Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Motherhood In Socıal Medıa

Yıl 2022, Cilt: 16 Sayı: 1, 222 - 229, 20.03.2022
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.1004604

Öz

The values and judgments of the society in which the woman lives are effective factors in gaining the role of motherhood. Today, it is thought that the increasing use of social media with the development of technology may also be effective in gaining the role of motherhood. With this planned review, it is aimed to examine how motherhood is handled in social media and the effect of this situation on women's motherhood role. For the study planned as a compilation, "motherhood", "motherhood role", "social media", "motherhood in social media", "women in social media" and related words were found in electronic databases (PubMed, Science Direct, Web of Science, Cochrane and Mendeley). scanned. Although motherhood is generally handled with the "good mother" and "bad mother" dilemma in social media, motherhood is accepted as a sacred life event that all women want on these platforms. In the studies conducted, it has been concluded that mothers generally use social media to meet their social support needs, to be a good mother and to gain admiration, and that social media is an effective factor in gaining motherhood role and adaptation to motherhood. In addition, it has been stated in these studies that the use of social media puts pressure on women to be a better mother, and cases of neglect and abuse occur as a result of sharing photos and videos of the child. As a result, the use of social media is an effective factor in women's maternal role acquisition and adaptation to motherhood. The accuracy of the information shared on these platforms, which reach large audiences, must be questioned.

