Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MAĞAZA ATMOSFERİNİN TÜKETİCİ TERCİHİNDEKİ ÖNEMİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 94 - 103, 15.12.2017
https://doi.org/10.30520/tjsosci.360140

Öz

Modern pazarlama
anlayışı paralelinde işletmeler rakiplerine fark atabilmek ve tüketicilerini
etkileyebilmek için çeşitli uygulamalar yapmaktadır. Mal ve hizmetlerin
tüketicilere sunulduğu ortamların, onları etkileyip satın almaya yönlendirecek
şekilde dizayn edilmesi bu uygulamalardan biridir. Tüketiciler mağazaya
girdikleri andan itibaren algılamalarını etkileyebilecek birçok uyarana maruz kalmaktadırlar.
Mağaza içindeki görsel, işitsel, dokunma ve hissetme, koku, tat gibi beş duyu
organı aracılığıyla algılanan uyaranlar tüketicilerin mağaza tercihinde ve satın
alma karar sürecinde rol oynamaktadır. Bu kapsamda çalışmada beş duyu organı
dikkate alınarak sınıflandırılmış mağaza atmosferini oluşturan faktörler ele
alınarak incelenmiştir. 

Kaynakça

  • Akaydın, H. (2007). “Perakende Mağaza Atmosferinin Müşterilerin Satın Alma Kararı Üzerindeki Rolü: Eskişehir İlindeki Alışveriş Merkezi Müşterileri İle Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan M., Bayçu S. (2006). Mağaza Atmosferi, (Edt. Mine Oyman), Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Arslan, M. (2011). Mağazacılıkta Atmosfer, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Berman, B.R., . Evans, J. R. (2012). Retail Management: A Strategic Approach, Hofstra University.
  • Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The impact of physical Surroundings on customers and employees, Journal of Marketing, 56, 57-71.
  • Bradford, K. D., Desrochers, D. M. (2009). The Use of Scents to Influence Consumers: The Sense of Using Scents to Make Cents, Journal of Business Ethics, 90, 141-153.
  • Demiray, B. (2016). Mağaza Deneyiminde Duyusal Öğeler: Ses, Renk Ve Işığın Tüketicilerin Kalite Algısı ve İçgüdüsel Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dunne, P., Lusch, R. F. (1999). Retailing, Harrcourt, Inc. Orlando.
  • Eriş, U. (2012). İletişim Bilgisi (Ünite3), (Edt. Nezih Orhon ve Ufuk Eriş) Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2712, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1675, Eskişehir.
  • Eroğlu, S. A., Karen, A. M. (1990). An Empirical Study of Retail Crowding; Antecedents and Consequences, Journal of Retailing, 66 (2), 201-222.
  • Fettahlıoğlu, H. S. (2014). Tüketicilerin Mağaza Atmosferinden Etkilenme Düzeylerinin Demografik Faktörler Açısından İncelenmesi, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 6(11), 27-40.
  • Grossman, R. P., Wisenblit, J. Z. (1999). What We Know About Consumers’ Color Choices, Journal of Marketing, 5(3), 78-88.
  • Kachaganova, E. (2008). “Mağaza Atmosferinin Satın Almaya Etkisi Ve Departmanlı Mağazada Bir Uygulama”, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Kotler, P. (2000). MarketingManagement, Millenium Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Kotler, P.(1974). Atmospherics as a Marketing Tool, Journal of Retailing, 49(4), 48-64.
  • Kutlay, E. B. (2007). “Müziğin Bir Pazarlama Elementi Olarak Tüketici Üzerinde Duygusal, Algısal ve Davranışsal Etkileri”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lindstrom, M. (2006). Duyular ve Marka, (Çev. Ümit Şensoy) Optimist Yayınları, İstanbul.
  • Lindstrom, M. (2014). Buyology, (Çev. Ümit Şensoy) Optimist Yayınları, Şubat, İstanbul.
  • Odabaşı, Y., Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Orel, F. (2005). Renklerin Dünyasında Mağazacılık, Bizim Market Dergisi, Mayıs.
  • Orel, F. (2006a). Mağazaların İlk Yüzü: Vitrinler, Bizim Market Dergisi, Aralık.
  • Orel, F. (2006b). Mağaza İçinde Müzik Yayını Nasıl Olmalıdır? Bizim Market Dergisi, Kasım.
  • Orel, F. (2007). Mağaza Atmosferi Oluşumuna Mağaza Personelinin Katkısı, Bizim Market Dergisi, Nisan.
  • Ölçer, F. (2005). Departmanlı Mağazalarda Motivasyon Üzerine Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 1-26.
  • Peck, J., Wiggins, J. (2006). It Just Feels Good: Customers’ Affective Response to Touch and Its Influence on Persuasion, Journal of Marketing, 70, 56- 57.
  • Sharma A., Stafford T.F. (2000). The Effect of Retail Atmospherics on Customers’ Perceptions of Salespeople and Customer Persuasion, Journal of Business Research 49(2), 183-191.
  • Spangenberg, E. R., Grohmann, B. and Sprott, D. E. (2005). It’s Beginning to Smell (and Sound) a Lot Like Christmas: The Interactive Effects of Ambient Scent and Music in a Retail Setting, Journal of Business Research, 58(11), 1583-1589.
  • Tek Ö.B., Orel F. D. (2006). Perakende Pazarlama Yönetimi, 2. Baskı, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • Turley, L.W., Millian, R. E. (2000). Atmospheric Effects on Shopping Behavior: A Review of the Experimental Evidence, Journal of Business Research, 49, 193-211.
  • Ustaahmetoğlu, E. (2016). Tat Algısı: Hazır Kahve Üzerine Deneysel Bir Uygulama, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(12), 51-64.
  • Varinli, İ. (2005). Marketlerde Pazarlama Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yalch, R. F., Eric, S. (2000). The Effects of Music in a Retail Setting on Real and Perceived Shopping Times, Journal of Business Research, 49, 139- 147.
  • Yurdakul, M. (2007). İlişkisel Pazarlama Anlayışında Müşteri Sadakati Olgusunun Ayrıntılı Bir Şekilde Analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,17, 1-20.
  • Yüksekbilgili, Z. (2016). Hızlı Moda Tüketicilerinin Mağaza Atmosferine Verdikleri Önemin Ölçülmesi İçin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Avrasya Mağaza Atmosfer Ölçeği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(30), 444-473.
  • http://www.tdk.gov.tr/
  • http://www.fatmaorel.net/

