Günümüzde pek çok farklı kritere
göre değerlendirilmesi gereken problemler vardır. Bu kriterlerin farklı şekilde
değerlendirilmesinde kullanılan yöntemlerden bir tanesi de analitik hiyerarşi
yöntemidir. Analitik hiyerarşi yöntemi (AHY) birçok farklı kriter içeren
karmaşık problemlerin çözümünde faydalanılan ve sonuca karar vermede kullanılan
matematiksel bir yöntemidir. AHS
modelinin en üst kısmında bir amaç, bu amacın altında kriterler, kriterlerin
altında ise seçenekler yer almaktadır. Bu çalışmada konfeksiyon fabrikalarında
üretimi yapılabilen dört farklı modelin altı kritere göre değerlendirilmesinde
analitik hiyerarşi yöntemi uygulanmıştır. Çalışmanın materyalini olarak konfeksiyon
fabrikalarında üretilen dört farklı etek modeli baz alınmış uygulama çalışması
yapılmıştır.. Bu belirleme işleminde dört modele ait altı farklı kriter ölçüm
alınmıştır. Bu kriterler; hammadde, makine, iş gücü, araç gereç, teknoloji ve
iş gücüdür. Firmalar karar kriterlerini ve her bir kritere göre etek
modellerinin analitik hiyerarşi yönteminin önem düzey ölçeğine göre ikili
karşılaştırılması yapılmıştır. Firmaların karar kriterlerinin modellere göre
önem düzeylerini belirlemişlerdir. Konfeksiyon işletmelerinin puanlarının
ortalamalarına göre karar kriterlerinin önem sıralaması en önemliden başlamak
üzere; Hammadde ( 0.24), makine(0.21), işgücü(0.19), araç gereç(0.14),
teknoloji(0.13) ve yardımcı malzeme(0.09) olarak sıralanmıştır. Karar
kriterleri genel olarak incelendiğinde ise Model iki tüm kriterlerde birinci
sırada, Model 2 ve Model 3’ ün ise altı kritere göre eşit olduğu, Model 1’ in
ise son sırada tercih edildiği görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |