Aim: Early diagnosis
of testicular cancer will reduce the adverse effects of the treatment process
reduce the cost of treatment and the need for surgical intervention, prevent
problems related to fertility, increase the quality of life, shorten the
healing time and may be prevent mortality in patients. It is important to
perform a self-testicular examination for the early diagnosis of testicular
cancer. This study was conducted to determine the status of self-testicular
examination of health-educated male students and the factors that affect them.
Material and Methods: This
descriptive study was completed with 107 male students studying at a
university's health education departments and voluntarily participating.
Numbers, percentages, averages, chi square and Spearsman's correlation tests
were used in the analysis of the data. The relevant institution and Ethics Committee
approvals and participants' informed consent were taken before the research.
Results: There is a
family history of cancer of 10.3% of the participants. 33.6% of the students
knew to do testicular self-examination and 21.5% of their had regular it. It
was determined that in the undregraduate and nursing education areas (82.6%)
were found to be significantly higher than those of the other departments at
the testicular self-examination levels and the most important reason for not
doing was the lack of information on this subject (51.4%).
Conclusion: It is
important be a role-model for the community of students who are candidates for
health professional that know how to do testicular self-examination and do it
regularly.
Amaç: Testis kanserinin erken teşhisi hastalarda
tedavi sürecinin olumsuz etkilerini, tedavi maliyetini ve cerrahi
müdahale gerekliliği azaltacak, doğurganlıkla
ilgili problemler önlenebilecek, yaşam kalitesi artacak, iyileşme süresi
kısalarak, mortalite önlenebilecektir. Testis kanserinin erken teşhisi için
kendi kendine testis muayenesi yapılması önemlidir. Bu çalışma, sağlık eğitimi
alan erkek öğrencilerin kendi kendine testis muayenesi yapma durumlarını ve etkileyen
faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntemler: Bu tanımlayıcı araştırma bir üniversitenin sağlık alanında eğitim
veren bölümlerinde okuyan ve gönüllü olarak katılan 107 erkek öğrenci ile
tamamlanmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalamalar, ki kare ve
Spearsman’s korelasyon testleri kullanılmıştır. Araştırma için ilgili kurum,
etik kurul ve öğrencilerin onamları alınmıştır.
Bulgular:
Öğrencilerin %10,3’ünün ailesinde kanser öyküsü bulunmaktadır. Öğrencilerin
%33.6’sı kendi kendine testis muayenesi yapmayı bilmekte ve %21,5’i düzenli yapmaktadır.
Lisans düzeyinde ve hemşirelik eğitimi alanların (%82,6) kendi kendine testis
muayenesi yapma düzeylerinin diğer bölümlerde eğitim alanlardan anlamlı şekilde
yüksek olduğu, muayene yapmamalarının en önemli nedeninin bu konuda
bilgilerinin olmaması (%51,4) olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Sağlık
profesyoneli olmaya aday olan bu öğrencilerin kendi kendine testis muayenesi
yapmayı bilmesi ve düzenli yapması topluma rol modeli olmaları açısından
önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Özgün Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2149-8296
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.