Suprematism, an approach in Russian painting that aims to use abstract geometric forms by excluding natural objects, was first introduced as an art term and concept by Kazimir Malevich in 1913. Suprematism, which had a significant impact on Russian art culture, was an avant-garde movement that influenced Eastern European countries in the 1910s and 1920s, and later spread throughout the Western world. Malevich arrived at his understanding of Suprematism as a result of the influences of Futurist and Cubist ideas. He argued that the constructivist and cubist works of the period, which were considered avant-garde, restricted the artist's freedom in terms of form and object, and revealed the necessity of being bound to the three-dimensional world through geometric planes and mathematics. According to Malevich, art was not a worldly but a metaphysical state.
In his first exhibition in 1915, Malevich founded the Supremus group together with artists such as Ivan Puni, Mikhail Menkov, Jean Pougny, Kseniya Bogulavskaya and Olga Rozanova.
The group, which formed around the Supremus magazine, was influential in the spread of the Suprematism movement.
Malevich's departure from representationalism in painting also influenced artists such as Lyubov Popova (1889-1924), Gustav Klutsis (1895-1938), Alexander Rodchenko (1891-1956), and El Lissitzky. The first Suprematist works were exhibited in December 1915 at the ‘Last Futurist Exhibition of Painting 0.10’ in St. Petersburg, formerly known as Petrograd. The influence of Suprematism was clearly evident in the early years of the Soviet Revolution in 1917.
Suprematism was mistakenly regarded as revolutionary art after 1918, and influential artists such as Kazimir Malevich supported avant-garde art. Kazimir Malevich established connections with the Bauhaus movement in Germany and the De Stijl movement in the Netherlands, which contributed to the recognition and spread of the movement outside Russia.
The ‘Tenth State Exhibition’ held in Moscow in 1919 proved that the ‘Soviet Creation and Suprematism’ movement had become widespread in Russian art. Kazimir Malevich usually exhibited his works in Russian homes in the same way that icons were placed, stating that works depicting the visible world had no connection with art.
Suprematism finds its representative form in non-objective representation, which allows for the expression of pure emotion. As non-objective art reaches its peak, the contours of the visible world gradually disappear from view.
Suprematism Soviet Revolution Kazimir Malevich Abstract Art Fourth Dimension
Rus Resim Sanatında, soyut geometrik biçimleri doğal nesnelerden dışlayarak kullanmayı hedefleyen bir anlayış olan süprematizm, ilk kez 1913 yılında bir sanat terimi ve görüşü olarak Kazimir Malevich tarafından ortaya atılmıştır. Rus sanat kültür dünyasında önemli bir etki yaratan süprematizm, 1910'lu ve 1920'li yıllarda, önce Doğu Avrupa ülkelerini, daha sonra da bütün Batı coğrafyasını etkileyen avangad bir akım olmuştur. Malevich suprematism anlayışına, fütürist ve kübist görüşlerin etkileri sonucunda ulaşmıştır. Dönemin avangard sayılmakta olan konstrüktüvist ve kübist çalışmaların, form ve nesne konularında, sanatçının özgürlüğünü kısıtladığını, geometrik düzlemlerin, matematiğin, üç boyutlu dünyaya bağlı olmak zorunluluğunu ortaya koyduğunu dile getirmiştir. Malevich’e göre sanat, dünyevi değil, metafizik bir durum olmuştur.
1915 tarihli ilk sergisinde Malevich, Ivan Puni, Mikhail Menkov, Jean Pougny, Kseniya Bogulavskaya ve Olga Rozanova gibi sanatçılar ile birlikte “Supremus” grubunu kurmuştur.
Supremus Dergis’inin etrafında biçimlenen grup, süprematizm akımının yaygınlaşmasında etkili olmuştur.
Malevich'in resim sanatında temsili yaklaşımından uzaklaşması, Lyubov Popova (1889-1924), Gustav Klutsis (1895-1938), Alexander Rodchenko (1891-1956), El Lissitzky gibi sanatçıları da etkilemiştir. İlk suprematist eserler, 1915 Aralık ayında, eski adı Petrograd olan St. Petersburg kentinde gerçekleştirilen “Resim Sanatının Son Fütürist Sergisi 0. 10” isimli sergide gösterilmiştir. 1917 yılındaki Sovyet Devrimi’nin ilk yıllarında belirgin olarak suprematizmin etkisi görülmüştür.
Suprematizm, 1918 yılından sonra devrimci sanat olarak yanılmış, Kazimir Malevich gibi etkin sanatçılar, avangard sanatı desteklemişlerdir. Kazimir Malevich, Almanya'da Bauhaus ve Hollanda'da De Stijl hareketiyle de bağlantılar kurarak, akımın Rusya dışında da tanınmasında ve yaygınlaşmasında etkili olmuştur.
1919 yılında Moskova'da düzenlenen “Onuncu Devlet Sergisi”, “Sovyet Yaratım ve Süprematizm” akımının Rus sanatında yaygınlaşmış olduğuna kanıt gösterilmiştir. Kazimir Malevich, eserlerini genellikle Rus evlerinde ikonaların yerleştirildiği gibi sergilemiş, görünen dünyayı betimleyen eserlerin sanat ile ilgilerinin bulunmadığını ifade etmiştir.
Süprematizm, saf duygunun ifadesine imkân tanıyan temsili biçimi, non - objektif temsilde bulmaktadır. Non - objektif sanatın zirvelerine ulaştıkça, görünen dünyanın konturları giderek gözden kaybolmaktadır.
Süprematizm Sovyet Devrimi Kazimir Malevich Soyut Sanat Dördüncü Boyut
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 18 |