellectual legacy.
Kalām Mu’tazila al-Fuwatī Ibn al-Rāwandī Heresiographical (Firāq) Literature Comparative Method
Mezhepler arasındaki itikadî ve siyasî farklılıkların derinleşmesiyle birlikte fırak eserleri, hem mezhep görüşlerinin kayıt altına alınmasını hem de rakip fırkaların eleştirilmesini amaçlayan önemli bir külliyat oluşturmuştur. Ancak özellikle Sünnî müellifler tarafından telif edilen bu eserlerde, mezhep taassubu ve dönemin siyasî etkileri sonucu, başta Mu’tezile olmak üzere birçok fırka hakkında eksik, yanıltıcı veya çarpıtılmış bilgiler yer almıştır. Bu durum, Mu’tezile kelâmcılarından Hişâm b. Amr el-Fuvatî’nin düşüncelerinin de sağlıklı bir biçimde anlaşılmasını güçleştirmiştir. Bu çalışmada, Hişâm b. Amr el-Fuvatî’ye atfedilen görüşler Sünnî fırak eserleri (özellikle Eş’arî, Bağdâdî, İsferâyînî, İbn Hazm ve Şehristânî) ile Mu’tezilî kaynaklar (başta Hayyât ve Kâ’bî olmak üzere) mukayeseli bir şekilde analiz edilmiştir. Çalışmada, fırak yazarlarının Fuvatî’ye yönelik nakillerinin güvenilirliği sorgulanmış; Mu’tezilî müelliflerin açıklamaları dikkate alınarak aktarımlardaki muhtemel sapmalar, mezhepçi tutumlar ve dönemsel siyasî şartların etkisi tartışılmıştır. Bu yöntem, Fuvatî’nin fikir dünyasına daha adil ve sağlıklı bir bakış geliştirmeyi hedeflemiştir. Araştırma neticesinde, Hişâm b. Amr el-Fuvatî’nin Allah’a "Vekîl" denilmesi, arazların Allah’ın varlığına delalet etmesi ve Allah’ın ezelî bilgisi gibi konulardaki görüşlerinin, Sünnî fırak müellifleri tarafından çeşitli şekillerde bağlamından koparılarak aktarıldığı tespit edilmiştir. Özellikle İbnü’r-Râvendî’nin, Mu’tezile’den ayrıldıktan sonra mezhebe yönelik yönelttiği ithamların, fırak literatürü üzerinde belirleyici bir etki oluşturduğu anlaşılmaktadır. Bu durum, yalnızca Fuvatî’nin şahsî fikirlerinin değil, genel anlamda Mu’tezilî kelâmın da doğru anlaşılmasını engellemiştir. Çalışma, mezhep algısının salt ilmî kaygılarla değil, tarihî ve siyasî konjonktürün etkisiyle şekillendiğini göstermektedir. Bir mezhebin düşünsel mirasını sağlıklı biçimde kavrayabilmek için sadece muhalif kaynaklara değil, ilgili mezhebe ait birincil eserlere de başvurulması gerektiği vurgulanmaktadır.
Kelâm Mu’tezile Fuvatî İbnü’r-Râvendî Fırak Literatürü Mukayeseli Yaklaşım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kelam |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 8 |
Tetkik, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
SHERPA ROMEO | Open Citations I4OC | LOCKSS | CLOCKSS | DOAJ | Crossref Üstveri Raporu | DOI | OAI | Open Policy Finder