Globalization and rapidly increasing
technological developments have brought the insurance sector, which is the
service sector, to the center of the national economies. The level of
development of the country in insurance service is directly proportional to the
level of development of the economies of the country. However, the share of the
insurance sector in the financial markets in our country is quite low. The
development of the insurance sector in our country is growing due to the
development of our economy and the share of the economy is increasing.
In terms of enterprises, during the purchasing
behavior of consumers belonging to a religion, what attitude they are going to
adopt according to the religion and the risks that may arise during this
behavior should be known by the enterprises. Because the most important capital
for the enterprises is the customers. In today's intensely competitive
environment, knowing the attitudes of the customers towards the products
provides a competitive advantage and opens the way for making a profit for the
enterprise. The world's 1.6 billion Muslim population constitutes an important
market. In addition, considering the 95% Muslim population in our country, it
is important to examine consumer behavior in terms of religiosity. Therefore,
religious attitudes are a matter of priority for businesses and are not
neglected. When the subject of religiosity is examined in terms of marketing
literature, it is seen that there is an important sub-dimension of the culture
which affects the consumer behaviors and purchasing decisions as a natural
result.
Küreselleşme ve hızla artan teknolojik
gelişmeler hizmet sektörü olan sigortacılığı ülke ekonomilerinin merkezine
taşımıştır. Ülkenin sigorta hizmetindeki gelişmişlik düzeyi ülke ekonomilerinin
gelişmişlik düzeyi ile doğru orantılıdır. Bununla birlikte ülkemizde finans
piyasaları içerisinde sigortacılık sektörünün payı oldukça azdır. Ülkemizde
sigortacılık sektörünün gelişimi, ekonomimizin gelişimine bağlı olarak
büyümekte ve ekonomiden aldığı pay giderek artmaktadır.
İşletmeler açısından ise bir dine mensup
tüketicilerin satın alma davranışı esnasında, dinin gereği nasıl bir tutum
göstereceği ve bu davranış esnasında ortaya çıkabilecek riskler işletmeler
tarafından önceden bilinmelidir. Çünkü işletmeler için en önemli sermaye
müşterileridir. Günümüz yoğun rekabet ortamında müşterilerin, ürünlere karşı
tutumlarının bilinmesi rekabet avantajı sağlayarak işletme için kâr elde etme
yolunu açmaktadır. Dünyada 1.6 milyar Müslüman nüfusu önemli bir pazar
oluşturmaktadır. Bunun yanı sıra ülkemizde de %95 müslüman nüfusun olduğu göz
önüne alınınca, tüketici davranışlarının dindarlık açısından incelenmesi önem
arz etmektedir. Bu nedenle dini tutumlar işletmeler için öncelik gerektiren ve
göz ardı edilmeyen bir durumdur. Dindarlık konusu pazarlama literatürü
açısından incelendiğinde tüketici davranışlarına ve bunun doğal bir sonucu
olarak satın alma kararlarına etki eden kültürün önemli bir alt boyutu olduğu
görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |
The International New Issues in Social Sciences, is international, Scientific, peer-reviewed Journal.
Tini-SOS journal is to evaluate scientific articles in the field of social sciences, especially based on field studies structured in accordance with scientific criteria, and conducts studies to publish studies that provide appropriate measures.