Editöre Mektup
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaşam Boyu Kütüphane: Yeni Bir Web Sitesi Deneyimi

Yıl 2025, Cilt: 39 Sayı: 4, 544 - 566, 30.12.2025

Öz

Yaşam Boyu Öğrenme kavramı, gelişimin ve yenilenmenin sonsuz bir yolculuk olduğu fikrinden yola çıkmaktadır. Kütüphanelerin değişim ve dönüşüme hızla entegre olan ve uyumlanan bilgi ve yaşam merkezleri olduğu düşünüldüğünde "kütüphane" ve "yaşam boyu boyu öğrenme" kavramları birbirinden ayrılamayacak nitelikte kabul edilebilir. Bu anlayışın vurgulanması, her yaşam dönemindeki bireye bu açıdan ulaşılabilmesi ve bunun kütüphanelerin çatısı altında, kütüphanecilerin bilinçli dokunuşuyla yapılabilmesini desteklemek amacıyla 2024-2025 yılları arasında "Yaşam Boyu Kütüphane" adlı etkileşimli bir web platformu oluşturulmuştur. Bu platform, kütüphanelerde uygulanabilecek, her yaşa ve ilgi alanına hitap eden zengin etkinlikler sunarak kullanıcıların kütüphanelere olan aidiyetini arttırmayı, yaşam boyu öğrenme becerilerini desteklemeyi, okuryazarlık becerilerini pekiştirmeyi, kütüphaneciler/bilgi profesyonelleri/kullanıcılar arasındaki etkileşimi güçlendirmeyi ve bu sayede bilgiye erişimi kolaylaştırmayı hedeflemektedir. Her yaşam dönemi için (bebeklik/çocukluk, ergenlik, yetişkinlik, yaşlılık) hazırlanan/hazırlanmaya devam eden geniş bir etkinlik havuzuyla, öğrenmeye ve gelişime kapı aralanması için çaba gösterilmektedir. Kütüphanelerin, yaşam boyu öğrenme sürecinde nasıl bir rol oynadığını uygulamalarla ifade etmeyi amaçlayan bu platformun, kullanıcıların kendi hızlarında keşfetmelerine, etkileşimde bulunmalarına ve sürekli öğrenmeye devam etmelerine olanak tanıyacağına inanılmaktadır. Bu yazıda "Yaşam Boyu Kütüphane" adlı web sitesinin ortaya çıkma, geliştirilme aşamaları aktarılmakta, ilerlemekte olduğu yolda gerçekleştirmek istediklerine ve kütüphanelere dair olası kazanımlara değinilmektedir.

Etik Beyan

Yoktur.

Teşekkür

Teşekkür Bu çalışmanın yürütülmesi sürecinde, web sitesinin kurulumu ve teknik altyapısının hazırlanmasında değerli katkılar sunan Kütüphaneci Enes Sivri’ye teşekkür ederim.

