BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Library Services to Preschool Children and an Exemplary Library

Yıl 2008, Cilt: 22 Sayı: 2, 169 - 186, 01.04.2008

Öz

This study aims that during early childhood stage, access to quality education programs and books have a vital importance and in that context, public libraries' children departmentshave an essentialmission to support preschool children. This is a descriptive study that used qualitative method. While collecting data of MIHK, observations, interviews, and documents were used as data collection technique and the data was analyzed in that sense. IFLA's “Guidelines for Children's Libraries Services” was used as a framework to evaluate the findings. According to the results, MCPL system is very successful in regard to accomplishing the terms of IFLA's guidelines to support preschool children; howeverin fulfilling all of these there is a definite need forstrong financial structure and support from the society.

Kaynakça

  • AmericanLibraryAssociation.(2000). “Kidsand reading.”20Ocak2007 tarihinde http://www.ala.org/pio/factsheets/kidsucceed.html adresinden erişildi.
  • American PsychologicalAssociation. (2001). Publication Manual of theAmerican Psychological Association. (5th ed.)
  • Bredekamp, S. & Copple, C. (1997). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children.
  • Celano, D. & Neumann, S. B. (2001). The role of public libraries in children's literacy development. Pennsylvania, PA: Pennsylvania Library Association.
  • IFLA(2006). Guidelinesfor children's libraries services. 18 Ocak 2007 tarihinde http://www.ifla.org/VII/s10/pubs/ChildrensGuidelines.pdf adresinden erişildi.
  • Merriam, S. B. (2001). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass
  • Monroe County Public Library. (2007). Monroe County public Library Mission, Vision, and Values. 20 Ocak 2007 tarihinde http://www.monroe.lib.in.us/ general_info/mission_statement.html adresinden erişildi.
  • Neuman, S. B. (1999). Books make a difference: A study of access to literacy. Reading Research Quarterly, 34 (3), 286-311.
  • Roskos, K. (1995). Linking literacy and play. Newark, NJ: International Reading Association.
  • Roskos, K. & Neuman, S. B. (2001). Environment and its influences for early literacy teaching and learning. S. B. Neuman & D. K. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research içinde (pp. 281-292). New York, NY: The Guilford Press.
  • Smith, M. W. & Dickinson, D. K. (1994). Describing oral language opportunities and environments in Head Start and other preschool classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 9 (3/4), 345-366.
  • Snow,C.E.,Burns,M. S.&GriffinP.(Eds.).(1998).Preventing readingdifficulties in young children. Washington, D.C.: National Academic Press.
  • Sulzby, E. & Teale, W. (1991). “Emergent Literacy”. R. Barr and others (Eds.), Handbook of Reading Research: Volume II içinde (pp. 727-757). New York, NY: Longman.
  • Teale, W. (1999). Libraries promote early literacy learning: ideas from current research and early childhood programs. Journal of Youth Servicesin Libraries, 12 (2), 9-16.

Okulöncesi Çocuklara Yönelik Kütüphane Hizmetlerinin Önemi ve Başarılı Bir Kütüphane Örneği

Yıl 2008, Cilt: 22 Sayı: 2, 169 - 186, 01.04.2008

Öz

Bu çalışma ile erken çocukluk döneminde kaliteli eğitim programlarının ve ki­taplara erişimin önemi ortaya konmakta ve bu bağlamda halk kütüphanelerinin çocuk bölümlerinin ne kadar önemli bir misyona sahip oldukları hatırlatılmaya çalışılmaktadır. Bu makale tanımlayıcı bir çalışmadır ve çalışmada niteliksel yön­tem kullanılmıştır. Monroe İlçe Halk Kütüphanesi MİHK verileri toplanırken, gözlem, görüşme ve belge toplama teknikleri kullanılmış ve veriler bu doğrultuda analiz edilmiştir. Bulgular IFLA 'nın “Çocuklara Yönelik Kütüphane Hizmetleri Rehberi”nde bahsedilen on ana başlık altında değerlendirilmiştir. Sonuçlar gös­termektedir ki MİHK sistemi çocuklara yönelik olarak IFLA standartlarına göre oldukça başarılı bir şekilde hizmet vermektedir. Ancak, bu çalışma ayrıca şunu göstermektedir ki, ele alınan konuda örnek olabilmek ve gerekliliklerin yerine gelebilmesi için kütüphanelerin güçlü bir mali yapı ve toplum desteğine ihtiyaç vardır.

Kaynakça

  • AmericanLibraryAssociation.(2000). “Kidsand reading.”20Ocak2007 tarihinde http://www.ala.org/pio/factsheets/kidsucceed.html adresinden erişildi.
  • American PsychologicalAssociation. (2001). Publication Manual of theAmerican Psychological Association. (5th ed.)
  • Bredekamp, S. & Copple, C. (1997). Developmentally appropriate practice in early childhood programs. Washington, D.C.: National Association for the Education of Young Children.
  • Celano, D. & Neumann, S. B. (2001). The role of public libraries in children's literacy development. Pennsylvania, PA: Pennsylvania Library Association.
  • IFLA(2006). Guidelinesfor children's libraries services. 18 Ocak 2007 tarihinde http://www.ifla.org/VII/s10/pubs/ChildrensGuidelines.pdf adresinden erişildi.
  • Merriam, S. B. (2001). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco, CA: Jossey-Bass
  • Monroe County Public Library. (2007). Monroe County public Library Mission, Vision, and Values. 20 Ocak 2007 tarihinde http://www.monroe.lib.in.us/ general_info/mission_statement.html adresinden erişildi.
  • Neuman, S. B. (1999). Books make a difference: A study of access to literacy. Reading Research Quarterly, 34 (3), 286-311.
  • Roskos, K. (1995). Linking literacy and play. Newark, NJ: International Reading Association.
  • Roskos, K. & Neuman, S. B. (2001). Environment and its influences for early literacy teaching and learning. S. B. Neuman & D. K. Dickinson (Eds.), Handbook of early literacy research içinde (pp. 281-292). New York, NY: The Guilford Press.
  • Smith, M. W. & Dickinson, D. K. (1994). Describing oral language opportunities and environments in Head Start and other preschool classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 9 (3/4), 345-366.
  • Snow,C.E.,Burns,M. S.&GriffinP.(Eds.).(1998).Preventing readingdifficulties in young children. Washington, D.C.: National Academic Press.
  • Sulzby, E. & Teale, W. (1991). “Emergent Literacy”. R. Barr and others (Eds.), Handbook of Reading Research: Volume II içinde (pp. 727-757). New York, NY: Longman.
  • Teale, W. (1999). Libraries promote early literacy learning: ideas from current research and early childhood programs. Journal of Youth Servicesin Libraries, 12 (2), 9-16.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Arif Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, A. (2008). Okulöncesi Çocuklara Yönelik Kütüphane Hizmetlerinin Önemi ve Başarılı Bir Kütüphane Örneği. Türk Kütüphaneciliği, 22(2), 169-186.

Bu dergi içeriği CC BY 4.0cc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1 ile lisanslanmaktadır.