Kaynakça

  • 1. Günay G, Bener Ö. Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2011;15(3):157-71.
  • 2. Aktaş G. Günümüz toplumlarında anneliğin değişen biçimlerini sosyal medya kullanıcıları üzerinden değerlendirmek. Journal of Faculty of Letters. 2019;36(2): 253-71.
  • 3. Sever M. Kadınlık, annelik, gönüllü çocuksuzluk: Elisabeth Badinter’den kadınlık mı annelik mi?, Tina Miller’dan annelik duygusu: Mitler ve deneyimler ve Corinne Maier’den No Kid üzerinden bir karşılaştırmalı. Fe Dergisi. 2015;7(2):72-85.
  • 4. Ersoy AF. Sosyal medya kullanımının annelerin annelik rolü üzerindeki etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;6(81):14-20.
  • 5. Türk Dil Kurumu (TDK). Annelik nedir? Available from: https://sozluk.gov.tr/ Accessed: 1 April 2021
  • 6. Skelton KR, Evans R, LaChenaye J, Amsbary J, Wintage M, Talbott L. Exploring social media group use among breastfeeding mothers: Qualitative analysis. JMIR Pediatrics and Parenting. 2018;1(2):1-11.
  • 7. Hançer A. Toplumsal cinsiyet öznesi olarak kadının “annelik” kimliğine eleştirel bir bakış. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi 2018;1(2):177-202.
  • 8. Timurturkan M. Ebeveynlik ve dijital medya: Anneliğe ilişkin yaratılan yeni temsiller ve dayanışma örüntüleri. Mediterranean Journal of Humanities. 2019;9(1):315-33.
  • 9. Yardım G. Sosyal medyadaki kültürel kimliklerin dönüşümü odaklı “blogger anne” kimliklerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2020;(33),129-57.
  • 10. Elçi E. Türkiye'de “kadın olmak” söylemi: Kadınlarla yapılmış bir söylem çalışması. Psikoloji Çalışmaları. 2011;31:1-28.
  • 11. Türk Dil Kurumu (TDK). Kadın nedir? Available from: https://sozluk.gov.tr/ Accessed: 5 April 2020
  • 12. Aktaş G. Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: Erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacetepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2013;30(1):53-72.
  • 13. Nielsen RC. New mothers and social media: the effects of social media consumption and production on social support and parental stress (PhD thesis). USD, Brigham Young University, 2015:1-19.
  • 14. Özkan H, Polat S. Annelik davranışını öğrenme süreci ve hemşirelik desteği. Bozok Tıp Dergisi. 2011;1(3):35-9.
  • 15. Boz İ, Özçetin E, Teskereci G. İnfertilitede anne olma: Kuramsal bir analiz. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2018;10(4):506-21.
  • 16. Taşkın L, Zeyneloğlu S. Cinsel sağlık/üreme sağlığı. İçerisinde Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 13. baskı. (Editör Taşkın L):21-38. Ankara, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016.
  • 17. Arslan S, Okçu G, Coşkun AM, Temiz F. Kadınların gebeliği algılama durumu ve bunu etkileyen faktörler. HSP. 2019;6(1):179-92. Doi: 10.17681/hsp.432333
  • 18. McDaniel BT, Coyne SM, Holmes EK. New mothers and media use: Associations between blogging, social networking, and maternal well-being. Maternal and Child Health Journal. 2012;16:1509-17. Doi: 10.1007/s10995-011-0918-2
  • 19. Joshi D, Shrestha S, Shrestha N. Understanding the antepartum depressive symptoms and its risk factors among the pregnant women visiting Public Health Facilities of Nepal. PLoS ONE. 2019;14(4):1-13. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0214992
  • 20. Yücebaş S. Kadının imkânsız tamlığı olarak annelik: Reklamlarda anneler. Akdeniz Iletisim. 2019;31:577-600.
  • 21. Dumas AA, Desroches S. Women’s use of social media: What is the evidence about their impact on weight management and body image? Current Obesity Reports. 2019;8(1):18-32.
  • 22. Bozkur B, Taylan A. Medyada annelik temsili: Anaakım ve alternatif medyada anneliğin sunumuna yönelik karşılaştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2020;(34):45-65.
  • 23. Tanrıöver HU. Medyada Kadınların Temsil Biçimleri ve Kadın Hakları İhlalleri. S. Alankuş (Der.). Kadın Odaklı Habercilik İçinde. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. 2007; 149-165.
  • 24. O’Donohoe S, Hogg M, MacLaran P. Motherhoods, markets & consumption: the making of mothers in contemporary western cultures. London, NY: Routledge. 2014.
  • 25. van Hatch A. Mother's experience Of social media: Its İmpact On Children And The Home. 2014. Available from: https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/190 Accessed: 18 April 2021
  • 26. Hachısuka R, Sugıyama CA. Ben çocuğumu böyle besliyorum! Beslenme Konusunda sosyal medya anneleri üzerine bir değerlendirme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2020;3(5):123-42.
  • 27. O’Reilly A. Feminist mothering. Suny Press: New York. 2008.