THE IMPORTANCE OF STORAGE ATMOSPHERE IN CONSUMER PREFERENCE

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 94 - 103, 15.12.2017
https://doi.org/10.30520/tjsosci.360140

Öz

In line with modern marketing understanding, firms perform various
applications to slam to the competitors and to influence the consumers. Design
of environment in which goods and services are presented to consumers through a
way influencing them to buy those products is one of these applications.
Consumers are exposed to many exhorters that can affect their perception from
the moment they enter the store. Perceived stimulus through five sense organs
such as visual, auditory, touch and feel, smell, taste in the store play a role
in consumers' store choice and purchasing decision process. Within this
framework in this study, by considering the five sense organs the factors that
constitute the classified store atmosphere were investigated.

Kaynakça

  • Akaydın, H. (2007). “Perakende Mağaza Atmosferinin Müşterilerin Satın Alma Kararı Üzerindeki Rolü: Eskişehir İlindeki Alışveriş Merkezi Müşterileri İle Bir Araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arslan M., Bayçu S. (2006). Mağaza Atmosferi, (Edt. Mine Oyman), Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir.
  • Arslan, M. (2011). Mağazacılıkta Atmosfer, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
  • Berman, B.R., . Evans, J. R. (2012). Retail Management: A Strategic Approach, Hofstra University.
  • Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The impact of physical Surroundings on customers and employees, Journal of Marketing, 56, 57-71.
  • Bradford, K. D., Desrochers, D. M. (2009). The Use of Scents to Influence Consumers: The Sense of Using Scents to Make Cents, Journal of Business Ethics, 90, 141-153.
  • Demiray, B. (2016). Mağaza Deneyiminde Duyusal Öğeler: Ses, Renk Ve Işığın Tüketicilerin Kalite Algısı ve İçgüdüsel Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dunne, P., Lusch, R. F. (1999). Retailing, Harrcourt, Inc. Orlando.
  • Eriş, U. (2012). İletişim Bilgisi (Ünite3), (Edt. Nezih Orhon ve Ufuk Eriş) Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2712, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1675, Eskişehir.
  • Eroğlu, S. A., Karen, A. M. (1990). An Empirical Study of Retail Crowding; Antecedents and Consequences, Journal of Retailing, 66 (2), 201-222.
  • Fettahlıoğlu, H. S. (2014). Tüketicilerin Mağaza Atmosferinden Etkilenme Düzeylerinin Demografik Faktörler Açısından İncelenmesi, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 6(11), 27-40.
  • Grossman, R. P., Wisenblit, J. Z. (1999). What We Know About Consumers’ Color Choices, Journal of Marketing, 5(3), 78-88.
  • Kachaganova, E. (2008). “Mağaza Atmosferinin Satın Almaya Etkisi Ve Departmanlı Mağazada Bir Uygulama”, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Kotler, P. (2000). MarketingManagement, Millenium Edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
