Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sünnet-Vahiy Bağlamında Namazın Kılınışı Hakkındaki Görüşlerin Değerlendirilmesi

Yıl 2022, , 33 - 71, 30.06.2022
https://doi.org/10.53352/tevilat.1102670

Öz

Sünnet-Vahiy Bağlamında Namazın Kılınışı Hakkındaki Görüşlerin Değerlendirilmesi •
İslam âlimleri, Hz. Peygamber’in sünnetinin bilgi kaynakları hakkında nübüvvet ve beşer ayrımındaki bazı iltibaslara dayanan farklı görüşler dile getirmişlerdir. Bu konuda dört ayrı anlayış oluşmuştur. Sünnetin tamamının vahye dayandığı görüşüne sahip bazı âlimler ve muhaddisler peygamberlerin rüya, ilham, kalplerine doğan bilginin gayrı metlûv vahiy ya da hikmet yani Kur’an dışında bir vahiy olduğu görüşünü benimsemiştir. Cumhur Âlimler, Hz. Peygamber’in Sünnetinin bilgi kaynağı olarak Kur’an, gayrı metlûv vahiy, beşerî tecrübe, haber, duyu organları ve nazarî görüşleri kabul etmişlerdir. Geleneği şekillendirmesi açısından Sünnet, Hz. Peygamber’in beşeri tecrübeyi vahiy kontrolünde kendi içtihadıyla yeniden düzenlemesidir. Hz. Peygamber’in Sünneti, illetlerin ve şartların dönüşümünü göz önünde bulundurmak suretiyle değişimin nüvelerini barındıran esas kaynaktır. Hz. Peygamber’in sünnetle dini hayata koyduğu formun bir tür vahiy ve şartlar değişse de değiştirilemez hükümler olduğu hususundaki kanaatlerinden dolayı hadisçiler, kimi düşünce gelenekleri tarafından tenkit edilmişlerdir. Araştırmada Hz. Peygamber’in namaz kılınışında sünnetinin kaynağı hakkındaki tartışmaları ve delilleri rivayet ilmi açısından değerlendirmeyi amaçlanmıştır. Vahyin tek ürününün Kur’an olduğunu kabul eden Hariciye fırkaları namaza dair uygulamalarda delil alınan hadisleri inkâr etmeleri sünnetin kaynağının ne olduğu tartışmasını gündeme getirmiştir. Nitekim namazın nasıl kılınacağına dair öğretinin Cebrail tarafından Hz. Peygamber’e talim edildiği görüşüne karşı çıkan söz konusu fırkalar, önceki şeriatlerde de benzer ibadet uygulamasının olduğunu gerekçe göstererek Hz. Peygamber’in namazın kılınışını Cebrail’in taliminden değil, önceki şeriatlerin uygulamalarından aldığı düşüncesiyle karşı argüman geliştirmişlerdir. Cebrail’in namazın kılınışıyla ilgili farklı zamanlarda Hz. Peygamber’le iletişim kurduğu göz önünde tutulduğunda namazın Kur’an’ın indirilişine uygun olarak tedricen talim edildiği söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: Hadis, Namaz, Sünnet, Vahiy, Eleştiri.

Teşekkür

Dergi editörlerine şimdinden teşekkür ederim. kolay gelsin. Vahiy sempozyumunda özeti sunulan tebliğin makale boyutu

Kaynakça

  • Abdürrezzâk es-San’ânî, Ebû Bekr Abdürrezzâk b. Hemmâm b. Nâfi‘. el-Musannef. thk. Habîburrahman el-A’zamî. Beyrut: el-Mektebetu’l-İslâmiyye, 1982. Duman, Zeki. Vahiy Gerçeği. Ankara: Fecr Yayınları, 1997.

Evaluation of Opinions on Performing Prayer in the Context of Sunnah-Revelation

Yıl 2022, , 33 - 71, 30.06.2022
https://doi.org/10.53352/tevilat.1102670

Öz

Evaluation of Opinions on Performing Prayer in the Context of Sunnah-Revelation
İslamic scholars have expressed different opinions about source’s Sunnah of the prophet, based on confusion of distinctıon between prophet and human. There are forth understanding in this respect. Some scholars and muhaddiths have had opinion entire the Sunnah being based on revaluatıons. Some scholars are of the opinion that the entire Sunnah is based on revelations. These scholars is named dreams’ prophet, inspirations’ prophet, and knowledge born to heart’s prophet as unread revelations. These scholars accepted that the prophet has been given wisdom outside the Quran. Public Scholars a accepted source’s Sunnah of the prophet, Quran, unread revelations outside Quran, human experience, news, sense of organs and theoretical views. Sunnah is the prophet reorganizations of human experiences under the revelations with his own ijtihad. The Sunnah of the Prophet is the main source that contains examples that gradually differentiate according to the change of reasons and conditions on earth. The Muhaddith were criticized by some intellectual schools because of their belief that the form that the Prophet put into religious life with the Sunnah is a kind of revelation and unchangeable provisions even if the conditions change. In this research, it is aimed to evaluate the arguments and evidences about the source of the Sunnah of the Prophet in prayer in terms of the science of narration. The denial of the hadiths, which were taken as evidence in the practices of prayer, of the Hariciye sects, which accepted that the only product of the revelation was the Qur'an, brought up the debate about the source of the Sunnah in the later periods. As a matter of fact, they objected to the view that the teaching on how to pray was taught to the Prophet by Gabriel and therefore it was a revelation outside the Qur'an. In the later period, some viewers developed a counter-argument with the idea that the Prophet received the prayer from the practices of the previous sharia’s, not from the instruction of Gabriel, citing that there was a similar practice of worship in the previous shari'ahs. Considering that it is fixed in the narrations that Gabriel communicated with the Prophet at different times regarding the performance of the prayer, it can be said that the prayer was gradually taught in accordance with the revelation of the Qur'an.
Keywords: Hadith, Prayer, Sunnah, Revelation, Criticism

Kaynakça

  • Abdürrezzâk es-San’ânî, Ebû Bekr Abdürrezzâk b. Hemmâm b. Nâfi‘. el-Musannef. thk. Habîburrahman el-A’zamî. Beyrut: el-Mektebetu’l-İslâmiyye, 1982. Duman, Zeki. Vahiy Gerçeği. Ankara: Fecr Yayınları, 1997.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Recep Tuzcu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

ISNAD Tuzcu, Recep. “Sünnet-Vahiy Bağlamında Namazın Kılınışı Hakkındaki Görüşlerin Değerlendirilmesi”. Tevilat 3/1 (Haziran 2022), 33-71. https://doi.org/10.53352/tevilat.1102670.