  • 28. Fardouly J, Vartanian LR. Negative comparisons about one’sappearance mediate the relationship between Facebook usage and body imageconcerns. Body Image. 2015;12:82-8. Doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2014.10.004Festinger
  • 29. Hogue JV, Mills JS. The Effects of active social media engagement with peers on body image in young women. Body Image. 2019;28:1-5.
  • 30. Kanter R, Caballero B. Global gender disparities in obesity: a review. American Society for Nutrition. 2012;3:491–8. Doi:10.3945/an.112.002063.
  • 31. Eidelman AI. Breastfeeding and the use of human milk: an analysis of the American Academy of Pediatrics 2012. Breastfeeding Policy Statement. 2012;7(5):323-4. Doi: 10.1089/bfm.2012.0067
  • 32. World Health Organization (WHO). Exclusive Breastfeeding for Six Months Best for Babies Everywhere 2011. Available from: https://www.who.int/news/item/15-01-2011-exclusive-breastfeeding-for-six-months-best-for-babies-everywhere Accessed: 19 April 2021
  • 33. Academy of Breastfeeding Medicine (ABM). Breastfeeding the late preterm infant. Breastfeed Med. 2011;6(3):151-6. Doi: 10.1089/bfm.2011.9990
  • 34. World Health Organization (WHO). Breastfeeding İnfographics 2019. Available from: https://www.who.int/topics/breastfeeding/infographics/en/ Accessed: 21 April 2021
  • 35. American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG). Breastfeeding Expert Work Group Committee on Obstetric Practice 2016. Available from: https://www.acog.org/Clinical-Guidance-and-Publications/Committee- Opinions/Committee-on-Obstetric-Practice/Optimizing-Support-for-Breastfeeding-as-Part-of-Obstetric-Practice?IsMobileSet=false. Accessed: 23April 2021
  • 36. United Nations Children's Fund (UNICEF). Capture the Moment – Early initiation of breastfeeding: The best start for every newborn Available from: https://www. unicef.org/publications/files/UNICEF_WHO_Capture_the_moment_EIBF_2018.pdf. Accessed: 23April 2021
  • 37. Dündar T, Özsoy S. Annelerin emzirmeye yönelik sosyal medya kullanım durumları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(1):29-39.Doi:https://www.doi.org/10.46971/ausbid.626427
  • 38. Hinic K. Predictors of breastfeeding confidence in the early postpartum period. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2016;45(5):649-60.
  • 39. Morris MR. Social networking site use by mothers of young children. Proceedings of the 17th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing. 2014;1272-82. Doi:10.1145/2531602.2531603
  • 40. Bridges N. The faces of breastfeeding support: Experiences of mothers seeking breastfeeding support online. Breastfeed Rev. 2016;24(1):11-20.
  • 41. Leigh B, Milgrom J. Risk factors for antenatal depression, postnatal depression and parenting stress. BMC Psychiatry. 2008;8(24):1-11. doi:10.1186/1471-244X-8-24
  • 42. Gao L, Chan SW, Mao Q. Depression, perceived stress, and social support among first-time mothers and fathers in the postpardum period. Research in Nursing and Health. 2009;32(1):50-8. Doi:10.1002/nur.20306
  • 43. Bartholomew MK, Schoppe-Sullivan SJ, Glassman M, Kamp Dush CM, Sullivan JM. New parents’ Facebook use at the transition to parenthood. Family Relations. 2012;61(3):455-69. Doi:10.1111/j.1741-3729.2012.00708.x
  • 44. Edison Research. Moms and Media. Available from: http://www.edisonresearch.com/wp-content/uploads/2013/05/Moms-and-Media-2013-by-Edison-Research.pdf Accessed: 12 April 2021
  • 45. Rideout VJ, Foeher UG, Roberts DF. Generation M2: Media in the Lives Of To 18-Year-Olds. Kaiser Family Foundation 2010. Available from: http://www.kff.org/entmedia/upload/8010.pdf Accessed: 15 April 2021
  • 46. Hall W, Irvine V. E-Communication among mothers of infants and toddlers in a community-based cohort: a content analysis. Journal of Advanced Nursing. 2009;65:175-83.
  • 47. Feinberg J. Modern moms connect by writing and reading blogs. The Patriot Ledger 2010. Available from: http://www.patriotledger.com/lifestyle/x1042479950/Modern-moms-connect-by-writing-and-reading-blogs#axzz1G2LkXadM Accessed: 18 April 2021
  • 48. Sine R, Yorgancı DP. New Medıa and commodıtızed motherhood: a focus group study on instagram mother. Route Educational and Social Science Journal. 2017;4(8):399-412.
  • 49. Yavuz AC. Sosyal medya ebeveynliği ve çocukların unutulma hakkı. İzmir Barosu Dergisi. 2019;15-51.
  • 50. Ergül G, Yıldız S. Sosyal medyada sosyal annelik: Instagram anneliği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;11(2):611-627.
  • 51. Duygulu S. Sosyal medyada çocuk fotoğrafı paylaşımlarının mahremiyet ihlali ve çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi. TRT Akademi. 2019;4(8):428-87.