Kaynakça

  • American Library Association. (2013, November 7). Makerspaces in Libraries. https://www.ala.org/tools/atoz/makerspaces
  • Avcı, E. (2018). Öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bayter, M. ve Yıldırım, K. (2023). Dijital kütüphaneler ve sosyal medyanın sentezi: Bilgi paylaşımında yenilikçi güç. Kütüphane, Arşiv ve Müze Araştırmaları Dergisi / Library, Archive and Museum Research Journal, 4(2), 185–200. https://dergipark.org.tr/en/pub/lamre/issue/79184/1328838
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmaları. Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu (s. 21-45) içinde. Dip Not Yayınları.
  • Cengiz, Ö., Zembat, R., Küsmüş, G.İ. ve Yılmaz, H. (2018). İstanbul’daki çocuk kütüphanelerinde görev yapan personellerin mesleki nitelikleri üzerine bir araştırma. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), I. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, (s. 420-432) içinde. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Chesbrough, H. W. ve Bogers, M. (2018). Open Innovation: Research, Practices, and Policies. California Management Review. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0008125617745086
  • Çakır, İ. (2008). Yerel yönetimlerde hizmet içi eğitim ve bir belediyede eğitim ihtiyacı analizine ilişkin örnek uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • DIY.org. (2025). DIY.org: The place for kids to learn, make, and share. https://www.diy.org
  • Ekwueme, L., Ambrose, S., Ibrahim, H. ve Shamwil, S. (2022). Promotıng information literacy for community development in Nigeria: The roles of mobile libraries. https://www.researchgate.net/publication/369881515_PROMOTING_INFORMATION_LITERACY_FOR_COMMUNITY_DEVELOPMENT_IN_NIGERIA_THE_ROLES_OF_MOBILE_LIBRARIES
  • European Commission, (2001). Making a European area of lifelong learning a reality. http://aei.pitt.edu/id/eprint/42878
  • Hirsh, S. (2015). The transformative information landscape: What it means to be an information professional today. S. Hirsh (Ed.), Information Services Today (s.3-9) içinde. Rowman&Littlefield.
  • International Federation of Library Associations and Institutions. (2018). IFLA Global Vision Ideas Store. https://ideas.ifla.org/
  • Karbuz, N. (2019). Bilgi toplumuna geçiş sürecinde kamuda eğitim sektöründeki yöneticilere yönelik hizmet içi eğitim stratejisi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 22-39. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/751189 Krabbenhoft, L. (2021, 30 Ağustos). Self-Directed Library Programs. Jbrary. https://jbrary.com/self-directed-library-programs/
  • T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2015). Etkin Kütüphane programı. https://www.kygm.gov.tr/TR-203833/etkin-kutuphane-programi.html
  • Make It @ Your Library. (2025). Make It @ Your Library. Illinois State Library. https://makeitatyourlibrary.org/
  • Mayo, K. (2009). Amerika'nın Yaşlılarına Hizmet Etmenin Zorlukları ve Fırsatları. 2009 Jean E. Coleman Kütüphanesi Tanıtım Konferansı. https://www.ala.org/aboutala/offices/olos/olosprograms/jeanecoleman/index2
  • Öçalan, Ö. (2018). Çocuk kütüphanesi çalışanlarının nitel ve nicel özelliklerinin hizmet kalitesine etkileri. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), I. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, (s. 105-125) içinde. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Serin, M. K. ve Korkmaz, İ. (2014). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının analizi. Journal of Kırşehir Education Faculty, 15(1), 155-169. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59467/854523
  • Taşçı, H. ve Daldal, F. (2018). Çocuk kütüphanelerinde çalışan personelin mesleki anlamda yeterlilikleri, gelişimi ve desteklenmesi. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), I. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildirileri (s. 279-305) içinde. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Temiz, N. (2022). Çocuk Kütüphanelerinde Çalışan Personelin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimlerinin İncelenmesi Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), III. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, (s. 120-146) içinde. Hiperyayın.
  • Temiz, N. (2024). Bilgi Toplumunun Yaşlı Bireyleri: Yaşlılıkta Bilgi Okuryazarlığı. Berna Fildiş (Ed.), Olguda ve Kurguda Yaşlılık, (s. 191-218) içinde. Aktif Yayınları.
  • Tonta, Y. (2009). Dijital yerliler, sosyal ağlar ve kütüphanelerin geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4), 742-768. https://dergipark.org.tr/en/pub/tk/issue/48914/623715
  • Turgut, S. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Uçak, N. Ö. (1995). Kütüphanecilikte sürekli eğitim. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12(1-2), 207-216. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/619179
  • UNESCO (2025). UNESCO Institute for Lifelong Learning. https://www.uil.unesco.org/en
  • Yıldırım, A. G. Z. (2020). Çocuk kütüphanelerinde görev yapan personel özellikleri. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), Dünyanın iyiliği için çocuk kütüphaneleri (s. 213-229) içinde. Hiperyayın.
  • Yılmaz, B. (2013). Halk kütüphaneleri bölge seminerleri 2006-2012: Türkiye’de bir hizmet içi eğitim modelinin değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 180-185. https://dergipark.org.tr/en/pub/tk/issue/48834/622128

Lifelong Library: A New Website Experience

Yıl 2025, Cilt: 39 Sayı: 4, 544 - 566, 30.12.2025

Öz

The concept of Lifelong Learning is based on the idea that development and renewal are an endless journey. When we consider that libraries are information and life centers that rapidly integrate and adapt to change, the concepts of “library” and “lifelong learning” are inseparable. To emphasize this understanding, reach individuals at every life stage from this perspective, and support it under the roof of libraries with the conscious touch of librarians, an interactive web platform called “Lifelong Library” was created between 2024 and 2025. This platform aims to increase users’ sense of belonging to libraries by offering rich activities that can be implemented in libraries and appeal to all ages and areas of interest, to support lifelong learning skills, to reinforce literacy skills, to strengthen the interaction between librarians/information professionals/users, and thus to facilitate access to information. With a wide range of activities prepared or in the process of being prepared for each life period (infancy/childhood, adolescence, adulthood, old age), efforts are made to open the door to learning and development. It is believed that this platform, which aims to showcase libraries’ role in lifelong learning through applications, will allow users to explore, interact, and continue learning at their own pace. In this article, the emergence and development stages of the website “Lifelong Library” are described, along with the goals they aim to achieve as they progress and the potential benefits for libraries.

Etik Beyan

-

Teşekkür

Acknowledgements I would like to thank Librarian Enes Sivri, who made valuable contributions to the website's setup and preparation of its technical infrastructure throughout the course of this study.

