İslam dünyasında uzun bir zaman adından söz ettiren konulardan biri de kuşkusuz Bâtıniliktir. Gizli olan şeylerin iç yüzünü bilenler için kullanılan Bâtınilik, her zâhirin bir bâtını olduğu ve Kur’ân’daki her âyetin de bir yorumu bulunduğunu ileri sürerek bunun da, ancak Tanrı ile aralarında gizli bir sır ve özel bir bağ bulunan mâsum imamın bildiğine inanan grupları ifade etmek için kullanılmıştır. Kur’ân’daki her ayetin bir yorumu olduğu görüşünden hareketle Bâtınilerde yorumun sınırı ve ölçüsü yoktur. Bu düşünceye göre Peygamber, ayetlerin zâhirini yani görünür anlamlarını ifade etmiştir, imamlar ise bu ayetlerin gerçek anlamlarına vâkıftır. Bu açıdan Kur’ân’ın gerçek anlamını bilen, ondaki Bâtıni anlamlara vâkıf olan imamdır. Başlangıçta Caferîlik ve İsmailîlik ile vücut bulan Bâtınilik düşüncesi İslam dünyasında çeşitli isimler altında tezahür etmiştir. Bu kapsamda ortaya çıkan ve bu gün de varlığını devam ettiren bir Bâtıni akım da Nusayrîliktir. Bu çalışmada öncelikle İslam düşüncesinde tevil düşüncesinin ilk ortaya çıkışı ve bu kavramın Sünnî ve Bâtıni düşüncede nasıl algılandığı ve kullanıldığı üzerinde durulacak; ardından Nusayrîlik akımının kısa bir tanıtımı, genel olarak itikâdî düşünceleri ve bu düşüncelerinin oluşumunda kullanılan tevil yöntemlerinin yapısı ve boyutları ortaya konmaya çalışılacaktır.
NThere is no doubt that Bātiniyya external thought is one of the issues under discussion for a long time in Islamic world. Bātiniyya external thought is used for the expression of those who know the inner face of hidden things. They argue that each verse in the Qur’an has the outer, exoteric level of meaning bātin as well as an esoteric batinī level of meaning. This madhap believes that nobody knows the interpretation of the Qur’an except for innocent māsum imams who have a secret and special bond and contact between God and themselves. Bātiniyya, therefore, has been used to express this group of people. While claiming each verse in the Qur’an has a special interpretation, Bātinī mentality does not accept any border and limit for interpretation. It seems that a kind of ta’wīl interpretation concept does not obey any rules dominant in the madhap. According to Bātiniyyas, the Prophet stated only the external meanings of the verses, but the Imams know the true meaning of the verses. In this respect, those who know the true meaning of the Qur’an and are immensely familiar with esoteric meanings are just Imams. In the beginning, Bātiniyya emerged as Ismaelite and Jafariyya and then was manifested under various disguises in Muslim world. Another mystic movement and philosophy which emerged in this context and survived until today, is Nusayriyya. This study, therefore, first deals with how the idea of ta’wīl emerged in Islamic thought, and secondly how it was perceived and used in Sunnī and Bātinī philosophy. At first, short information about Nusayriyya will be given and then the study will focus on its ideas of faith, the structure and dimensions of methods of ta’wîl which is used in the formation of this madhab
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 62 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.