Sosyal Medyada Annelik

Yıl 2022, Cilt: 16 Sayı: 1, 222 - 229, 20.03.2022
https://doi.org/10.21763/tjfmpc.1004604

Öz

Kadının içinde yaşadığı toplumun değer ve yargıları, annelik rolü kazanımında etkili birer faktördür. Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte artan sosyal medya kullanımının da annelik rolü kazanımında etkili olabileceği düşünülmektedir. Planlanan bu derleme ile sosyal medyada anneliğin nasıl ele alındığı ve bu durumun kadınların annelik rolü üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmıştır. Derleme niteliğinde planlanan çalışma için “annelik”, “annelik rolü”, “sosyal medya”, “sosyal medyada annelik”, “sosyal medyada kadın” ve bağlantılı kelimeler elektronik veri tabanlarında (PubMed, Science Direct, Web of Science, Cochrane ve Mendeley) taranmıştır. Sosyal medyada annelik genel anlamda “iyi anne” ve “kötü anne” ikilemi ile ele alınmakla birlikte bu platformlarda annelik bütün kadınların istedikleri kutsal bir yaşam olayı olarak kabul edilmiştir. Yapılan çalışmalarda genel olarak annelerin, sosyal destek ihtiyaçlarını karşılamak, iyi bir anne olmayı başarmak ve beğeni kazanmak amacıyla sosyal medyayı kullandıkları, sosyal medyanın annelik rol kazanımı ve anneliğe uyumda etkili bir faktör olduğu sonucu elde edilmiştir. Ayrıca bu çalışmalarda sosyal medya kullanımının kadın üzerinde daha iyi bir anne olmak için baskı oluşturduğu, çocuğa ait fotoğraf ve videoların paylaşılması sonucu ihmal ve istismar olgularının meydana geldiği belirtilmiştir. Sonuç olarak sosyal medya kullanımı, kadınların annelik rol kazanımlarında ve anneliğe uyumlarında etkili bir faktördür. Geniş kitlelere ulaşan bu platformlarda paylaşılan bilgilerin doğruluğunun mutlaka sorgulanması gerekmektedir.