Kaynakça

  • American Library Association. (2013, November 7). Makerspaces in Libraries. https://www.ala.org/tools/atoz/makerspaces
  • Avcı, E. (2018). Öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Bayter, M. ve Yıldırım, K. (2023). Dijital kütüphaneler ve sosyal medyanın sentezi: Bilgi paylaşımında yenilikçi güç. Kütüphane, Arşiv ve Müze Araştırmaları Dergisi / Library, Archive and Museum Research Journal, 4(2), 185–200. https://dergipark.org.tr/en/pub/lamre/issue/79184/1328838
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmaları. Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu (s. 21-45) içinde. Dip Not Yayınları.
  • Cengiz, Ö., Zembat, R., Küsmüş, G.İ. ve Yılmaz, H. (2018). İstanbul’daki çocuk kütüphanelerinde görev yapan personellerin mesleki nitelikleri üzerine bir araştırma. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), I. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, (s. 420-432) içinde. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Chesbrough, H. W. ve Bogers, M. (2018). Open Innovation: Research, Practices, and Policies. California Management Review. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0008125617745086
  • Çakır, İ. (2008). Yerel yönetimlerde hizmet içi eğitim ve bir belediyede eğitim ihtiyacı analizine ilişkin örnek uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • DIY.org. (2025). DIY.org: The place for kids to learn, make, and share. https://www.diy.org
  • Ekwueme, L., Ambrose, S., Ibrahim, H. ve Shamwil, S. (2022). Promotıng information literacy for community development in Nigeria: The roles of mobile libraries. https://www.researchgate.net/publication/369881515_PROMOTING_INFORMATION_LITERACY_FOR_COMMUNITY_DEVELOPMENT_IN_NIGERIA_THE_ROLES_OF_MOBILE_LIBRARIES
  • European Commission, (2001). Making a European area of lifelong learning a reality. http://aei.pitt.edu/id/eprint/42878
  • Hirsh, S. (2015). The transformative information landscape: What it means to be an information professional today. S. Hirsh (Ed.), Information Services Today (s.3-9) içinde. Rowman&Littlefield.
  • International Federation of Library Associations and Institutions. (2018). IFLA Global Vision Ideas Store. https://ideas.ifla.org/
  • Karbuz, N. (2019). Bilgi toplumuna geçiş sürecinde kamuda eğitim sektöründeki yöneticilere yönelik hizmet içi eğitim stratejisi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 2(1), 22-39. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/751189 Krabbenhoft, L. (2021, 30 Ağustos). Self-Directed Library Programs. Jbrary. https://jbrary.com/self-directed-library-programs/
  • T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. (2015). Etkin Kütüphane programı. https://www.kygm.gov.tr/TR-203833/etkin-kutuphane-programi.html
  • Make It @ Your Library. (2025). Make It @ Your Library. Illinois State Library. https://makeitatyourlibrary.org/
  • Mayo, K. (2009). Amerika'nın Yaşlılarına Hizmet Etmenin Zorlukları ve Fırsatları. 2009 Jean E. Coleman Kütüphanesi Tanıtım Konferansı. https://www.ala.org/aboutala/offices/olos/olosprograms/jeanecoleman/index2
  • Öçalan, Ö. (2018). Çocuk kütüphanesi çalışanlarının nitel ve nicel özelliklerinin hizmet kalitesine etkileri. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), I. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, (s. 105-125) içinde. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Serin, M. K. ve Korkmaz, İ. (2014). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının analizi. Journal of Kırşehir Education Faculty, 15(1), 155-169. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59467/854523
  • Taşçı, H. ve Daldal, F. (2018). Çocuk kütüphanelerinde çalışan personelin mesleki anlamda yeterlilikleri, gelişimi ve desteklenmesi. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), I. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildirileri (s. 279-305) içinde. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Temiz, N. (2022). Çocuk Kütüphanelerinde Çalışan Personelin Hizmet İçi Eğitim Gereksinimlerinin İncelenmesi Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), III. Uluslararası Çocuk Kütüphaneleri Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, (s. 120-146) içinde. Hiperyayın.
  • Temiz, N. (2024). Bilgi Toplumunun Yaşlı Bireyleri: Yaşlılıkta Bilgi Okuryazarlığı. Berna Fildiş (Ed.), Olguda ve Kurguda Yaşlılık, (s. 191-218) içinde. Aktif Yayınları.
  • Tonta, Y. (2009). Dijital yerliler, sosyal ağlar ve kütüphanelerin geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4), 742-768. https://dergipark.org.tr/en/pub/tk/issue/48914/623715
  • Turgut, S. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Uçak, N. Ö. (1995). Kütüphanecilikte sürekli eğitim. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 12(1-2), 207-216. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/619179
  • UNESCO (2025). UNESCO Institute for Lifelong Learning. https://www.uil.unesco.org/en
  • Yıldırım, A. G. Z. (2020). Çocuk kütüphanelerinde görev yapan personel özellikleri. Asiye Kakırman Yıldız (Ed.), Dünyanın iyiliği için çocuk kütüphaneleri (s. 213-229) içinde. Hiperyayın.
  • Yılmaz, B. (2013). Halk kütüphaneleri bölge seminerleri 2006-2012: Türkiye’de bir hizmet içi eğitim modelinin değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 27(1), 180-185. https://dergipark.org.tr/en/pub/tk/issue/48834/622128
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane Çalışmaları
Bölüm Editöre Mektup
Yazarlar

Nihan Temiz 0000-0003-3141-636X

Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2025
Kabul Tarihi 1 Kasım 2025
Erken Görünüm Tarihi 15 Aralık 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 39 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Temiz, N. (2025). Yaşam Boyu Kütüphane: Yeni Bir Web Sitesi Deneyimi. Türk Kütüphaneciliği, 39(4), 544-566.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.