  • Kotler, P.(1974). Atmospherics as a Marketing Tool, Journal of Retailing, 49(4), 48-64.
  • Kutlay, E. B. (2007). “Müziğin Bir Pazarlama Elementi Olarak Tüketici Üzerinde Duygusal, Algısal ve Davranışsal Etkileri”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lindstrom, M. (2006). Duyular ve Marka, (Çev. Ümit Şensoy) Optimist Yayınları, İstanbul.
  • Lindstrom, M. (2014). Buyology, (Çev. Ümit Şensoy) Optimist Yayınları, Şubat, İstanbul.
  • Odabaşı, Y., Barış, G. (2002). Tüketici Davranışı, MediaCat Yayınları, İstanbul.
  • Orel, F. (2005). Renklerin Dünyasında Mağazacılık, Bizim Market Dergisi, Mayıs.
  • Orel, F. (2006a). Mağazaların İlk Yüzü: Vitrinler, Bizim Market Dergisi, Aralık.
  • Orel, F. (2006b). Mağaza İçinde Müzik Yayını Nasıl Olmalıdır? Bizim Market Dergisi, Kasım.
  • Orel, F. (2007). Mağaza Atmosferi Oluşumuna Mağaza Personelinin Katkısı, Bizim Market Dergisi, Nisan.
  • Ölçer, F. (2005). Departmanlı Mağazalarda Motivasyon Üzerine Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25, 1-26.
  • Peck, J., Wiggins, J. (2006). It Just Feels Good: Customers’ Affective Response to Touch and Its Influence on Persuasion, Journal of Marketing, 70, 56- 57.
  • Sharma A., Stafford T.F. (2000). The Effect of Retail Atmospherics on Customers’ Perceptions of Salespeople and Customer Persuasion, Journal of Business Research 49(2), 183-191.
  • Spangenberg, E. R., Grohmann, B. and Sprott, D. E. (2005). It’s Beginning to Smell (and Sound) a Lot Like Christmas: The Interactive Effects of Ambient Scent and Music in a Retail Setting, Journal of Business Research, 58(11), 1583-1589.
  • Tek Ö.B., Orel F. D. (2006). Perakende Pazarlama Yönetimi, 2. Baskı, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • Turley, L.W., Millian, R. E. (2000). Atmospheric Effects on Shopping Behavior: A Review of the Experimental Evidence, Journal of Business Research, 49, 193-211.
  • Ustaahmetoğlu, E. (2016). Tat Algısı: Hazır Kahve Üzerine Deneysel Bir Uygulama, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(12), 51-64.
  • Varinli, İ. (2005). Marketlerde Pazarlama Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yalch, R. F., Eric, S. (2000). The Effects of Music in a Retail Setting on Real and Perceived Shopping Times, Journal of Business Research, 49, 139- 147.
  • Yurdakul, M. (2007). İlişkisel Pazarlama Anlayışında Müşteri Sadakati Olgusunun Ayrıntılı Bir Şekilde Analizi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,17, 1-20.
  • Yüksekbilgili, Z. (2016). Hızlı Moda Tüketicilerinin Mağaza Atmosferine Verdikleri Önemin Ölçülmesi İçin Bir Ölçek Geliştirme Çalışması: Avrasya Mağaza Atmosfer Ölçeği, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(30), 444-473.
  • http://www.tdk.gov.tr/
  • http://www.fatmaorel.net/
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceylan Bozpolat

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozpolat, C. (2017). THE IMPORTANCE OF STORAGE ATMOSPHERE IN CONSUMER PREFERENCE. The Journal of Social Science, 1(2), 94-103. https://doi.org/10.30520/tjsosci.360140