Kaynakça

  • 1. Günay G, Bener Ö. Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2011;15(3):157-71.
  • 2. Aktaş G. Günümüz toplumlarında anneliğin değişen biçimlerini sosyal medya kullanıcıları üzerinden değerlendirmek. Journal of Faculty of Letters. 2019;36(2): 253-71.
  • 3. Sever M. Kadınlık, annelik, gönüllü çocuksuzluk: Elisabeth Badinter’den kadınlık mı annelik mi?, Tina Miller’dan annelik duygusu: Mitler ve deneyimler ve Corinne Maier’den No Kid üzerinden bir karşılaştırmalı. Fe Dergisi. 2015;7(2):72-85.
  • 4. Ersoy AF. Sosyal medya kullanımının annelerin annelik rolü üzerindeki etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;6(81):14-20.
  • 5. Türk Dil Kurumu (TDK). Annelik nedir? Available from: https://sozluk.gov.tr/ Accessed: 1 April 2021
  • 6. Skelton KR, Evans R, LaChenaye J, Amsbary J, Wintage M, Talbott L. Exploring social media group use among breastfeeding mothers: Qualitative analysis. JMIR Pediatrics and Parenting. 2018;1(2):1-11.
  • 7. Hançer A. Toplumsal cinsiyet öznesi olarak kadının “annelik” kimliğine eleştirel bir bakış. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi 2018;1(2):177-202.
  • 8. Timurturkan M. Ebeveynlik ve dijital medya: Anneliğe ilişkin yaratılan yeni temsiller ve dayanışma örüntüleri. Mediterranean Journal of Humanities. 2019;9(1):315-33.
  • 9. Yardım G. Sosyal medyadaki kültürel kimliklerin dönüşümü odaklı “blogger anne” kimliklerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2020;(33),129-57.
  • 10. Elçi E. Türkiye'de “kadın olmak” söylemi: Kadınlarla yapılmış bir söylem çalışması. Psikoloji Çalışmaları. 2011;31:1-28.
  • 11. Türk Dil Kurumu (TDK). Kadın nedir? Available from: https://sozluk.gov.tr/ Accessed: 5 April 2020
  • 12. Aktaş G. Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: Erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacetepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2013;30(1):53-72.
  • 13. Nielsen RC. New mothers and social media: the effects of social media consumption and production on social support and parental stress (PhD thesis). USD, Brigham Young University, 2015:1-19.
  • 14. Özkan H, Polat S. Annelik davranışını öğrenme süreci ve hemşirelik desteği. Bozok Tıp Dergisi. 2011;1(3):35-9.
  • 15. Boz İ, Özçetin E, Teskereci G. İnfertilitede anne olma: Kuramsal bir analiz. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2018;10(4):506-21.
  • 16. Taşkın L, Zeyneloğlu S. Cinsel sağlık/üreme sağlığı. İçerisinde Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 13. baskı. (Editör Taşkın L):21-38. Ankara, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016.
  • 17. Arslan S, Okçu G, Coşkun AM, Temiz F. Kadınların gebeliği algılama durumu ve bunu etkileyen faktörler. HSP. 2019;6(1):179-92. Doi: 10.17681/hsp.432333
  • 18. McDaniel BT, Coyne SM, Holmes EK. New mothers and media use: Associations between blogging, social networking, and maternal well-being. Maternal and Child Health Journal. 2012;16:1509-17. Doi: 10.1007/s10995-011-0918-2
  • 19. Joshi D, Shrestha S, Shrestha N. Understanding the antepartum depressive symptoms and its risk factors among the pregnant women visiting Public Health Facilities of Nepal. PLoS ONE. 2019;14(4):1-13. Doi: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0214992
  • 20. Yücebaş S. Kadının imkânsız tamlığı olarak annelik: Reklamlarda anneler. Akdeniz Iletisim. 2019;31:577-600.
  • 21. Dumas AA, Desroches S. Women’s use of social media: What is the evidence about their impact on weight management and body image? Current Obesity Reports. 2019;8(1):18-32.
  • 22. Bozkur B, Taylan A. Medyada annelik temsili: Anaakım ve alternatif medyada anneliğin sunumuna yönelik karşılaştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2020;(34):45-65.
  • 23. Tanrıöver HU. Medyada Kadınların Temsil Biçimleri ve Kadın Hakları İhlalleri. S. Alankuş (Der.). Kadın Odaklı Habercilik İçinde. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. 2007; 149-165.
  • 24. O’Donohoe S, Hogg M, MacLaran P. Motherhoods, markets & consumption: the making of mothers in contemporary western cultures. London, NY: Routledge. 2014.
  • 25. van Hatch A. Mother's experience Of social media: Its İmpact On Children And The Home. 2014. Available from: https://ro.ecu.edu.au/theses_hons/190 Accessed: 18 April 2021
  • 26. Hachısuka R, Sugıyama CA. Ben çocuğumu böyle besliyorum! Beslenme Konusunda sosyal medya anneleri üzerine bir değerlendirme. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2020;3(5):123-42.
  • 27. O’Reilly A. Feminist mothering. Suny Press: New York. 2008.
  • 28. Fardouly J, Vartanian LR. Negative comparisons about one’sappearance mediate the relationship between Facebook usage and body imageconcerns. Body Image. 2015;12:82-8. Doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.bodyim.2014.10.004Festinger
  • 29. Hogue JV, Mills JS. The Effects of active social media engagement with peers on body image in young women. Body Image. 2019;28:1-5.
