Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKA VE MARKA FARKINDALIĞI

Yıl 2019, , 248 - 266, 28.02.2019
https://doi.org/10.30520/tjsosci.520673

Öz

Marka
bir ürün veya hizmetten farklı olarak sadece ticari bir anlam, kaygı gütmez.
Marka bir duygu işidir. Bu yüzden marka kavramı; duygu ve algı kavramları ile
paralel olacak şekilde birbirlerinden beslenerek tanımlanabilmektedir.

Günümüzde
markalar şirketlerin varlık sebeplerinin ve değer sistemlerinin sembolleri
haline gelmişlerdir. Bu trendi yakalayıp tüketici tutkularıyla, ilgileriyle
sorumlulukla ve şefkatle temas kurabilen şirketler gelecekte büyüyüp başarılı
olacaklardır. Yani, markaların rolü önem kazandıkça, pazarlamacıların da
markalarını oluşturmak için yeni ve yenilikçi yollar bulmaları gerekmektedir.

Çalışmada
öncelikle marka kavramı ve tarihçesine yer verilmiştir. Akabinde marka
stratejileri, marka çağrışımları / konumlandırma, marka algısı, kimliği,
kişiliği, imajı, tutumu, sadakati, farkındalığı, değeri ve öz varlığı
konularında geniş literatür çalışmaya yer verilmiştir.







 “Marka” kavramının detaylı incelenmesi ve
marka ile ilgili kavramların net şekilde belirlendiği çalışma literatüre özgün
değer katacaktır. 

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California management review, 38(3), 102-120.
  • Aaker, D. (2007). Marka Değeri Yönetimi, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Aaker, Jennifer ve Susan Fournier (1995), “A Brand as a Character, a Partner and a Person: Three Perspectives on the Question of Brand Personality,” Advances in Consumer Research, 22, 1:391-395.
  • Altınışık, U. (2004). Marka Değeri Yaratmada Reklamın Rolü. Marketing, May, 42-48.
  • Argan, M., N. M. Velioğlu, M. T. Argan. (2007) Marka Yerleştirme Stratejilerinin Hatırlama Üzerindeki Etkisi: “Gora Filmi Üzerine Araştırma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 163-164.
  • Aslanoğlu, S., & Zor, İ. (2006). Bilgi Varlıklarının Değerlemesi: Entelektüel Sermaye Ölçüm ve Değerleme Modelleri; Karşılaştırmalı Bir Analiz. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (29), 152-165.
  • Arslan, K. (2006). Marka Hukuku, İstanbul: Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Bakkaloğlu, B. (2000). Markalar, Yaşam Tarzları Tüketici Bilinci ve Marka Performans Ölçümü. Her Yönüyle Pazarlama İletişimi, MediaCat Kitapları, Ankara, 91-100.
  • Beder, S. (1998). A community view. In Caring for Children in the Media age, Papers from a national conference, edited by John Squires and Tracy Newlands, New College Institute for Values research, Sydney, 101-111.
  • Can, E. (2007). Marka ve marka yapılandırma, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, XXII(1), 225-237.
  • Connor, S. M. (2006). Food-related advertising on preschool television: building brand recognition in young viewers. Pediatrics, 118(4), 1478-1485.
  • Elitok, B. (2003). Hadi Markalaşalım. 1. Basım. İstanbul: SistemYayıncılık.
  • Erdil, T. S., & Uzun, Y. (2009). Marka Olmak. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Eren, E. (2006). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. 9. Basım İstanbul: Beta Kitap.
  • Fischer, P. M., Schwartz, M. P., Richards, J. W., Goldstein, A. O., & Rojas, T. H. (1991). Brand logo recognition by children aged 3 to 6 years: Mickey Mouse and Old Joe the Camel. Jama, 266(22), 3145-3148.
  • Franzen, G., (2002). Reklamın Marka Değerine Etkisi, çev: F. Yalım. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Hoyer, W. D., & Brown, S. P. (1990). Effects of brand awareness on choice for a common, repeat-purchase product. Journal of consumer research, 17(2), 141-148.
  • Kadıbeşgil, S., (2006). İtibar Yönetimi, 1. Basım, İstanbul: Mediacat Yayıunları.
  • Karpat, I. A. (2004). Marka Yönetimi, 1. Basım İstanbul: İletişim Yayınları, 2004.
  • Keller, K. L. (2003). Brand synthesis: The multidimensionality of brand knowledge. Journal of consumer research, 29(4), 595-600.
  • Macdonald, E & Sharp, B., (2003). Management Perceptions of the Importance of Brand Awareness as an Indication od Advertising Effectiviness, Marketing Bulletin, 14(2).
  • Macklin, M. C. (1996). Preschoolers' learning of brand names from visual cues. Journal of consumer Research, 23(3), 251-261.
  • Raggio, R. D., & Leone, R. P. (2007). The theoretical separation of brand equity and brand value: Managerial implications for strategic planning. Journal of Brand Management, 14(5), 380-395.
  • Robertson, P. (1998). New Brand Development in Brand: The New Wealth Creators. Susannah Hart & John Murphy eds. New York: Macmillan Business.
  • Romaniuk, J., Sharp, B., Paech, S., & Driesener, C. (2004). Brand and advertising awareness: a replication and extension of a known empirical generalisation. Australasian Marketing Journal (AMJ), 12(3), 70-80.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2005), Pazarlama İletişimi Yönetimi, MediaCat Kitapları.
  • Ogilvy, D. (1955). The image of the brand–a new approach to creative operations. Reprinted by Courtesy of Ogilvy & Mather, 1-6.
  • Okay, A., (1998). Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sponsorluk, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Percy, L. &. Rossiter, J. R., (1992). A Model of Brand Awareness and Brand Attitude Advertising Strategies, Psychology & Marketing, 9(4), 263-264.
  • Tokol, T. (1994). Pazarlama Yönetimi. 5. Basım Bursa: Uludağ Üniversitesi Yayınları.
  • Tolungüç, A., (1992), Tanıtım ve İmaj, Anatolia Turizm-Çevre Dergisi, 3(27), 11-19.
  • Tosun, N.B. (2003) Pazarlama Halkla İlişkileri ve Reklam. 1. Baskı. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Uztuğ, F. (2005). Markan Kadar Konuş – Marka İletişimi Stratejileri-”3. Basım İstanbul: Mediacat Kitapları.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rana Özyurt Kaptanoğlu 0000-0002-0341-4722

Menekşe Kılıçarslan Bu kişi benim

Aytaç Tosun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özyurt Kaptanoğlu, R., Kılıçarslan, M., & Tosun, A. (2019). MARKA VE MARKA FARKINDALIĞI. The Journal of Social Science, 3(5), 248-266. https://doi.org/10.30520/tjsosci.520673