  • 30. Kanter R, Caballero B. Global gender disparities in obesity: a review. American Society for Nutrition. 2012;3:491–8. Doi:10.3945/an.112.002063.
  • 31. Eidelman AI. Breastfeeding and the use of human milk: an analysis of the American Academy of Pediatrics 2012. Breastfeeding Policy Statement. 2012;7(5):323-4. Doi: 10.1089/bfm.2012.0067
  • 32. World Health Organization (WHO). Exclusive Breastfeeding for Six Months Best for Babies Everywhere 2011. Available from: https://www.who.int/news/item/15-01-2011-exclusive-breastfeeding-for-six-months-best-for-babies-everywhere Accessed: 19 April 2021
  • 33. Academy of Breastfeeding Medicine (ABM). Breastfeeding the late preterm infant. Breastfeed Med. 2011;6(3):151-6. Doi: 10.1089/bfm.2011.9990
  • 34. World Health Organization (WHO). Breastfeeding İnfographics 2019. Available from: https://www.who.int/topics/breastfeeding/infographics/en/ Accessed: 21 April 2021
  • 35. American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG). Breastfeeding Expert Work Group Committee on Obstetric Practice 2016. Available from: https://www.acog.org/Clinical-Guidance-and-Publications/Committee- Opinions/Committee-on-Obstetric-Practice/Optimizing-Support-for-Breastfeeding-as-Part-of-Obstetric-Practice?IsMobileSet=false. Accessed: 23April 2021
  • 36. United Nations Children's Fund (UNICEF). Capture the Moment – Early initiation of breastfeeding: The best start for every newborn Available from: https://www. unicef.org/publications/files/UNICEF_WHO_Capture_the_moment_EIBF_2018.pdf. Accessed: 23April 2021
  • 37. Dündar T, Özsoy S. Annelerin emzirmeye yönelik sosyal medya kullanım durumları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020;9(1):29-39.Doi:https://www.doi.org/10.46971/ausbid.626427
  • 38. Hinic K. Predictors of breastfeeding confidence in the early postpartum period. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs. 2016;45(5):649-60.
  • 39. Morris MR. Social networking site use by mothers of young children. Proceedings of the 17th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing. 2014;1272-82. Doi:10.1145/2531602.2531603
  • 40. Bridges N. The faces of breastfeeding support: Experiences of mothers seeking breastfeeding support online. Breastfeed Rev. 2016;24(1):11-20.
  • 41. Leigh B, Milgrom J. Risk factors for antenatal depression, postnatal depression and parenting stress. BMC Psychiatry. 2008;8(24):1-11. doi:10.1186/1471-244X-8-24
  • 42. Gao L, Chan SW, Mao Q. Depression, perceived stress, and social support among first-time mothers and fathers in the postpardum period. Research in Nursing and Health. 2009;32(1):50-8. Doi:10.1002/nur.20306
  • 43. Bartholomew MK, Schoppe-Sullivan SJ, Glassman M, Kamp Dush CM, Sullivan JM. New parents’ Facebook use at the transition to parenthood. Family Relations. 2012;61(3):455-69. Doi:10.1111/j.1741-3729.2012.00708.x
  • 44. Edison Research. Moms and Media. Available from: http://www.edisonresearch.com/wp-content/uploads/2013/05/Moms-and-Media-2013-by-Edison-Research.pdf Accessed: 12 April 2021
  • 45. Rideout VJ, Foeher UG, Roberts DF. Generation M2: Media in the Lives Of To 18-Year-Olds. Kaiser Family Foundation 2010. Available from: http://www.kff.org/entmedia/upload/8010.pdf Accessed: 15 April 2021
  • 46. Hall W, Irvine V. E-Communication among mothers of infants and toddlers in a community-based cohort: a content analysis. Journal of Advanced Nursing. 2009;65:175-83.
  • 47. Feinberg J. Modern moms connect by writing and reading blogs. The Patriot Ledger 2010. Available from: http://www.patriotledger.com/lifestyle/x1042479950/Modern-moms-connect-by-writing-and-reading-blogs#axzz1G2LkXadM Accessed: 18 April 2021
  • 48. Sine R, Yorgancı DP. New Medıa and commodıtızed motherhood: a focus group study on instagram mother. Route Educational and Social Science Journal. 2017;4(8):399-412.
  • 49. Yavuz AC. Sosyal medya ebeveynliği ve çocukların unutulma hakkı. İzmir Barosu Dergisi. 2019;15-51.
  • 50. Ergül G, Yıldız S. Sosyal medyada sosyal annelik: Instagram anneliği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;11(2):611-627.
  • 51. Duygulu S. Sosyal medyada çocuk fotoğrafı paylaşımlarının mahremiyet ihlali ve çocuk istismarı açısından değerlendirilmesi. TRT Akademi. 2019;4(8):428-87.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derleme
Yazarlar

Hava Özkan 0000-0001-7314-0934

Betül Uzun Özer 0000-0001-8677-9198

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Özkan H, Uzun Özer B. Sosyal Medyada Annelik. TJFMPC. 2022;16(1):222-9.

Sağlığın ve birinci basamak bakımın anlaşılmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunacak yeni bilgilere sahip yazarların İngilizce veya Türkçe makaleleri memnuniyetle karşılanmaktadır.

Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care © 2024 by Aile Hekimliği Akademisi Derneği is licensed under CC BY-NC-ND 4.0